Test Seat Arona Limited FR: Malá a hravá

Seat Arona, v našich končinách najviac populárny model španielskeho výrobcu, dostal nedávno zopár vylepšení. Tými sú nová výbava FR Limited a taktiež nárast výkonu z pôvodných 81kW na 85kw/115 koní. A presne týmto autom sme nedávno jazdili.

Arona je najmenším crossoverom v ponuke Seatu. Na dĺžku má 4153 mm, na šírku 1780 mm. Rozhodne papierovo aj na pohľad menšie a kompaktné auto. Nie je však o nič menej atraktívna a dynamická, než väčší súrodenci, čo platí najmä pre testovanú výbavu FR Limited. Seaty vo všeobecnosti prikladajú dôležitosť práve športovej vizáži a to spĺňa aj táto Arona. Práve danú výbavu charakterizujú 18″ sivé disky Cosmo a tiež sivá farba karosérie Graphene. Nie je tej sivej nejako veľa? Môže sa to tak zdať, ale v realite to dobre funguje a vôbec nenudí. Je to decentné a príjemne zemité, proste tak akurát vkusné a nekričí. Inak je to stará dobrá Arona. Teda, to stará nemyslíme doslovne, len že nám je dobre známa. Krátke previsy, kompaktná predná maska a tmavé svetlomety v kombinácií s okrúhlymi hmlovkami a pod nimi a pomerne agresívne tvarovaným nárazníkom s masívnym bočnými otvormi. Vzadu dve koncovky výfuku a sivý difúzor. A tiež tradičný doplnok v podobne chrómového pásu s X na treťom stĺpiku, ktorý naväzuje na rámovanie okien. Arona proste vyzerá k svetu a ak bezradne hľadáte malý crossover a práve dynamický vzhľad je jedným z vašich kritérií, kľudne si ju môžete zaradiť medzi najhorúcejších kandidátov.

Kabína sa taktiež nesie v zemitých a umiernených farbách, ktoré oživuje červené prežívanie. Výbava FR Limited sa v kabíne prejavuje dekoračným obkladom v imitácií tmavého hliníka a tiež sivým lemovaním výduchov vzduchu. Aj napriek tomu, že ide o auto menšej kategórie, nechýba v ňom veľmi slušný digitálny kokpit s 10.25″, ktorý dopĺňa 9.2″ infotainment. Samotný digitálny kokpit ponúka slušnú škálu rôznych náhľadov a má typicky seatovské, červeno-čierne farby, ktoré sú ale dobre prehľadné a čitateľné. Centrálny infotainemnt veľkostne úplne postačuje, grafikou vôbec neurazí a má aj fyzické tlačidlá pre vstup do sekcií menu. Má aj navigáciu, bezdrôtovú konektivitu pre Apple aj Android a parkovacie kamery. Táto Arona dokonca zvláda aj sama zaparkovať. Automatická klimatizácia tu má dve zóny a taktiež sa spolieha na tradičný prístup s hardvérovými tlačidlami. Športový dojem tu dotvárajú sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a vrúbkovanými sedákmi a operadlami. Spomínané červené prešívanie je práve prítomné aj tu. Rovnako tak aj na trojramennom volante s presnou multifunkciou a perforovaním. Volič automatu tu má tradičnú páku a rovnako tak aj ručná brzda je klasická mechanická. Ako vidno, Arona sa vôbec nebráni moderným a digitálnym prvkom. Avšak dobre sa v nej bude cítiť aj konzervatívnejšie zameraný vodič, práve vďaka týmto mechanicko-hardvérovým prvkom. Odkladacie priestory tiež nie sú zlé, uskladníte dva nápoje aj mobil do poličky s bezdrôtovým nabíjaním. Štartuje sa tlačidlom, USB porty sú dva a to typu C. Seat Arona je síce z kategórie tých najmenších crossoverov, ale vnútri to tak úplne necítite, keďže priestorové pomery sú o level lepšie, než by ste čakali. To aj vzadu, kde je to na kolená v rámci triedy vážne fajn. Limitovať tu bude skôr šírka, ale pre dve dospelé osoby aj tak fajn. Ale zasa, nie na super dlhé trasy. Na pomery mestského auta ale nadpriemer. Do kufra naložíte slušných 400 litrov, čo rozhodne nie je málo.

Ako sme spomínali, litrový trojvalec TSI má po novom 85kW/115 koní a 200Nm. To je o štyri kW viac než bývalo. Úprimne, rozdiel nemáte šancu postrehnúť, ale veď radšej viac ako menej. Vzhľadom k veľkosti auta je podľa nás 115 koní absolútne dostatočných a Arona s nimi jazdí dostatočne svižne. My sme mali motor skombinovaný so sedemstupňovým automatom DSG. K dispozícií je aj manuál. DSG sa nám v nižších rýchlostiach a pri rozjadoch javilo trochu nervózne a neisté. Ak vás vyslovene baví radiť, môžete namiesto neho vziať manuál. Avšak nemôžeme ani povedať, že by bolo DSG zlé a pri tejto prevodovke prejav aj tak často záleží od vodiča, keďže sa vie na jeho jazdný štýl adaptovať. Na stovke je inak auto za 10,8 sekundy, čo nie je nič dychvyrážajúce ale úplne dostatočné. Najmä v režime šport sa pocitovo javí rýchlejšie. Zvuk vo vyšších otáčkach je pre trojvalce typický, teda pomerne tenký a ostrý, ale výrazne neobťažuje. V kombinácií sme jazdili za 6,5 litra, čo neurazí. Seat Arona nie len športovo vyzerá, ale aj veľmi sebaisto a obratne jazdí. Podvozok patrí medzi tie tuhšie v kategórií, takže viac než na extrémne pohodlie sa zameriava na istotu v zákrutách. Tu rozhodne platí, že podvozok je rýchlejší než motor, čo z Arony robí veľmi zábavný malý crossover.

Seat Arona vo výbave FR Limited je celkom isto jeden z najšportovejších malých crossoverov. Nie ani tak motorom, ten má predsa len od vyslovene športových ambícií ďaleko. Auto ale boduje obratným a sebavedomým podvozkom a vzhľadom, ktorý má v sebe prirodzenú a ešte zvýraznenú seatovskú dynamiku. Tiež má triezvo a decentne navrhnutú kabínu s veľmi slušnou výbavou a prekvapivou dávkou priestoru. A ani nestojí tak veľa, veď auto v teste stálo len niečo cez 24 tisíc eur s DPH.

Seat Arona 1.0 TSI RF Limited

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 85 kW/115 k 
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3000 ot./min. 
   
Prevodovka 7 stupňová automatická DSG
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4153 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1532 mm
Rázvor osí kolies 2552 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1257 kg
Batožinový priestor 400 l
Palivová nádrž 40 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8s
Spotreba (WLTP) 5,8-6,4/100 km  
Emisie g CO2/km 117-137