Medzi rodinnými kombi nižšej strednej triedy je na trhu veľmi silná konkurencia. Zastúpenie tu má asi každá mainstreamová automobilka na trhu. Všetky z nich pristupujú k ponuke poctivo a potenciálny kupec začína mať problém si vybrať. Veľa z nich sme v redakcii na test už mali, naposledy sme na Megane Grandtour GT absolvovali cestu na autosalón do Frankfurtu, vo štvorici. Tak máme jedného priameho konkurenta v čerstvej pamäti. V dnešnom teste ale budeme zisťovať, ako sa s touto kategóriou snažia bojovať v Hyundai. Kórejci si v poslednom čase dávaju na svojich modeloch veľmi záležať, sme preto zvedaví ako sa im podarila nová i30 kombi. Veď už hatchback bol veľmi schopný.
Oproti minulej generácii sa možno na prvý pohľad až tak veľmi dizajn nezmenil. Nový model ale okamžite vyzerá oveľa elegantnejšie. To, že nejde iba o facelift okamžite zistíte po letmom prezretí tvarov karosérie. Nový tvar prednej masky chladiča ma nádych luxusu a elegancie. Bočný profil nemá oproti minulej generácii také ostré línie a teraz pôsobí neporovnateľne čisto. Rozdiel si najviac všimnete na zaoblenom tvare zadného okna. Chrómové lemovanie mu veľmi sadne a ešte viac zvýrazňuje elegantný štýl nového modelu. Na prvých fotkách sa veľmi podobal na Fiat Tipo, ale pri priamom porovnaní majú okrem veľkosti a tvaru karosérie kombi veľmi málo spoločného. Dokonca po dlhšom skúmaní línií možno dôjdete k názoru, že práve toto kombi patrí medzi najkrajšie v triede, teda keby má väčšie disky.
Najväčší pokrok nastal v interiéri. Príliš členitá palubná doska, s množstvom neprehľadných tlačidiel, bola nahradená jednoduchým, ale najmä prehľadným tvarom s centrálnym tabletom. Všetky ovládacie funkcie sú prehľadné a rýchlo po ruke. Použité materiály pôsobia kvalitne a ťažko by sa im dalo niečo vyčítať. Možno by sa mohli inšpirovať u iných značiek, ktoré dokážu vyriešiť ovládanie tempomatu pomocou menšieho počtu tlačidiel na volante. Nami testovaný model mal menší displej tabletu. Určite odporúčame priplatiť za verziu s 8-palcovým veľkým displejom. Menší displej v testovanom aute pôsobí trochu núdzové riešenie. Dokonca vyzerá ako herná konzola zo začiatku milénia, Nokia N-Gage. Hyundai i30 už poskytuje integrovanú konektivitu Apple Car play aj Android Auto alebo bezkontaktné nabíjanie smartfonu. Ani jednej funkcii nevadí menší displej.
Po zasadnutí za volant prekvapí nielen dostatok miesta na sedenie, ale aj množstvo logicky navrhnutých plôch na odkladanie peňaženky, telefónu, alebo vody na pitie. Pri množstve krásnych a aj prémiových modelov na takéto praktické potreby vodiča zabudli. Nás napríklad potešila taká drobnosť akou sú dve elektrické zásuvky na 12V v stredovej konzole vedľa AUX vstupu. Aj keď je to otázkou vkusu, nám úplne nesadla šedo čierna farebná kombinácia sedadiel. Látkové sedadlá v tekto farebnej kombinácii budu asi viac náročné na údržbu. K dispozícii sú ale aj odvetrané kožené sedadlá s elektrickým ovládaním. Objednať sa dajú len pri výbave Style, s príplatkovou cenou 1 500 eur, ale určite stoja, po stránke komfortu, za zváženie.
Vpredu je teda priestor a komfort vynikajúci a vzadu sa tiež dá povedať podobné slovné spojenie pre dvojicu cestujúcich. Traja už nebudú mať toľko pohodlia, najmä kvôli šírke interiéru a tvaru sedákov. Už základný batožinový s objemom 602 litrov musí potešiť každého otca rodiny. Po sklopení operadiel narastie objem odkladacieho priestoru až na 1650 litrov. To už robí z i30 zaujímavého parťáka na každý deň v práci, ako aj večer pre rodinu a volný čas.
