SEAT Arona mení tvár a v interiéri už to nebude o tvrdých plastoch

Model SEAT Arona sa stal najpredávanejším vozidlom značky v Európe a jedným z pilierov jej ponuky. Od uvedenia v roku 2017 sa predalo viac ako 750 000 kusov a práve tento úspech motivoval automobilku k dôkladnej modernizácii. Omladená Arona pre modelový rok 2025 prináša aktualizovaný dizajn, kvalitnejší interiér, nové technológie a vylepšenú výbavu. Základná filozofia zostáva rovnaká. Arona má ponúknuť malé SUV s mestskými rozmermi, no s vzhľadom a komfortom väčších vozidiel.

Facelift malému crossoveru Arona prináša zreteľne prepracovanú prednú časť. Nová šesťuholníková mriežka chladiča má diamantovú výplň a lepšie ladí s aktuálnym dizajnovým smerom značky. Všetky verzie už využívajú full LED svetlomety, ktoré majú tenší tvar a širší svetelný podpis. 

SEAT prepracoval aj spodnú časť nárazníka a dodal viac robustnosti, aby Arona pôsobila SUV-charakterom aj vizuálne. Vzadu je už štandardne nápis Arona v rukopisnom písme, identický štýlom s ostatnými modelmi značky. 

Celkové vylepšenia dopĺňajú nové disky kolies s rozmermi 17 až 18 palcov a čerstvá paleta farieb karosérie. Medzi novými odtieňmi figurujú Liminal, Oniric či Hypnotic, pričom Arona si zachováva možnosť dvojfarebného lakovania so strechou v odtieňoch Midnight Black alebo Manhattan Grey. Táto kombinácia je vizuálnym prvkom, ktorý ešte viac odlišuje Aronu od Ibizy.

Rozmery vozidla zostávajú rovnaké, dĺžka 4 153 mm, šírka 1 780 mm a rázvor 2 566 mm. Vďaka vyššej stavbe karosérie má Arona rozumný výhľad z kabíny a pôsobí sebavedomejšie na ceste. Svetlá výška 190 mm jej poskytuje aj určitú rezervu pri prejazde nerovností či nespevnených úsekov. Objem batožinového priestoru 400 litrov patrí k najlepším v triede, pričom po sklopení zadných sedadiel vzniká takmer rovná ložná plocha.

Veľké zmeny sa udiali aj v interiéri. SEAT reagoval na spätnú väzbu zákazníkov, ktorí ocenili praktickosť Arony, no žiadali viac kvality a modernosti. Nová palubná doska má mäkčený povrch, lepšie lícuje a pôsobí hodnotnejšie. V strede je umiestnený až 9,2-palcový dotykový displej infotainmentu, ktorý je orientovaný smerom k vodičovi a má čistejšie grafické rozhranie. 

Digitálny prístrojový panel má 10,25 palca a je súčasťou výbavy už od verzie Style. Interiér dostal nové čalúnenie, čierny strop, ambientné osvetlenie a prepracované ventilačné výduchy s farebnými prstencami. Výbava FR prináša športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy, perforovaný kožený volant a červené akcenty. Všetky verzie profitujú z lepšej akustickej izolácie, ktorá znižuje hluk od kolies a vetra.

SEAT Arona 2025

Technológie sú ďalším pilierom faceliftu. Arona ponúka systém SEAT Sound so šiestimi reproduktormi, subwooferom a zosilňovačom s výkonom 300 wattov. Nechýba bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto, rovnako ako nová bezdrôtová nabíjačka telefónov s výkonom 15 W a integrovaným chladením. Bezpečnostná výbava zahŕňa adaptívny tempomat ACC, predkolízny asistent Front Assist, asistent jazdného pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek a systém monitorovania únavy vodiča.

Pod kapotou zostáva známa ponuka benzínových motorov. Základ tvorí trojvalec 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k) alebo 85 kW (115 k) s manuálnou alebo automatickou prevodovkou DSG. Kým slabšia verzia má päťstupňový manuál, výkonnejšia má manuál so šiestimi stupňami štandardne a za príplatok DSG so siedmimi prevodovými stupňami.

Vrcholom ponuky je štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorý sa spája výhradne so 7-stupňovým DSG. SEAT uvádza, že motory boli mierne optimalizované pre nižšiu spotrebu a jemnejší chod. 

V blízkej budúcnosti sa počíta aj s mild-hybridnými verziami, podľa oficiálnych plánov v roku 2027, a plnohodnotný hybrid má prísť v roku 2028. Predpoklad je, že bude z nového Volkswagenu T-Roc. Do tej doby však Arona zostane verná klasickému benzínovému pohonu, ktorý stále tvorí jadro dopytu v Európe.

Výroba modernizovanej Arony prebieha v závode Martorell pri Barcelone, ktorý je srdcom značky SEAT. Tu sa vyrába aj Ibiza, pričom obe vozidlá zdieľajú rovnakú platformu MQB A0. Výrobca uvádza, že zmeny vo výrobe zahŕňajú aj vylepšené procesy kontroly kvality materiálov interiéru a nové montážne linky pre pripravované elektrifikované projekty.

Zákazníci si môžu Aronu objednať v troch hlavných výbavách, základ je bez označenia, nasleduje Style a FR. Základná výbava prináša LED svetlomety a digitálny kokpit, Style dopĺňa viac komfortu a praktických prvkov, zatiaľ čo FR zdôrazňuje športový charakter s upraveným podvozkom a výraznejším dizajnom detailov. SEAT zároveň rozšíril paletu doplnkovej výbavy, ktorá zahŕňa napríklad panoramatickú strechu, 18-palcové disky alebo dvojzónovú klimatizáciu Climatronic. A nesmieme zabudnúť, že Arona má v ponuke aj adaptívny podvozok DCC.

Celkovo modernizácia Arony nepredstavuje revolúciu, ale premyslenú evolúciu. Auto pôsobí hodnotnejšie, interiér je citeľne kvalitnejší a technologická výbava zodpovedá súčasným štandardom. Zákazník dostáva viac užitku za rovnakú cenu, čo v čase rastúcich cien áut nie je bežné. SEAT Arona tak potvrdzuje svoju pozíciu jedného z najrozumnejších malých SUV na európskom trhu, stále kompaktného, no dostatočne moderného a praktického pre každodenné použitie.