Kia je so svojími elektromobilmi aktuálne na vlne popularity, keďže istá časť zákazníkov Tesly prechádza práve k nej. A my sa z toho škodoradostne tešíme 🙂 Do testu nám pristál model EV3 vo vrcholnej výbave GT-line ktorý je veľkostne tým stredným z elektroportfólia značky. Sympaticky futuristický crossover postavený na platforme E-GMP ma výkon slušných 204 koní a veľkú, 81,4 kWh batériu.
Kia EV3 má rozhodne nepozeraný hranatý tvar, vďaka ktorému pôsobí robustne a väčšie, než v realite je. Na dĺžku má 4,3 metra a rázvor 2,68 metra. To z nej rozhodne nerobí extrémne veľké auto. Je inak zaujimavé, že Kia zvolila pri elektomobile takýto hranatý tvar karosérie, ktorý na prvý pohľad nie je zrovna aerodynamický a tým pádom predlžujúci dojazd. Zdanie však klame a opak je pravdou. Nám sa auto ale veľmi páči, je nezameniteľné a futuristické a skvelo mu pasuje aj béžový lak s čiernymi doplnkami. Také sú aj 19″ štvorlúčové disky kolies či leské bočné oplastovanie vrátane blatníkov. Predná maska je kolmá s linkou na kapote a čiernym stredom nárazníka so zalomenými svetlami v tvare akejsi hokejky. Vzadu nájdeme opäť podobné tvarovanie svetiel s nápaditou grafikou so šikmými líniami v tmavej optike. Kľučka zadných dverí je tu ukrytá v C stĺpiku, ktorý opäť dopĺňa čierna a je výrazne hrubý. EV3 dozaista nemá tuctový dizajn, je veľmi odvážna a možno nesadne každému. Nám ale prišli tvary tohto auta ako veľmi sympatické a originálne, takže sme za!
Kabína sa tiež nesie v duchu minimalistického tvarovania a rovných priamych línií. Tu nečakajte žiadne divoké tvary a zalomenia. Vrchnú časť palubnej dosky tvorí jeden celok, spodok je zapustený hlbšie, čím vzniká pocit mimoriadnej priestrannosti a vzdušnosti. Kokpit EV3 je plne digitálny a skladá sa z trojice displejov, ktoré sú však prepojené do jedného fyzického kusu. Infotainment aj prístrojový panel majú zhodne 12,3″ a časť dedikovaná klimatizácií 5,3″. Samotné materiály a ich spracovanie pôsobia solídnym dojmom kvality a to aj napriek faktu, že sú vo veľkej miere recyklované. Palubka je potianutá príjemnou sivou textíliou a špecialitou je lakťová opierka, z ktorej sa vysúva rovná plocha akéhosi stolíka. Ten je zo zaujímavého plastu so zrnitou štruktúrou. Je síce veľmi pekný ale využitie má jedine pri stojacom aute, nakoľko nemá protišmykový povrch a tak naň viete položít tablet, telefón či notebook na prácu napríklad počas nabíjacej zastávky. Jeho súčasťou sú tlačidlá ovládania kamery, auto hold ručnej brzdy či asistent parkovania. V strede je polička pre bezdrôtové nabíjanie smartfónu či hlbšia vanička s držiakmi na nápoje. Nechýbajú ani USB C porty. Sedadlá majú primerané a dostatočné bočné vedenie, ich doménou je ale komfort, ktorému dopomáha aj ventilovanie a vyhrievanie. A majú úplne skvelé opierky hlavy z pružnej sieťoviny, ktoré sú veľmi ohľaduplné ku krčnej chrbtici. Volant je farebne pekne zladený s bledým vrchom a stredom a s prehľadnými tlačidlami. Za ním je páčka radenia prevodov, ktorá je fajn a dá sa na ňu zvyknúť. Nie úplne logicky na nás ale pôsobilo štarovacie tlačidlo motora, ktoré je súčasťou tejto páčky. Vie ho zakryť volant a ergonomicky nám tu nepasuje. EV3 má vo verzii GT-line veľmi štedrú výbavu, počínajúc navigáciou spolupracujúcou s cloudom, troma zónami klimatizácie, vyhrievaním aj ventilovaním sedadiel, smartfón konektivitou, výborným audiom Harman /Kardon aj parkovacímí kamerami. A to vymenúvame len tak námatkom. Samotné displeje majú výbornú grafiku a ergonómia tiež patrí medzi to lepšie na trhu, takže nebudete bezradne tápať v menu. Vďaka hranatej karosérií EV3 naplno využíva celý vnútorný priestor a pocitovo pôsobí ako o kategóriu väčšie auto a to vo všetkých priestoroch, vrátané hláv bokov aj nôh vpredu aj vzadu. Menším nedostatkom sú takmer rovné zadné sedadlá bez bočného vedenia operadiel aj sedákov, avšak vďaka rovnej podlahe je reálne tu prevážať aj tri osoby. Do kufra naložíte 460 litrov a to je v pohode, pre auto tejto kategórie úplne stačí. V kufri je naviac puzdro, v ktorom nájdete adaptére na reverzné nabíjanie. V praxi teda viete z batérie EV3 napríklad pripojiť kosačku a postarať sa o záhradu na chalupe či lúku, kde nie je elektrina. A to sa nám zdá ako celkom praktický a zmysluplný prvok výbavy.
