Test Citroën ë-C4: Ëëëjha, ëlektromobil a poriadny

Francúzska automobilka Citroën si ide svoje v označovaní elektrických vozidiel. Ku každému modelu pribúda E s dvomi bodkami. Inak tomu nie je ani prípade vozidla nižšej strednej triedy strednej triedy s označením ë-C4. Tento vek ukazuje, že aj s elektrickou pohonnou alternatívou C4 naozaj rozumne funguje.

Pokus o prekonanie rekordu v nájazde sa mi nepodaril, čo hovorím hneď na začiatku. Tentokrát som za týždeň zvládol len necelých 1 400 kilometrov. A to potvrdzuje, že elektromobily sú použiteľné aj pri vyšších nájazdoch. Veď keby takto jazdím každý týždeň, tak by som mal takmer 70 000 kilometrov ročne. Pri takom nájazde som vôbec nebol zásadne unavený a nevystupoval dolámaný.

Elegantne a avantgardne zároveň

Automobilka Citroën pri modeli C4, rovnako ako pri jeho elektrickej verzii ë-C4 stavila na avantgardné tvary, ktoré ale zjemňuje čierna farba karosérie. Niektoré línie prosté zanikajú a nie je ich až tak veľmi vidieť. Jediným výstrelkom na tejto karosérií sú teda modré lemy predných hmloviek a modré prvky na bočných plastových plochách.

V prednej časti je očividné dvojstupňové rozdelenie svetlometov, pričom to vrchné, ktoré nadväzuje na znak automobilky slúži ako denné svietenie. Pod ním sú LEDky na všetko ostatné a mali by svietiť lepšie ako halogény. Tu však treba skonštatovať, že výkon svetiel ďalších vozidiel sa za ostatný rok celkom slušne a masívne posunul, čo znamená, že po presadnutí z iných vozidiel s LEDkami sa môže zdať, že ë-C4 svieti trochu slabšie.

Silueta liftbacku je ukončená celkom ostrým rezom, ktorý poskytuje priestor pre zadné svetlomety na vyvýšenej pozícii. Tu však prichádza jedna anomália, ktorú nemá až tak veľa vozidiel. Rozdelené okno mali Hondy Civic, ale teraz s takýmto nápadom šokuje aj francúzska automobilka. Čistá teória hovorí o tom, že nie je nutné mať zadný stierač. Druhá, praktickejšia vízia je zase o tom, že spodná časť schovaná za decentným spojlerom bude takmer stále špinavá, lebo sa na nej budú usádzať rôzne nečistoty.

To, čo je pre niekoho výhoda čiernej farby môže byť pre druhého nevýhodou. Aj pre týchto ponúka Citroën niečo vo vzorkovníku. Ten obsahuje aj bledé farby, avšak veľmi výrazne pôsobí ë-C4 s bledomodrou farbou Island a s červenou farbou Elixir. V prípade červenej absentujú modré detaily na karosérií, ktoré sú nahradené sivými prvkami. Citroën ë-C4 je teda stále zaujímavou voľbou medzi základnými elektrickými automobilmi a prináša aj nezameniteľný design exteriéru.

Batériu nie je poznať

Kde je batéria tohto auta? Je v podlahe. Preto nie je viditeľná a nezasahuje ani do batožinového priestoru. To znamená, že priestorové pomery sú presne rovnaké ako pri benzínových a naftových alternatívach. Toto však hovorí aj o absencii predného batožinového priestoru, lebo pod prednou kapotou sú komponenty elektrického pohonu. Najviac je zameranie vozidla vidno na širokých prahoch, ktoré sa treba naučiť prekračovať. Tieto sú však univerzálne pre absolútne všetky pohonné jednotky.

Celkový priestorové pomery sú adekvátne veľkosti vozidla. Vzadu, na zadných sedadlách, sa odvezú dvaja úplne bez závažnejších problémov, ak spadajú do kategórie do 180 centimetrov výšky, ale traja budú mať ako prekážku iný tvar sedáku a naviac aj tunel v oblasti nôh. Tento je pripomienkou, že Stellantis využíva univerzálnu platformu pre všetky modely. EMP2 poskytuje útočisko nielen elektrickému, ale aj spaľovaciemu pohonu.

Batožinový priestor sa dá nazvať priemerným. Tu je práve vidno najviac, že vozidlo je elektrickým, lebo sú v ňom káble na nabíjanie. Zadné operadlá sa však dajú sklápať normálne ako pri bežnom spaľovacom Citroëne. O praktickosť sa uchádza aj mnoho odkladacích priestorov v interiéri. Či už sú to klasické dverové držiaky, kľudne aj fliaš s vodou, alebo stredový tunel s dvojposchodovým odkladacím priestorom v prednej časti. Pri niektoré verzie je vrchné poschodie vybavené nabíjacou podložkou so štandardom Qi na mobilné zariadenia.

