Test Hyundai i30 Fastback: Budget Panamera

Hyundai rozširuje svoju ponuku vozidiel naozaj dobrým smerom. Tretia generácia i30 je najlepšia aká kedy bola a ku tomu, čo bolo štandardom v tej minulej pridáva novú karosériu. Ku kombihatchbacku sa pridáva liftback, ktorý automobilka nazvala Fastback.

Ak neviete o čom hovoríme, tak si pozrite ako sa otvára kufor na Porsche Panamera, alebo Škode Octavia. Neotvára sa iba sedanovo veko kufra, ale dvíha sa vyššie aj so sklom. Myslíme si, že práve táto verzia je zo všetkých verzií i30 najkrajšia. V ponuke bude aj ako i30 Fastback N, ale my sme zatiaľ skúsili najvýkonnejší súčasný motor, 1,4 Turbo s výkonom 103 kW (140 k).

Krása je viac

Keď sme jazdili po hlavnom meste, tak sme videli práve viac modelov Fastback ako klasických hatchbackov. Je to celkom zaujímavá situácia, lebo práve Fastback je o niečo drahší a nie o toľko praktickejší. Má síce väčší kufor, ale vzadu na hlavu nie je až tak veľa miesta. Znamená to, že sa zákazníci rozhodujú podľa vzhľadu, čomu sa vôbec nečudujeme.

Predok vyzerá ako ostatné dve verzie karosérie, dokonca aj nárazník z Fastbacku podedilo kombi a hatch. Najväčší rozdiel začína pri strednom stĺpiku karosérie, tam sa začína strecha postupne zvažovať dole a prechádza do veľmi peknej zadnej časti.

Veko kufra má vytvorenú jemnú odtrhovú hranu, ktorá vyzerá ako ducktail na Porsche 911 RS zo sedemdesiatych rokov. Vážne, táto karoséria je asi najkrajšia, ktorá v ponuke automobilky figuruje. K dokonalosti jej vlastne chýbajú len bezrámové okná.

Nami testovaný kus má naviac najvyššiu výbavu Style, čo znamená, že stojí na osemnásťpalcových diskoch s pekným dizajnom a celok dopĺňa jedna z najlepších farieb vo vzorkovníku, červená metalíza. Normálne by ste sa za liftbackom nižšej strednej triedy neotočili, ale v tomto prípade to môže byť inak. Veď koľkokrát ste sa otočili za Octaviou, pokiaľ nezapla majáky a nestiahla vás na diaľnici do odstavného pruhu kvôli pokute za rýchlosť?

Za krásu treba platiť

Cenový rozdiel nie je jediný bod, kde za krajšiu karosériu treba platiť. V tomto prípade je dizajn vykúpený menším pohodlím pasažierov na zadných sedadlách. Už štandardne majú tak akurát miesta na kolená, ale zvažujúca sa strecha im trochu uberá z priestoru na hlavu. Do 180 centimetrovej výšky je to v poriadku, avšak potom treba zvoliť ležérnejší posed, aby nedochádzalo ku kontaktu hlavy a stropu.

Zaujímavé je ako Hyundai delí výbavy. Okrem tejto Style sme si pozreli aj Family. Rozdiel v infotainmentoch sme čakali, ale rozdiel v stredovej konzole nás prekvapil. Style pôsobí honosnejšie, môže za to roletka nad držiakom nápojov a tiež uzatvárateľný priečinok pred radiacou pákou. V ňom je naviac schovaná plocha na bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu. To musí mať zariadenie vycentrované, ale možno bol problém, že sme nabíjali iPhone 8, čiže jeden z menších telefónov, veď sa tam musia dostať aj ázijskí obri medzi smartfónmi.

Výborným prvkom výbavy pri zimných jazdách je vyhrievanie volantu a k nemu sú samozrejme vyhrievané aj predné sedadlá. Volant má zvolenú takú intenzitu, že nezačne spaľovať prsty ani po dlhšom používaní. Samotný volant je dobre tvarovaný a je na ňom tak akurát ovládacích prvkov. Máte pod prstami všetko, čo môžete potrebovať.

