Test Cupra Formentor TDI manuál: Keď sa škaredé káčatko premení na labuť

Cupra Formentor je prvý a stále najdôležitejší stavebný prvok automobilky Cupra. Je to auto, ktoré je tak úspešné, že v podstate zatienilo všetky ostatné modely nielen s týmto logom, ale aj s logom pôvodnej automobilky, z ktorej Cupra vznikla. Má niekoľko výhod, má rozumnú cenu, veľkú ponuku motorov a tiež štandardne viacprvkovú zadnú nápravu.

Ono je to vlastne ako postupka. Len opačným smerom. Od najvýkonnejších verzií po tie najzákladnejšie. Úplným základom je buď 1,5-litrové TSI s manuálnou prevodovkou, alebo TDI s rovnakou prevodovou skriňou. Tento základ je často posudzovaný s jemným dešpektom, ale vôbec na to nie je dôvod. Sám som sa o tom presvedčil v teste presne tejto verzie.

Stále je to Formentor

Automobilka Cupra dobre zvolila taktiku, čo sa týka vizuálu vozidiel. Tie, ktoré nemajú označenie VZ sú všetky rovnaké a preto nie je možné na prvý pohľad určiť aké palivo spaľujú. Či už sa jedná o základné 1,5-litrové TSI, alebo o dvojliter TSI, prípadne dízel, všetky vyzerajú úplne rovnako. A vlastne som ešte zabudol na základné plug-in hybridy, ale tie akosi k autu nesedia, alebo, inak povedané, ešte som ich nevyskúšal, tak neviem povedať relevantné informácie o ich zmysle.

Formentor je teda stále niečo v strede medzi SUV a hatchbackom. Reálne sa dá povedať, že toto auto môže byť SUV kupé, ale môže byť čím chce, stále je to príjemné veľká alternatíva, ktorá nemá problém s použitím v meste aj mimo neho. Veď má dĺžku 4450 milimetrov a šírku 1839 milimetrov, čo spôsobuje optimálne parkovacie spôsobilosti. Formentor nie je veľké auto, ale nie je ani malé.

Nech je to teda verzia akákoľvek, vždy je dostatočne dynamická a má výrazne svalnaté proporcie blatníkov. Dlhá predná kapota môže predsa schovávať aj radový päťvalec s výkonom takmer 400 koní. Tu je to menej ako polovica. Ale stále je vzhľad na prvom mieste. Ak by ste chceli nájsť rozdiel medzi Formentormi VZ, VZ5 a týmito štandardnými, tak sa pozrite na zadnej časti nárazníku, kde by mali byť koncovky výfuku. Obyčajný Formentor ich nemajú.

Formentor má, znova bez ohľadu na verziu, sivé lemovanie kolies a tiež spodných častí karosérie. Tieto lemy pri sivej farbe logicky zanikajú, ale pri bielej pôsobia naozaj výrazne. O to ešte výraznejšie, že tento kus má obuté špeciálne príplatkové disky s priemerom 19 palcov, ktoré sú obdarené neuveriteľne zložitými tvarmi. Keď sú čisté, tak je vozidlo nádherné, ale vyčistiť zložité disky chce veľkú dávku trpezlivosti. Pre tých, ktorí ju nemajú skôr odporúčam siahnuť po štandardných a menej extrovertných kolesách.

Najviac priestoru zo všetkých modelov Formentor

Už som to v niektorom z testov predtým hovoril, vozidlá vybavené pohonom výlučne prednej nápravy majú najväčší batožinový priestor zo všetkých. Ten má objem až 450 litrov a stačí aj na rodinné použitie. Štvorkolka uberá 30 litrov a ak chcete plug-in hybrid, tak vám zostane naozaj maličký objem 345 litrov.

Na celkovej dĺžke sa automobilke podarilo vytvoriť rozumné priestorové pomery v interiéri. Aj na zadných sedadlách si sadne dospelá osoba a nebude mať príliš veľa pripomienok. Platforma MQB je v tomto naozaj štedrá takmer vo všetkých použitiach. Veď aj Cupra Leon má miesta akurát.

Každému musí byť jasné, že tie najlepšie miesta vo Formentore sú vpredu, na predných sedadlách. Ale je tu aj niečo, čo je celkom unikát. Manuálna prevodovka so šiestimi prevodovými stupňami do interiéru zapadá úplne perfektne a nepôsobí ako päsť na oko. A následný monokel. Ak neviete o čom hovorím, pozrite si ako vyzerá páka manuálnej prevodovky v Peugeote 3008. A s touto nočnou morou si môžete ísť ľahnúť.

