Test Citroën C4 BlueHDI 130: C ako Comfort

V segmente C sa akoby vrece roztrhlo so športovo a tuhšie ladenými modelmi. Ale nie všetci zákazníci ocenia takéto naladenie. Pre tých, čo chcú komfort je v ponuke Citroënu model C4. Táto alternatíva neláka výhradne komfortom, ale aj celkovým stvárnením vozidla. Veď využíva aktuálny avantgardný štýl dizajnu francúzskej automobilky.

Aktuálne má stále v ponuke aj naftový štvorvalcový motor, ktorý je trochu ojedinelý, keďže posledné dve verzie C4, ktoré sa dostali k nám do redakcie, boli elektrické. Má stále zmysel aj takáto možnosť v ponuke? Určite má, lebo ponúka omnoho väčší akčný rádius ako elektrika. Tá má opodstatnenie skôr tam, kde by nafta vhodná nebola.

C4 ukazuje inakosť

Predchádzajúca generácia modelu C4 bola vlastne C4 Cactus a pred ňou bola C4 relatívne obyčajným normálnym hatchbackom, ktorý príliš nevyčnieval z radu ostatných vozidiel, bol dobrý, ale obyčajnejší. To však mení súčasná generácia. Nie úplne nová, ale stále má čo povedať, najmä tým, že je vlastne liftbackom. Má siluetu kombinujúcu nielen praktické vlastnosti, ale aj výšku crossoveru a líniu strechy v tvare kupé. Toto je naozaj prienik mnohých kategórií vozidiel do jedného podareného celku.

V prednej časti svoju dominanciu nezaprú kvapkovo tvarované svetlomety obrátene nadol, nad ktorými je ďalšia línia denného svietenia. Svetlá sú klasické LEDkové s prepínaním diaľkových automatickým systémom. Maticové čakať nemusíme. Cez prednú kapotu sa ale ťahá línia spájajúca jednotlivé svetlomety v znaku. Spodná línia spája hlavné svetlomety, vrchná spája tie denné. Takýto znak veru nikto nebude chcieť skrutkovačom kradnúť.

Boky modelu charakterizujú ochranné lišty v spodnej časti dverí, ktoré sa tiahnu až pod prahy. To znamená, že pri nastupovaní si nezamažete oblečenie. Veľkou výhodou takto tvarovanej karosérie je potenciál omnoho lepšieho aerodynamického odporu ako má hatchback. Môže za to práve splývajúca zadná časť, ktorá mení karosériu z hatchbacku práve na liftback. A keď k tomu pridáte ešte aj dostatočne veľké zliatinové kolesa, tak vidíte, že toto auto na ozajstný štýl, ktorý netreba podceňovať.

Samostatnou kapitolou môže byť trochu zvláštna zadná časť. V nej vidno viac plocho umiestnené zadné okno, ale hlavne vidno aj jeho druhú časť. Toto auto má totiž zadné sklo zložené z dvoch dielov a nemá ani na jednom stierač. Francúzska automobilka aj tu išla avantgardnou ligou, o čom svedčí aj umiestnenie svetlometov vo väčšej výške a s líniami nadväzujúcimi na boky. Dá sa povedať, že Citroën C4 jednoducho zaujať musí a je na tom podobne ako nové modely BMW. Buď sa páči, alebo sú ľudia príliš konzervatívni a aj tak by si kúpili niečo tvarované ako štandardný spotrebič.

Aj pri modeli C4 veľa záleží od zvolenej kombinácie. Suverénne najlepšou farbou je modrá Iceland (asi sa tak volá), ale táto červená sa jej veľmi razantne snaží vyrovnať. Niektoré línie, najmä tie na prednej kapote, lepšie vyniknú, keď je auto s reálnou farbou mimo monochromatického spektra. Jasné, sivá sa dá ozvláštniť farebnými prvkami v nárazníku a bočných ochranných lištách, ale stále to nie je úplne ono, čo by auto spravilo jedinečným. Na to treba práve výraznejšie odlíšenie ostrým odtieňom, ktorý bude viac jedinečný. Veď auto snahu o jedinečnosť vytvára už svojou kombináciou línií.

Vnútri je avantgardy menej

Vonkajšie elementy sú jedna vec, ale druhá je samotný interiér vozidla. Tu práve vidieť snahu o priblíženie sa každému jednému užívateľovi. C4 má síce niektoré línie, ktoré nie sú úplne obvyklé, ale stále využívajú prvky bez akýchkoľvek šialených výstrelkov. Chcete samostatnú klimatizáciu? Síce bez displeja, ale ovládanie také je. Má dokonca aj klasické tlačidlá a nie iba dotykové plochy. Displej je posunutý na vrch prístrojovky a je dobre na očiach, pričom neprekáža vo výhľade.

Volant má možno trochu iný tvar, akoby sme boli zvyknutí, nie je to úplne kruh, ale vôbec to nič nemení na fakte, že je štandardný so štandardným ovládaním, štandardnými tlačidlami a ľahko pochopiteľný pre kohokoľvek. Vlastne toto auto je vnútri úplne normálne, také aké by ste chceli mať na dlhodobé spolužitie. Síce zaujímavo tvarované, ale úplne s bežným ovládaním bez akýchkoľvek šialeností.

