Test Lexus LS500h: Ostrov kľudu

Sféra luxusných limuzín má niekoľko evergreenov, ktoré sa na trhu držia už poriadne dlho. Môžeme medzi ne zaradiť Audi A8, BMW radu 7 a Mercedes-Benz triedy S. Ale nemecké trio, ktoré napadne každému nie je výlučným obsahom triedy. Čo takto Jaguar XJ? Alebo ešte lepšie, čo takto pozrieť sa do japonskej produkcie?

Každému je jasné, že V12tku v Toyote Century si automobilka necháva pre domáci trh, ostáva iba s volantom na pravej strane. Ale luxusná značka automobilky, Lexus, má už od roku 1989 tiež auto hodné zaradenia do tejto triedy. Vlastne Lexus LS začal v USA život novej automobilky.

Nie je ako ostatní

Lexus svojej vlajkovej lodi, vieme, to je už klišé označenie, vtisol naozaj agresívny vzhľad. Nevyzerá ako nič iné v triede a tým pádom je práve LS celkom jedinečné. To má však dve strany, niekomu dizajn sadne, niekto uprednostní konzervatívnejšiu klasiku konkurencie.

Základom dizajnu prednej časti je maska chladiča, ktorá je pre vozidlá Lexus ostatnej doby naozaj charakteristická. Ostré tvary predných svetiel, rovnako ako dynamicky tvarované línie predného nárazníka akoby opticky auto zmenšovali. Znova opakujeme, LSko akoby ani do triedy nepatrilo, nech je balík prvkov AMG, či M, alebo S-Line akokoľvek dynamický, stále to na tvary LS nemá.

Veľkosť maskujú aj línie na boku. Vôbec by ste nepovedali, že toto auto má dĺžku viac ako päť metrov. A už vôbec by ste netipovali 5,2 metra. Odhad by skôr hovoril o 4,7-4,8 metroch. A vzadu tiež nie je dizajn ťažký, LS pôsobí ľahko. Treba však spomenúť, že koncovky výfuku vôbec nie je vidieť, sú schované za nárazníkom. Vadí to vôbec pri takomto aute? Myslíme si, že nie.

Bledo-hnedá farba necháva vyniknúť každú jednu chrómovú časť. A že ich nie je málo. Disky? Check! Okolie okien? Check! Časti zadných svetiel? Check! Dokonca aj predná maska má taký lem, niečo nájdete aj v spodnej časti dverí, ale podstatné je to, že nič nepôsobí rušivo a všetko je presne tam, kde by ste to čakali a kam sa to hodí.

Oddych v štandardnej výbave

Do interiéru sa dostanete cez dvere, veď ako inak? Trochu budete rozmýšľať, prečo výbava Superior nemá dovieranie, ale prežijete to. To je asi jediné, čo LS-ku chýba. Inak má všetko, čo potrebujete, ale aj pár vecí, ktoré vám k životu nebude treba, len vám spríjemnia pobyt na palube. Nepriame osvetlenie? Masáž? Aj všetky možné podporné systémy, vrátane monitorovania únavy sú dostupné.

Lenže znova prichádzate k tomu istému, čo pri exteriéri, toto nie je také ako ostatné autá v triede. Všetko vyzerá inak. Teda takmer, základné princípy sú zachované. Ale kde máte ovládanie režimov na samostatnom ovládači vedľa displeja pred vodičom? Nikde. Teda, podobné ovládače už v histórii boli, ale tie boli úplne v inej kategórii a boli skôr nevydareným experimentom. Tu je všetko funkčné a dobre ovládateľné.

Sedadlá sú tak dobré, že budete rozmýšľať, či v nich nebudete riešiť všetky obchodné stretnutia. A nemusí to byť na predných, môžete sa kľudne presunúť do zadnej časti a využívať komfort, priestor a všetky možné podporné systémy na zlepšenie dňa aj tam. Môžete si pustiť film, môžete si pustiť masáž, teda ak ju nájdete. Preklad masáže nejako nevyšiel a vzniklo z neho Obnovenie sedadla. Zároveň vás však obnoví tak, že budete mať únavu poriadne minimalizovanú. Ak si sadnete dozadu a posuniete sedadlo pred vami dopredu, tak by sa pred vás zmestil kľudne ešte jeden človek, môžete si vystrieť nohy, preložiť ich cez seba, čokoľvek. Nastavíte si sedadlo, pustíte masáž, odvetrávanie a asi ani vystúpiť nebudete chcieť.