Interiér Formentoru vyzerá presne tak ako by ste čakali. Aj táto naftová alternatíva má všetky prvky, ktoré majú aj ostatné modely. Teda až na volant Supersport, ktorý je charakteristický pre výbavy VZ. Aj tu je ale dostatok prvkov s medenou farbou a tiež horizontálne stavaný displej ovládajúci vlastne všetko. Ovládanie klimatizácie tu budete hľadať márne, najmanuálnejšia je tá prevodovka. Ak však chcete life hack, tak vyhrievanie sedadiel zapnete jednoduchšie dvojklikom na studenú a teplú stupnicu pri nastavovaní teploty.

Ozaj dvojliter nafta a manuál?

To, čo poháňa tento konkrétny Formentor je možno na pohľad jedna z tých najhorších alternatív. Ale rozhodne to tak nie je. S manuálnou prevodovkou je dvojlitrové TDI dosahujúce 110 kW (150 k) živšie ako s automatom a štvorkolkou. Je tiež ľahšie o 115 kilogramov, čo spôsobuje jeho lepšie ovládanie. Dobre, možno ide trochu po predku von, keďže vpredu má veľmi ťažký motor, ale sekunduje mu zadná náprava, ale je to v norme a správne obutie dokáže tento vrodený neduh potlačiť.

Nedotáčavosť dokázali potlačiť aj široké zimné pneumatiky s 245 milimetrami. Na bežné jazdenie však skôr odporúčam o niečo užší rozmer a menej priemeru, čo autu prepožičia o štipku viac komfortu. Je však až šokantné, že Formentor je aj s veľkými kolesami celkom príjemný na jazdu a zároveň ponúka dostatočnú oporu v zákrutách. Jazdné vlastnosti sú naozaj to najlepšie, čo sa z platformy MQB asi dá vytiahnuť. Jasné, s päťvalcom to dokáže ešte viac, ale medzi predokolkami je Formentor určite jedným z najlepších vozidiel využívajúcich MQB.

Samotný motor ma výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 340 Nm, čo občas spôsobí pretočenie predných kolies. Najmä na jednotke a dvojke sa to celkom ľahko dá spraviť. Výkon teda rozhodne nechýba a je podvedome vyšší ako by sa mohlo na začiatku, pri pohľade do tabuliek, zdať. Veď aj zrýchlenie na stovku je za príjemný čas 9,3 sekundy. Nie je to nič extrémne, ale aj táto verzia sa dostala pod magickú desiatku.

Ale kvôli dynamike si predsa nebudete kupovať základnú verziu, na to sa viac hodí VZ-tko s pohonom prednej nápravy a výkonom 180 kW (245 k) z dvojlitrového benzínového motora. Dvojlitrové TDI s manuálom si kúpite kvôli spotrebe. A tam kraľuje. Po diaľniciach sa viete pohybovať s priemerom do 5,6 litra a ak sa posnažíte mimo obce, tak viete spotrebu zraziť až ku 4 litrom aj na obrovských diskoch. Ak by ste mali užšie pneumatiky a letné dezény, tak sa viete pozrieť aj pod štvorlitrovú hranicu. To sa pri verzii s automatom akosi nedá.

Do diaľok

Ak sa vám teda páči Formentor, tak aj dvojliter TDI s manuálnou prevodovkou má svoje čaro. Rozhodne dokáže na jednu nádrž prejsť viac ako 800 kilometrov. A to už je v súčasnosti naozaj zriedkavý jav. Toto vozidlo, ktoré vidíte na fotkách, stojí bez príplatkových diskov 36-tisíc eur. A má osemnástky miesto devätnástok. Devätnásťpalcové disky sú síce vizuálne veľmi lákavé, ale z každodenného jazdného hľadiska sú lepšou voľbou menšie disky. Minimálne sa o ne netreba tak báť pri parkovaní, lebo majú predsa väčší profil pneumatiky. Takýto Formentor si môžete s prehľadom vybrať aj ak jazdíte na dlhé pracovné cesty. Ešte raz opakujem, výkonu má dostatok a ponúka aj extrémne nízku spotrebu. Horší je vlastne len komfort, lebo musíte ovládať tri pedále a radiť stupne manuálne.

Cupra Formentor 2,0 TDI 150 manuál

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri – ot/min 
Krútiaci moment 340 Nm pri 1600-3000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4450 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1528 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1544/486 kg
Batožinový priestor 450 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Spotreba 4,9
Emisie g CO2/km 128