Test Cupra Formentor VZ 245: Adrenalín s postupným dávkovaním

Priznám sa, na túto verziu modelu Cupra Formentor som sa naozaj tešil. Dalo by sa povedať, že Formentor VZ 245 je akýsi full Formentor Superleggera. Je to auto, ktoré má nižšiu hmotnosť ako štvorkolka, ale nemá o toľko nižší výkon. Veď o ňom hovorí číselné označenie. Má teda výkon ako základný Golf GTI, či Octavia RS. A Formentoru motor celkom sedí.

Nie je to prvýkrát, čo som bol za volantom tohto auta, lebo už na prezentácii VZ5 sa mi do rúk táto verzia dostala. Vtedy som bol prekvapený tým ako sa správa a akú má spotrebu. Celý test však ukáže rozhodne viac ako nejakých 50 kilometrov.

Najzaujímavejším prvkom tejto verzie bude určite pohonná jednotka. Dvojliter ponúka výkon 180 kW (245 k) a cez sedemstupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku poháňa predné kolesá. Výhradne predné kolesá. To môže byť pre niekoho jemná nevýhoda, ale reálne je to trochu inak.  Veď všetko dobieha nižšou hmotnosťou a tým pádom lepším ovládaním. Vpredu je dokonca špeci diferenciál VAQ, ktorý využíva aj Golf GTI. Využíva niečo ako Haldex a tým predvádza Torque Vectoring, usmernenie krútiaceho momentu na konkrétne koleso, čo prináša reálne benefity v zákrutách. Prináša hlavne rýchlejšie a istejšie prejazdy. Pritom to nie je úplne ani XDS a ani kompletne samosvorný diferenciál.

V režime Cupra, ktorý si ale nenastavíte na volante Supersport, kedy ho tento kus nemá, ale pekne v menu infotainmentu, získate aj výraznejší zvuk. Reálne Formentor VZ 245 prichádza s veľmi decentným postreľovaním a decentným zmohutnením pôvodnej zvukovej kulisy.

Jazdiť rýchlo s predokolkou je rozhodne možné, ale treba rátať s tým, že zimné pneumatiky Continental obuté na 19-palcových špeciálnych diskoch majú čo robiť. Svoju funkciu síce zvládajú bravúrne, ale výraznejšie športové vlastnosti musíte využívať až na jar na letných gumách. Oproti štvorkolke teda auto trochu viac prešmykne kolesami pri rozbehu, ale v zákrutách je cítiť jemnejšia hravosť zadku vďaka nižšej hmotnosti na náprave. Rozdiel je až 100 kíl. Podľa toho ako do zákruty vojdete, a zafunguje viacprvková zadná náprava a ako sa veľmi posnažíte, tak viete skúsiť aj lift off overseer, v preklade pretáčavý šmyk po pustení akcelerátora v zákrute.

Formentor VZ 245 môžete voči Formentoru VZ 310 uprednostniť najmä kvôli cene, ktorá je nižšia o 9 000 eur. Nebudete ju uprednostňovať kvôli spotrebe. Je to z jednoduchého dôvodu, že oba modely dosahujú veľmi podobné hodnoty. Ja som čakal trochu nižšie prísuny, ale aj štandard v podobe 8,2 litra sa dá odôvodniť. Vlastne je to výborná hodnota, ktorá bola s podobným výkonom ešte na začiatku milénia nedosiahnuteľná. Ak sa veľmi posnažíte, tak sa viete dostať aj pod 8 litrov, ale naopak, ak budete využívať hojne výkonový potenciál, tak sa posuniete kľudne nad 10 litrov. Tých 8 je skôr lepší priemer, bežne budete mať, v dlhodobom horizonte, osem a pol.

Formentor VZ 245 je vozidlom, ktoré má optimálnu veľkosť, ak sa vám zdá Leon príliš malý a Leon Sports Tourer príliš veľký. Prináša aj nutnú dávku praktickosti. Reálne zvláda prepraviť štyroch pasažierov bez problému, traja vedľa seba sa už vzadu budú tlačiť, šírka a tvar sedadiel nepustia. Je to však štandard pri drvivej väčšine podobne veľkých áut. Popri všetkom ešte ostáva aj dosť veľký batožinový priestor s objemom 450 litrov, čo je o 20 litrov viac ako ponúka verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. A rozhodne viac ako ponúka verzia s plug-in hybridom, ktorý má 345 litrov.

