Test Hyundai Santa Fe Hybrid: Ešte lepší ako ostatné modely

Je to trochu paradox, Hyundai Santa Fe, ktorý je v ponuke aktuálne je nová generácia. Naozaj, nie je to facelift, aj keď to tak vyzerá. A to len v roku 2019 sme prvýkrát dostali do rúk štvrtú generáciu a teraz je tu kompletne nová platforma, ktorá umožňuje použitie hybridnej a plug-in hybridnej technológie.

To znamená, že v tomto aute nemusí byť výlučne naftový motor. A ktorá verzia je najlepšia? Povieme to hneď na začiatok. Táto. Netreba ju nabíjať, stále spaľuje benzín a svojim spôsobom je jednoduchšia ako plug-in hybrid a jednoduchšia ako naftové motory. Žiadne pristrekovanie močoviny, žiadne naftové filtre pevných častíc. Ako sa s týmto autom jazdí?

Otočíte sa za ním, keď zaparkujete

Keď sa pozriete na vrcholnú verziu Premium, tak je hneď jasné, že toto je niečo extra. Má prvky, ktoré sú z matného hliníka, alebo aspoň majú taký povrch. A taký je aj povrch prednej masky chladiča. Vlastne, toto auto vyzerá fakt veľmi dobre. Zrazu predchodca vyzerá trochu staršie ako reálne je. Dizajn predvádza dávku exkluzivity a prémiovosti, ktorá by tento model mohla pasovať aj do prémiovej značky koncernu.

Biela perleť naviac necháva ten matný hliník vyniknúť. Dobre, nie je to matný hliník, ale tmavý chróm na maske a prichádza v rámci balíka Luxury Pack s cenou 2 500 eur. Ten zahŕňa aj lakované spodné časti karosérie. Farbou karosérie. A pri bielej farbe vyniknú aj zliatinové disky s priemerom 19 palcov. Sú také trochu retro, čo perfektne kontrastuje s moderným vzhľadom celého auta.

Disky trochu pripomínajú tie, ktoré má Alpine A110 Légende, ale majú päť lúčov. Sú fakt nádherné a hodí sa im aj kombinácia brúsených plôch a sivého lakovania. Vlastne si nevieme predstaviť verziu farieb, ktorá by bola pre Santa Fe lepšia. Čierna? Možno na základné verzie, rovnako ako sivá. Na Premium s Luxury Packom treba jednoducho túto bielu, lebo vytvára dojem akejsi čistoty a svojského luxusu.

To, čo však luxusné úplne nie je sú predné svetlá. Majú síce usporiadanie Full LED, čo je super, svietia výborne, ale ten stupienok bližšie ku prémii by znamenal použitie adaptívnych lúčov. Reálne prepínanie stretávacích a diaľkových však funguje úplne bezproblémovo, takže adaptívnosť lúčov asi ani nebudete potrebovať.

Luxus, aj keď nie je treba sedem miest

Keď sa pozriete do vnútra Santa Fe, tak toho nemá s predchodcom až tak veľa spoločné. Má novú vysokú stredovú konzolu, pod ktorou je odkladací priestor. Ale najviac nás dostala vertikálna pozícia mobilu pri nabíjaní. Padací most, či skôr malé dvierka telefón pritlačia ku stene a nabíjanie funguje omnoho spoľahlivejšie ako pri položení len tak, keď by sa posúval.

Prepínanie chodu prevodovky je pomocou tlačidiel. A tu nastáva problém. Niektoré autá majú prepínanie kolieskom, tak sme intuitívne siahali po jedinom koliesku, takom väčšom na stredovom kuse prístrojovej dosky. To koliesko je na menenie režimu a prepínanie terénnych možností. Tie asi nebudete veľmi používať, vlastne nastavenie Smart je výborné, funguje vo všetkých ohľadoch ideálne. A má najelpšie zobrazenie na displeji pred vodičom. Podobný štýl ciferníkov mal kedysi Rover 75 a do luxusného prostredia Santa Fe sedí fajnovo.

