CUPRA Driving Experience (pt.1): Päťvalcový Formentor je dokonalý all-rounder

Okruh, cesty mimo mesto, drift pad, technická trať, toto všetko som si skúsil s najvýkonnejším modelom CUPRA, ktorý kedy bol v sériovej produkcii. Jasné, už nadpis napovedá, že tým autom je Formentor VZ5. A už na začiatku musím povedať, že je hodný každého eura, ktoré stojí. Je fakt najlepším Formentorom a najlepším modelom značky, aj keď celkom mladej.

Prestupujem z Formentora 245, o tom v ďalšom reporte, sadám do auta, ktoré má o polovicu vyšší výkon. Dobre, ešte o kúsok viac, ale nebuďme detailisti. Päťvalec vo VZ5, čo je skratka od Veloz 5, má výkon 287 kW (390 k), krútiaci moment 480 Nm a cez automatickú sedemstupňovú prevodovoku s dvomi spojkami poháňa všetky kolesá. A tu má trik, ktorý nemí žiadna iná štvorkolka od automobilky.

Formentor má špeciálny samosvorný zadný diferenciál, ktorý dokáže vektorovať krútiaci moment tak, aby auto šlo čo najlepšie. V skratke, mágia, a auto ide úplne brutálne. K tomu sa ale ešte dostaneme. Prejdeme si najskôr vylepšenia oproti bežnejšiemu Formentoru Veloz. Tento má karbónové prvky nárazníku, má aj nové koncovky výfuku v čiastočne zošikmenom usporiadaní a tiež má svetlú výšku zníženú o 10 milimetrov. Vnútri sú iné sedadlá, ale nič zásadnú vizuálne nie je zrejmé.

To hlavné je ale motor a podvozok, čo sa najlepšie prejaví počas jazdy. Idem na to. Prvá časť sú okresky.

1. Okresky

Majú tam radary? Vraj nie. Chodí tam veľa áut? Vraj nie. Okresky v okolí okruhu Castelollí sú kľukaté, sú prázdne a bez policajných kontrol. Aspoň taký je plán. Sadám za volant, štartujem tlačidlom na volante a nulujem spotrebu toho, kto bol v aute predtým. Veď predsa budem mať lepšiu ako 30 na sto.

Začiatok naplánovaného okruhu je popod pohorie Montserrat. Je nádherné, kochám sa a akosi zabúdam sledovať rýchlosť, Formentor ju celkom dobre maskuje, zastávaka na fotenie a pokračujem už drsnejším tempom v režime CUPRA a aj prejazdy tomu napovedajú. Možno som šiel o trochu rýchlejšie ako sú limity, možno nie, netuším, idem tak, aby som sa nerozsekal, ale aby som si užil súzvuk podvozku, motora a zvuku. Zvuk nie je príliš silný, ale je počuť, že päťvalec je niečo extra.

Postupne dostávam všetky kategórie preťaženia do maximálnych hodnôt. Jedine sa mi nedarí so zrýchlením. Dobre, vyskúšam Launch Control. Wau, mocné a brutálne zrýchlenie! Ale na plné pole to stále nie je. Nevadí, aj tak je všetko extrémne a brutálne. Vlastne som sa asi ani neviezol na ničom inom koncernovom a dostupnom, čo by takto jazdilo. Jasné, o tej dostupnosti je trochu ťažšie hovoriť, keďže bude obmedzená séria 7 000 kusov za cenu niekde okolo 60-tisíc, ale aj tak. R8? Drahá, ostatné RS-ká? Tiež stoja veľa, Volkswagen takýto masaker v ponuke nemá a Škoda tiež nie. Takže z pohľadu zábavy za volantom, výkonu a hodnoty je Formentor úplne fantastický.

2. Okruh

Po okreskách je Formentor naspäť celý, len pneumatiky dostali zabrať. Inak, je obutý na Goodyear Eagle F1 Supersport a tie sú fantastické! Presúvam sa vedľa na nádherný kopcovitý okruh Parcmotor. Na koncoch najrýchlejších pasáží máme, kvôli zníženiu rýchlosti, pridané dve šikany. Okruh má reálne 4,14 kilometra a je veľmi príjemný s 12 zákrutami a naozaj trojrozmernými sekvenciami, nejazdím len po ploche, ale prevýšenia mu dávajú úplne iný pocit.

Inštrukcie sú jasné, prvé kolo na zoznámenie, druhé ostré, tretie na chladenie. Za Leonom TCR je už prvé zoznamovacie kolo celkom ostrá záležitosť. Pritom druhé je fakt drsné, Formentora dostávam do šmyku všetkými kolesami, vypínam asistenčné systémy prudkým brzdením. Práve tu sa ukazujú ako optimálne brzdy Akebono, ktoré menej vädnú a viac vydržia. Reálne, sa mi ich nepodarilo uštvať. Tretie pomalšie kolo vôbec pomalšie nebolo, len sme skončili v boxoch. Hlavne po takej nakladačke nevypnúť auto. A nezatiahnuť ručnú.

Myslel som, že týmto sa to skončilo, ale nie. Dám si to ešte raz, už poznám trať, rýchlosti sú vyššie. Znova tri kolá, scenár rovnaký, extrémne prejazdy, prudké brzdy, auto to zvláda bravúrne aj v 30-stupňových teplách, brzdy nevädnú, všetko funguje perfektne. Vraciam sa do boxov po troch kolách, mám spotené čelo, chrbát, ruky a to aj napriek zapnutej klimatizácii. Konečne sa mi začína páčiť jazda na okruhu.

3. Drift a technická trať

Prichádza posledná etapa, miesto na drift a technické kúsky trate. Áno, vďaka špeciálnemu zadnému diferenciálu má možnosť driftovať. Ale dá sa to len v drift režime a funguje to pri plne stlačenom plyne, po akomkoľvek pustení sa z auta stáva naspäť štvorkolka. Dobre a aj to reálne funguje, ale mne sa to poriadne priečilo. To auto jazdí tak vynikajúco, že toto je naozaj len taká vychytávka, aby sa o ňom viac hovorilo. Skúšam, točím sa, príliš uberám, motor sa dostáva pod otáčky nafúknutia turba, je to celé zvláštne. Jasné, niekto to dal bravúrne, priznávam, ja nie.

Omnoho zaujímavejším teritóriom je technická trať. Má zákruty, kužeľmi vyznačenú trasu, sekciu s klzkým povrchom. Tu nie je nutný režim Drift, postupne prechádzam z normálneho režimu na Sport a Cupra. Je badať rozdiely nielen v reakciách plynu a volantu, ale aj  naladení podvozku. A to ma utvrdzuje v konštatovaní, že Formentor VZ5 je fantastické auto a ani ten drift mu netreba.