Interiér pritom ponúka tradičné stvárnenie, ktoré je pre modely Cupra štandardom. To znamená aj veľký dotykový displej, málo fyzických dotykový ovládacích tlačidiel a tiež, pre verziu VZ, má Formentor aj športovejšie sedadlá s integrovanou opierku hlavy. Ak si v nich nájdete miesto, tak sú úplne fantastické a ponúknu výbornú oporu aj pri ostrejšej jazde. Nie sú to tie extrémne kúsky, ktoré má VZ5, ale sú pritom celkom vynikajúce. Podvedome však chcete priplatiť za iné sedadlá, teda hlavne s iným čalúnením. V ponuke je totiž aj tmavomodrý odtieň kože, ktorý vo Formentore pôsobí priam dokonale.

Istú zmenu by ste asi chceli spraviť aj zvonka. Síce čierna vyzerá veľmi dobre, ale je dosť nepraktická, auto s ňou naviac extrémne zaniká. Už tá šedá, ktorá sa dáva na Audi, Octavie, hrnce, ploty a podobne je omnoho lepšia. Mojim favoritom však stále ostáva tmavozelená metalíza s klasickými strieborno poňatými lúčmi diskov kolies.

Z aktuálnej ponuky motorov pre model Formentor je toto jedna z najlepších volieb. Má rozumnú cenovú politiku a tiež má rozumnou výbavu v základe. Formentor VZ 245, ako vidíte na fotkách, ale so štandardnejšími diskami, má v cenníku sumu 45 000 €. Za to, čo dokáže je to naozaj adekvátna hodnota. Je však otázne, koho má ako konkurenta. Toyota CH-R taký motor nemá, Honda HR-V má polovičný výkon, asi musíme strieľať len v rámci materského koncernu. Ale aj tu je najväčším konkurentom Leon a Leon s karosériou kombi Sports Tourer. Iná alternatíva s podobným zameraním vlastne asi nie je. Formentor VZ 245 je, svojím spôsobom, jedinečný, lebo dokáže skĺbiť lepšie prejazdy a karosériu takmer ako majú SUV kupé. Možno je to taký baby Urus (Lamborghini), veď s ním má spoločných niekoľko zásadných čŕt.

Aj s týmto motorom je možné ho považovať za optimálnu voľbu na každý deň. Ak chcete reálne vhodnú alternatívu na každodenné cestovanie, tak sa zamyslite nad tým, či potrebujete verziu VZ. Štandardný Formentor s dvojlitrovým turbomotorom a výkonom 140 kW (190 k) totiž ponúka štvorkolku a tiež slušnú výkonovú charakteristiku v pomere k spotrebe. So slabším štvorvalcom sa aj napriek štvorkolke dokážete pohybovať so spotrebou do 8 litrov. Čiže zruba o 6 až 7 deci menej ako v si pýta Formentor VZ 245. Stratíte však príjemnú športovú zvukovú kulisu a možno pár litrov batožinového priestoru. Tak, či onak, VZ-tko má bonus v podobe možnosti doplnenia modrých sedadiel s koženým povrchom a reálne športovými charakteristikami.

Pri súčasných zvyšujúcich sa cenách nových vozidiel je Cupra Formentor VZ 245 až neuveriteľne dobrá ponuka, ktorá prináša nielen dynamiku, ale aj praktickosť. Ak by sme niekdajší pojem hothatch, ktorý stále funguje, vyvinuli do dnešného sveta, tak by mal práve takúto formu. Táto verzia je pritom úplne dokonale prepájajúca všetky atribúty všetkých svetov.

Cupra Formentor VZ 245

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 180 kW (245 k) pri áno ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1600-4300 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4450 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1528 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1576/484 kg
Batožinový priestor 450/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 238 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,8 s
Spotreba 6,9 l/100km
Emisie g CO2/km 159