Lakťová oprierka vpredu je dostatočná na dva lakte, ale to asi nie je tak dôležité, keď sa pozriete na naozaj pekne spracovaný dotykový displej, ktorý zobrazuje perfektne obraz kamery. Veľa superlatívov? Áno, toto auto si ich zaslúži aj napriek absencii trojzónovej klimatizácie. Predný displej pred vodičom má ešte jednu výbornú schopnosť. Pri vyhodení smerovky sa miesto otáčkomera, alebo rýchlomera zobrazí obraz z kamery, ktorý by dokázal suplovať pohľad do spätného zrkadla. Je to prudko návykové a veľmi jednoduché na používanie.

O tom, že sedadlá s vetraním a vyhrievaním sú superpohodlné netreba hovoriť. Ani po 400 kilometroch nemáte pocit dolámania. Pohodlne sa cestuje aj vzadu a ak je auto päťmiestne, tak je na kolená extrémne veľa priestoru. Ak je v aute sedem sedadiel, tak sa trojica stredných dá posunúť vpred, čo trochu priestor na nohy zmenší. Ale keď vám stačí pätica miest, tak máte obrovský priestor na batožinu. Má základný objem 634 litrov. V prípade posunutia sedadiel vpred je to až 831 litrov.

A máme tu víťaza

Nie toho, toto nie je ví-ťaz, toto je víťaz. Keď si budete pozerať ponuku Santa Fe, tak práve hybrid môže byť tou najlepšou voľbou, ak jazdíte aj mimo diaľnic. Na diaľnice asi najlepšie poslúži nafta, ale všade inde bude hybrid úplne ideálny. Ten pomer diaľnic je asi 80 percent. Dovtedy je hybrid lepší. Jednoduché.

Zrýchlenie sústavy s výkonom 169 kW (230 k) je veľmi slušné, akurát v podvedomí máte pocit, že by mohlo byť fajn, keby Hyundai ponúka trojlitrový šesťvalec na naftu s výkonom niekde nad 221 kW (300 k). Výkon hybridu je však prijateľný a elektromotor pomáha tak ako vie. Krútiaci moment od nuly pridáva naozaj často. Plus toto auto má stále mechanické prepojenie náprav, zadná má teda diferenciál, ku ktorému ide hriadeľ.

Aj napriek stratám oproti elektropohonu zadku sa nám podarilo spraviť viac ako 1000 kilometrov s priemernou spotrebou 7,1 litra. S diaľnicami, s jazdami mimo, so všetkým. To je len o kúsok viac ako by ste mali s naftovou alternatívou. Hybrid má prevodovku so šiestimi stupňami, možno by spotreba ešte klesla, ak by bolo stupňov viac, ale to už by nafta naozaj nemala zmysel.

Avšak tu sa nemáte potrebu naháňať. Santa Fe je v prvom rade komfortné, bez problému hltá kilometre a komfort z neho naozaj srší. Stačí šťuknúť tempomat, adaptívny, a ísť. Pri ležérnej jazde pomáha aj udržiavanie v pruhu. Vlastne tu sa Santa Fe nedá absolútne nič vytknúť. Je problém nájsť niečo, čo by sme zlepšili.

Ale za akú cenu?

Takto vybavené Santa Fe stojí 49 250 eur. Na to, čo ponúka je to dokonca málo. Za auto s takouto výbavou by bolo adekvátne pýtať kľudne o 5-10-tisíc viac. Toto auto má neuveriteľne blízko ku modelom Genesis. O koľko stojí hybrid viac ako nafta? Pohľad do cenníka, rovnaká výbava Premium a rozdiel je iba 1 100 eur. Ak by ste chceli plug-in hybrid, tak by ste si ku hybridu pridali ešte 4 500 eur. Zbytočne. Ak teda neplánujete stále nabíjať. Ak pozeráte na cenu, tak si pozrite aj ponuku Smart. V nej je Santa Fe s naftou za 35 390 eur a už má v sérii všetko potrebné. Akurát asi chcete Premium a hybrid, sú omnoho ďalej. A čo je na Premium najväčší brutál? Strop! Ten je z alcantary, alebo podobnej látky a je dokonalý, teda kým máte vlákna jedným smerom.

Hyundai Santa Fe Hybrid Premium

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1598 cm3
Výkon 169 kW (230 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 265 Nm pri 1500-4500 ot/min
Prevodovka Automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4785 mm
Šírka 1900 mm
Výška 1710 mm
Rázvor osí kolies 2765 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1796/2530 kg
Batožinový priestor 534-831/1704 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 187 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Spotreba (WLTP komb.) 6,8-7,4
Emisie g CO2/km 154-169