Keď sa vrátite na miesto vodiča, nebudete sa cítiť ani trochu horšie. Volant padne do ruky úplne ideálne, veľký displej zobrazuje všetko potrebné. Akurát na ovládanie infotainmentu dotykovou plochou si musíte zvyknúť. Kolieska konkurentov sú možno ľahšie ovládateľné počas jazdy. Ale ako sme povedali, ak získate cvik, tak problém nebudete mať ani s dotykovou plochou. Čo je však bomba, je ozvučenie. Pustíte si Imperial March a budete pozerať okolo seba, že či nie ste priamo na Hviezde smrti a nepristáva vesmírne plavidlo s cisárom. Zrazu budete hľadať na úložisku najvážnejšiu možnú hudbu, čo máte dostupnú a dáte si ju naozaj nahlas. Bude vás to baviť.

Hybrid má zmysel

Hybridný systém, jasné, malý motor a elektromotor. Alebo vlastne nie. Lexus LS má ako spaľovaciu časť atmosférický motor s objemom 3,5 litra a usporiadaním V6. To už znie zaujímavo. Celkový výkon systému je 264 kW (359 k). Poháňa všetky štyri kolesá. Systém pohonnej sústavy MultiStage Hybrid využíva spaľovací motor a dva elektormotory, pričom má aj dve prevodovky simulujúce vlastnosti jednej 10-stupňovej prevodovky.

Reálne je výkonu dostatok v akejkoľvek situácii. Veď na stovke je veľký sedan za 5,5 sekundy. Popri akcelerácii vynikne zvuk. Už sme čítali testy auta, kde práve zvuk kritizovali. Ale ak máte radi autá, ktoré majú charakter, tak práve hybridný Lexus LS taký je. Motor má veľmi pekný zvuk, do ktorého pri prudkej akcelerácii pribúda zvuk elektromotora, ktorý znie ako mechanický kompresor.

Spotreba hybridného systému závisí prudko od nohy vodiča. Dá sa jazdiť aj výlučne na elektrickú energiu, dá sa to aj kombinovať. Reálne sme mali okolo 8,5 litra. Keď by bola snaha, tak viete mesto/mimo mesta jazdiť aj okolo 7 litrov. Ale to budete musieť mať veľmi ľahké galoše.

Ovládanie je najväčším prekvapením. Lexus LS500h je v rukách omnoho ľahší ako niektoré verzie triedy S a sedmičky. Vôbec v ňom nemáte pocit Freda Flinstona ovládajúceho brontosaurí žeriav. Reálne rozmery vyniknú až pri parkovaní. Ale tam pomáhajú kamery a asistenti, takže ani to nepredstavuje žiadnu komplikáciu.

Ale ktoré? LS500, či LS500h?

Lexus stanovil cenu osemvalca LS500 rovnako ako cenu LS500h. V prospech hybridu hovorí spotreba, podľa papierov nižšia o tri litre. A tiež nižšie dane a poplatky. Lenže V6 Biturbo má zase plus 50 kW (68 k) a určite ešte lepší zvuk. Lexus LS je vynikajúce auto. Ak ho chcete, tak musíte vyriešiť túto zásadnú otázku. My máme jasno. Hybrid je takmer dokonalý, ale biturbo je biturbo.

Kacírsky môžeme povedať, že asi nebudete potrebovať monitory na zadných sedadlách, ale potrebujete masáž, tá je dokonalá. A tiež potrebujete odvetrávanie vpredu aj vzadu.

Lexus LS500h Superior

Motor V6 benzín + Elektromotor
Objem

3456 cm3

Výkon 264 kW (359 k)
Krútiaci moment 350 Nm
   
Prevodovka Multi Stage Hybrid
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5235 mm
Šírka 1900 mm
Výška 1460 mm
Rázvor osí kolies 3125 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2250/2800 kg
Batožinový priestor 430 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/7,1
Emisie g CO2/km 161