Prepojenie informačno-zábavného systému a mobilných telefónov je možné iba prepojovacím káblom, ale v takom prípade funguje ako Apple CarPlay, tak Android Auto. Naviac štandardný systém môže vyzerať trošku jednoduchšie, ale zároveň má aj jednoduché ovládanie. Veľkou výhodou si Citroënu ë-C4 je samostatný panel klimatizácie. Automobilka sa teda poučila z niektorých predchádzajúcich modelov a vrátila sa ku tomuto štandardnému ovládaniu. Štandardné však rozhodne nie je prepínanie prevodovky páčkou v štrbine v strede stredového tunela medzi sedadlami.

Dal by som s ë-C4 aj 400 km na nabitie

Klasický princíp a klasickú architektúru, ktoré majú všetky elektromobily Stellantisu je zachovaný aj tu. Menšie vozidlá majú výhradne 50 kWh batériu a k tomu elektromotor s výkonom 100 kW (136 k). Ten poháňa predné kolesá a úplne to stačí. Na tomto aute nepotrebujete jazdiť rýchlo, na tomto aute skôr budete, podobne ako ja, sledovať vývoj grafov spotreby.

Aké sú teda ciele a možnosti tohto auta? Na diaľnici, samozrejme, spotrebúva najviac. Najmä v prípade, že ho ženiete rýchlosťou tachometrových 135 km/h. V takom prípade sa spotreba hýbe niekde tesne pod 20 kWh na 100 km. Avšak akonáhle spomalíte na 120, tak sa dostanete na 17 až 18 kWh na 100 km, čo už je zaujímavá hodnota. Pri jazdách úplne mimo diaľnic dokážete s ë-C4 v ekonomickom režime jazdiť kľudne za 12 kWh na 100 km. To by znamenalo nájazd tesne nad 400 km na nabitie.

Reálne Citroën udáva podľa WLTP dojazd 357 km a dá sa k nemu do priblížiť až veľmi blízko, dokonca je možné ho aj presiahnuť. V dlhodobom horizonte, celých 1 400 km som mal celkový priemer okolo 17 kWh, vrátane diaľnic a skúšok dynamiky. Zrýchlenie auta je celkom rozumné a zároveň aj pružnosť v režime Sport. Akonáhle však prepnete do režimu Eco, tak sa všetko pribrzdí a motor má dostupný omnoho nižší výkon.

Veľkou výhodou pri ë-C4 je naozaj plavný a komfortný podvozok, ktorý vôbec nenúti do rýchlych prejazdov a takéto chúťky necháva ešte pred širokými prahmi. Komfort samozrejme podporujú aj masívne kreslá, ktoré človeka priam hýčkajú. Jedinou ich nevýhodou je poťah. V lete veľmi podporuje potenie a dokáže sa naozaj extrémne prehriať.

Ako by ste chceli aby tento elektromobil jazdil? Presne takto. Má byť komfortný, má mať dostatočný dojazd, má ukazovať, že nie je kam sa ponáhľať. S elektromobilom nepotrebujete každodenne jazdiť rýchlo. Ak áno, na trhu sú aj takéto alternatívy. Ale 100 kW (136 k) v ë-C4 úplne stačí a aj tak budete väčšinou prepínať medzi športovým a Eco režimom, aby ste alternovali výkon za spotrebu a naopak.

Najviac konkurentov je u kolegov

Ak by ste hľadali konkurentov Citroënu ë-C4, tak najviac ich je v materskom koncerne Stellantis. Pozadu však neostáva ani Volkswagen, ktorý ponúka model ID.3 a tiež Cupra Born. Tie sú podobne veľké, ale tu Citroën boduje najmä priaznivejšou cenou. Základná cena Citroënu ë-C4 je 32 490 €, pričom táto testovaná verzia je za niečo cez 36-tisíc. Vzhľadom na použiteľnosť a univerzálnosť modelu spojenými s nenápadnosťou je to veľmi schopná ponuka. Najviac keď tento model ponúka možnosť nabíjať výkonom až 100 kW, čo znamená, že z 0 percent sa dostane na 100 percent, čisto teoreticky za niečo cez 30 minút. Má niekoľko kontroverznejších detailov, ale o to je zaujímavejší. Je výbornou voľbou v sekcii „môj prvý elektromobil“.

Citroën ë-C4 Shine

Motor

Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100 kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4360 mm
Šírka 1834 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 1655/345 kg
Batožinový priestor 380/1250 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (kWh/100km) v tabuľkách nie je, ale reálne sa dá 12
Dojazd 357 km WLTP