Základnou ideou za C4 je aj tu komfort. Príjemné predné sedadlá, v ktorých dokážete stráviť naozaj hodiny, sú zárukou, že cestovanie nebude utrpením. Komfortne naladený systém rôznych druhov peny je v sedáku, ale aj operadle. Niektoré časti sú tuhšie, niektoré mäkšie, tak aby sa v nich hlavne dobre sedelo. A dobre sa sedí aj vzadu, aj keď tam je o niečo menej priestoru. C4 rozhodne nepatrí medzi obrovské autá a zadné sedadlá sú toho príkladom. Batožinový priestor síce ostáva s objemom 380 litrov, ale tiež treba rátať s posunutím podlahy do nižšej polohy. Na túto triedu sú však rozmery stále rozumné a adekvátne. Priestoru nie je málo, ale ani veľa, jeho tak akurát.

Jedinou a azda najväčšou nevýhodou pri nastupovaní môže byť hrubý prah karosérie a príliš dlhá reakcia systému Bluetooth. Kým sa načíta pripojenie, tak vám rádio prepne automaticky poslednú naladenú rozhlasovú stanicu. A ak ste mali naladené niečo zvláštne, tak budete v počúvaní pokračovať miesto počúvania obľúbenej streamovanej hudby, či hovoreného slova.

Správajte sa k autu normálne

Pod kapotou hatchbackov nižšej strednej triedy, alebo segmentu C, ak chcete radšej toto označenie, sa postupne objavujú primárne benzínové motory a hybridy. Naftovú alternatívu má čím ďalej, tým menej vozidiel. Citroën sa však na jednu spolieha a predvádza ňou, že aj tento druh pohonu mu nie je cudzí a zvláda ho vyrábať pri plnení všetkých emisných noriem a tiež pri vysokej kultúre chodu.

Táto generácia modelu naftového agregátu je označená ako BlueHDI 130, má zdvihový objem 1,5 litra a výkon už napovedá svojim označením. Má 96 kW, čiže 130 konských síl. Výkon je to skôr, v súčasnosti, priemerný, ale veľmi jeho vnímanie záleží od toho ako veľmi výkonné auto ste mali pred C4 s týmto pohonným ústrojenstvom. Zaujať môže aj krútiaci moment 300 Nm. Z motora sa výkon na predné kolesá dostáva skrz osemstupňovú automatickú prevodovku. Aj keď má športový režim, tak je celá pohonná sústava znova hlavne o komforte. Skôr prepnete režim Eco ako Sport. Prevodovka stále radí pekne hladko bez zaváhaní. Pohodlie až na prvom mieste.

A rovnako je ladený aj podvozok. Mäkké pruženie a naladenie ukazuje správnu náturu tohto auta. Trochu zamrzí len občasné poskočenie jednoduchej vlečnej zadnej nápravy. To sa však deje až pri ozaj roletovej ceste, ktorú náprava už nezhltne.

A teraz sa vrhnime na spotrebu. Relatívne malé a ľahké auto, čiperný naftový motor, očakávame nízke hodnoty. Ja aj všetci ostatní. No a tu trocha narážam na jemný problémik. Auto dokáže žrať aj reálne veľa, podľa toho ako na ňom jazdil niekto predomnou. Modelová situácia, dvakrát za týždeň som musel zo severu absolvovať cestu do Bratislavy. Prvýkrát, po diaľniciach, C4 pýtala 7 litrov nafty na 100 km. To je približne toľko, čo by pri rovnakom tempe vypýtalo BMW X7 M50d. Po mojej snahe trochu motor skultúrniť prichádza druhá jazda, rovnakými rýchlosťami, s rovnakou premávkou a rovnakými teplotami. Rovnaká nafta, všetko úplne rovnaké, dokonca nafta z tej istej nádrže. Druhá jazda už je iba za 6 litrov, čo je výrazný rozdiel a dôvod, prečo dodržať cyklus zábehu a jazdiť s rozumom. S týmto autom sa dá jazdiť ešte aj hlbšie pod 6 litrov, čo som sa presvedčil pri úplne prvom zimnom teste. Vtedy som dosahoval spotrebu približne o 0,5 l nižšiu, čo môžeme dať na vrub horšiemu počasiu, a výraznejším mínusovým teplotám. Vo finále som si istý, že aj v zime sa s C4 dá jazdiť do 6,5 litra v akýchkoľvek podmienkach, možno aj do 6. Ale musíte rozmýšľať a nie jazdiť úplne zbesilo. Naozaj neviem čím to bolo, ukončil som pomyselný zábeh, ktorý už teraz netreba? Stalo sa niečo iné, umravnil už som spotrebu po predchádzajúcom jazdcovi? Ťažko povedať, ale v dobe preberania auta mala C4 s naftovým motorom vyššiu spotrebu ako v dobe jeho odovzdávania.

Cool alternatíva

Citroën ma stále v ponuke auto, ktoré má potenciál prilákať ľudí s trochou individualizmu a extrovertskej povahy. Model C4 ukazuje všetky tieto ambície a s výbavou Shine dokáže zažiariť pri parkovaní a vystúpiť z radu. Toto rozhodne nie je auto, ktoré by bolo tvarované konzervatívne. Ale môže byť, paradoxne, pre konzervatívneho vodiča vhodnejšie kvôli menej intenzívnemu využívaniu displejového ovládania. Za celý balík ako je na fotkách, vrátane posuvného strešného okna si Citroën pýta, podľa cenníkov, necelých 32 00 € a patrí k tým najľudovejším voľbám v danej triede. Vlastne, ak ho nezaradíte do výberu, tak by ste sa mali nad sebou zamyslieť a ísť si ho minimálne vyskúšať a zistiť, čo je komfort v nižšej strednej triede.

Citroën C4 BlueHDi 130 Shine

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (131 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4360 mm
Šírka 1834 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1446/1795 kg
Batožinový priestor 380/1250 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 206 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,5 s
Spotreba (WLTP) 4,5-4,7
Emisie g CO2/km 118-122 (WLTP)