Hyundai zvolil výborný prístup, keď nechal samostatnú klimatizáciu. Jej ovládanie je jednoduché a logické. Nemusíte nič hľadať, dokonca ani zobrazovanie nie je vnorené do displeja. Jasné, chápeme, v základnej výbave by to nebolo optimálne, ale aj pri vyšších úrovniach v cenníku tento fakt poteší. Vnútornú cirkuláciu vzduchu, napríklad, nemusíte hľadať po treťom kliknutí na dotykový displej, ako to má jeden výrobca z krajiny galského kohúta.

Nie je úplne hot

Ak by ste chceli hot verziu, priplaťte si za i30 Fastback N, neoľutujete. Ak však potrebujete auto na bežné presuny, bude vám stačiť 1,4 Turbo s výkonom 103 kW (140 k). Ponúka dostatok dynamiky a pritom vie udržať výbornú spotrebu. Dlhodobo by sme sa dostali niekde pod 7 litrov. Na diaľnici si auto pýta tesne nad 7. Najväčšie prísuny sú nutné pri krátkych jazdách so studeným motorom, ale to je celkom logické.

Motor môže maž buď manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo sedemstupňpový dvojspojkový automat. Zaň chce automobilka 1 850 eur. Úprimne, je hodný všetkých tých peňazí. Ponúka vynikajúci komfort pri jazde, netrhá a pôsobí naozaj vyváženým dojmom. Máte dokonca možnosť radiť rýchlosti aj pákou, alebo pádlami pod volantom. Za celý týždeň nebolo takmer vôbec nutné interferovať s programom prevodovky, nemali sme pocit, že by bol nutný iný stupeň ako prevodovka zvolila sama.

Možno by sme v aute prijali výkon bližšie k 147 kW (200 k), čo by z auta spravilo ešte zaujímavejší kúsok. Prípadne ani balík N-line so športovejšie vyzerajúcim exteriérom by nemusel byť na zahodenie. Lenže ten má tvrdší podvozok. V kombinácii s osemnásťpalcovými diskami bol aj štandardný podvozok trochu tvrdší ako sme pôvodne čakali.

Na dobrých cestách je podvozok úplne perfektný a môžete sa oň oprieť, ale na hrbolatých auto trochu znervóznie. Možno to nepostrehnete, ale komfort nie je potom úplne dokonalý. Skôr vás bude trápiť automatické udržiavanie v pruhu. To dokáže s autom jemne mávať zo strany na stranu. Možno treba zvoliť len menšiu citlivosť. Ale tá štandardne nastavená je trochu zvláštna. Avšak, minerálkovo-autonómne auto by sa s ním dalo spraviť. Keby má adaptívny tempomat.

Berte rovno N

Hyundai i30 Fastback je naozaj pekné auto. A je aj vyvážené vo všetkých aspektoch. Menej miesta na hlavu vzadu očakávate, absencia zadného stierača vás spočiatku prekvapí, ale zvyknete si. Oceníte veľké zrkadlá a chladným vás nechá celkom priemerný zvukový prejav audia. Avšak kvôli tomuto si takéto auto nekupujete. Každodenné presuny s ním sú veľmi príjemné a nevadí ani tvrdší podvozok. Ak však máte rozpočet, choďte do i30 Fastback N. Neoľutujete. Povedali by sme, že kľudne zvoľte aj medzistupeň, ale niečo, čo by malo 200 koní v ponuke chýba. Rozdiel medzi najvýkonnejším bežným modelom a Nkom je 81 kW (110 k), z 103 kW (140 k) predstavuje skok na 184 kW (250 k).

Cena testovaného kusu je 22 540 eur, čo nám príde primerané tomu, čo ponúka. Avšak sa blíži i30 Fastback N, ktorý stojí 28 490 eur. Ten síce nemá automatickú prevodovku a tiež si priplatíte za metalízu, ale tých 6 000 rozdiel oceníte takmer pri každej jednej jazde.

Hyundai i30 Fastback 1,4T Style

Motor R4 benzín
Objem 1353 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 242 Nm pri 1500-3200 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4455 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1425 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1362/1860 kg
Batožinový priestor 450/1351 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (komb) 6,4 l/100 km
Emisie g CO2/km 156