Aktuálne sú v ponuke dva turbom prepĺňané benzínové motory T-GDi s objemom 1,0 a 1,4 litra s výkonom 103 kW (140 k) a 88 kW (120 k). Dva ponúkané turbodiesle majú síce zhodný objem, odlišujú sa ale výkonom 81 kW (110 k) a 100 kW (136 k) . Nami testované auto malo 1,4 T-GDi motor v kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. V rámci jazdných režimov je dostupná možnosť voľby medzi Eco, Sport a Normal. Bezpečnostné prvky zahŕňajú systém sledovania únavy vodiča (DDA), monitorovania mŕtveho uhla (BSD), automatické núdzové brzdenie (AEB) a veľmi praktický adaptívny tempomat (ASCC), alebo systém automatického udržiavania jazdného pruhu (LKAS). Po pár dňoch za volantom i30 doporučujeme elektronickú parkovaciu brzdu. Párkrát sa nám podarilo vypnúť motor v pozícii prevodovky D a pri vystupovaní sa auto na miernom kopci začalo hýbať. Asi to bude zvykom mať pri manuálnej prevodovke zaradenú rýchlosť a pri automate nás veľa značiek nepustí vypnúť motor pokiaľ nie je prevodovka v pozícii Parking. Pri i30 má táto zmena aj dalšiu výhodu, a to že sa uvoľní v stredovej konzole priestor pre dalšiu odkladaciu schránku.
Jazda na i30 bola počas celého týždňového testu veľmi príjemná. Väčšinu času sme jazdili v mestskej premávke, ale aj tak sme sa s automatickou prevodovkou pohybovali so spotrebou okolo 7 litrov na 100 kilometrov. Motor je kultivovaný a príjemne tichý. Pri bežnej jazde sme nemali ani raz pocit nedostatku výkonu.
Na novej i30 by sme asi veľmi ťažko hľadali niečo zlé. Tých pár drobnosti, ktoré sme v teste spomenuli sú skôr o osobnom vkuse a individuálnych preferenciách. Myslíme si, že sa automobilke podarilo vyrobiť kvalitné a elegantné ľudové vozidlo. A nová i30 by tú úlohu mohla na trhu mohla zvládať veľmi dobre, nakoľko pôvodne ľudové vozidlá sa v posledných rokoch tlačia viac do prémie, nielen spracovaním, ale aj cenou. Niekomu sa možno bude zdať i30 nudná, niekto z nej bude nadšený.
Kolega ju prirovnal ku chladničke. Máte ju, potrebujete ju a používate ju každý deň. Spoľahlivo poslúcha, poctivo plní svoju úlohu, ale srdce sa vám pri pohľade na ňu nerozbúcha tak ako pri iných spotrebičoch ako Xbox. Na to ale majú v Hyundai pripravený nový ostrý model i30N. Ten by už mal potešiť automobilových nadšencov, čo si užívajú každú chvíľu za volantom. Kombi má ale úplne iné ambície. S cenou od 13 790 eur má spoľahlivo splniť požiadavky na prácu, rodinu a zábavu. K tomu získate 5 ročnú záruku bez obmedzenia kilometrov a 5 rokov asistenčných služieb. Pri platbe v hotovosti ešte získate na rok havarijné poistenie zdarma. A to sme nespomenuli všetky benefity, ktoré pri kúpe nového Hyundaiu môžete získať. Výrazne však odporúčame krajšiu farbu. Sivá síce pôsobí nenápadne, ale s červenou metalízou sa za autom otočíte častejšie, keď od neho budete odchádzať. Otočenie nebude len záležitosťou kontroly zamknutia.
Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DCT Family
Motor | R4 benzín |
Objem | 1353 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 242 Nm pri 1500-3200 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4585 mm |
Šírka | 1795 mm |
Výška | 1475 mm |
Rázvor osí kolies | 2650 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1294/1880 kg |
Batožinový priestor | 602/1650 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 203 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,2/4,7/5,2 |
Emisie g CO2/km | 120 |