A teraz k tomu, pri elektromobile, najdôležitejšiemu. Tým je pochoptieľne pohon, ktorý v EV3 predstavuje 150kW/204 koní a 283Nm. Batéria má kapacitu 81 kWh a poháňa motor uložený vpredu. Kia EV3 váži 1810 kg, čo na elektromobil zasa nie je tak hrozivé a dôkazom toho je aj vcelku svižné papierové zrýchlenie na stovku za 7,9 sekundy. A teda jazda je samozrejme dostatočne dynamická a aj keď 204 koní vo svete elektromobilov dnes nie je až tak ohurujúce číslo, pre auto tejto kategórie to bohato dostačuje na slušnú každodennú dynamiku a viac výkonu nám tu vôbec nepripadalo treba. Aj EV3 má prepínač jazdných režimov a na bežné presuny nám najviac pasoval Normal. Doboru správou je, že aj Sport je plynulý a bez nepríjemnej výraznej citlivosti akcelerátora. Samozrejmosťou ale nie je Individual, avšak v EV3 dostanete aj ten. K dispozícií sú pádla pre volenie sily rekuperácie a zároveň aj inteligentý režim i-Pedal. Naviac, EV3 vie aj vynikajúco plachtiť a niektoré kratšie obce sme prešli v 50 km/h iba zotrvačnosťou. Kia deklaruje dojazd až 563 km, ku ktorému sa dostaneme o chvíľu. Predtým ale ešte musíme pochváliť nabíjaciu kartu Kia Charge, ponúkajúcu európsky roaming. vďaka čomu je nabíjanie v zahraničí vcelku bezstarostnou záležitosťou. A nabíjať nebude treba až tak často, pretože v kombinovanom v režime nám EV3 skonzumovala okolo 16,5 kWh, čo je veľmi príjemná hodnota. To je dojazd niečo pod 500 km, čo je síce menej ako deklarovaných 563 km ale stále super. A v prísne mestkých podmienkach pri šetrnej jazde s rekuperáciou je úplne reálnych aj tých 563 km. Na diaľnici energia ubúda rýchlejšie, ale tiež to nie je vôbec žiadna tragédia a išli sme ľahko cez 21 kWh. Týždenný priemer aj s diaľnicou sme dostali na zhruba 18,5 kWh. Maximálna nabíjacia rýchlosť je deklarovaná na hodnotu 128 kW a v praxi sme sa k tomuto číslu takmer dostali, takže aj v rýchlosti nabíjania patrí EV3 medzi to lepšie. Jazdné vlasnosti sú ladené pohodlne, s príkladným odhlučnením a tlmením nerovností. Na palube teda panuje pokojná a kľudná atmosféra. A keďže má koleso v každom rohu, v zákrutách je príkladne stabilná.
Kia EV3 nie je rozmermi žiadne extrémne veľké auto, avšak práve kvôli hranatej karosérií a rovnej podlahe využíva každý centimeter plochy. Pridajte k tomu veľkú baterku a veľmi slušný dojazd a razom sa z nej stáva plnohodntné rodinné auto. Samozrejme, oproti väčšej EV6 sa treba priestorovo výrazne uskromniť ale kľudne si aj EV3 vieme predstaviť ako jediné auto v rodine, najmä pokiaľ ide o pár či rodinu s jedným odrastenejším dieťaťom. Podľa nás vyzerá skvelo a vo výbave GT-line ponúka aj štedrú výbavu plnú komfortu a jazdných asistentov a mimoriadne vzdušnú kabínu. Dojazd aj kapacita batérie ju radia medzi vyššiu triedu elektromobilov na trhu, avšak v danej špecifikácií treba rátať aj s pomerne vysokou cenou. Testovaný kus totiž atakoval bez pár drobných sumu 54 tisíc eur s DPH.
Kia EV3 GT-line
Motor |
Elektromotor, Predný náhon |
Kapacita batérie | 81, 4 kWh brutto |
Výkon | 150 kW/204 k |
Krútiaci moment | 283 Nm |
Prevodovka |
Automatická jednostupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4310 mm |
Šírka | 1850 mm |
Výška | 1570 mm |
Rázvor osí kolies | 2680 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celkvoá) | 1810/2355 kg |
Batožinový priestor | 460-1251 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spotreba WLTP (kWh/100 km) | 16,2 |
Dojazd WLTP | 563 km (nabíjanie DC 128 kW) |