Nový Fiat Grande Panda je úžasné auto. Nebudem sa hádať, vyzerá vynikajúco a hranaté tvary pripomínajú obľúbenému hru synovca jedného z ministrov, aktuálne v hlavnom meste nemenovaného štátu. Viete ktorého. Hranaté tvary zdedil automobil po novodobej generácii, ktorá prišla s piatimi dverami. No a čo znamená to označenie Grande v mene? Jednoducho to, že auto extrémne narástlo a je už o triedu vyššie.
Ponuka modelu siaha od elektrických vozidiel Grande Panda E až po spaľovacie. Ja som si skúsil prevedenie, ktoré má pod kapotou 1,2-litrový štvorvalec doplnený o mild hybridný doplnok. Má automatickú prevodovku, či je logické, lebo Grande Panda je s manuálom dostupná iba bez mild hybridu. Pozitívom ostáva, že toto je výbava Icon, čiže tá stredná, nie La Prima, vrcholná.
Zábava a stredobod pozornosti
Prvé, čím Grande Panda zaujme, je zovňajšok. Predná časť má výrazný hranatý štýl, ale nie je to len tak samoúčelné. Práve tie časti, ktoré sú na prednej maske, majú evokovať továreň Lignotto v Turíne, kde sa Fiat usídlil svojho času a na streche bol pretekársky okruh. Grande Panda má iba štandardne LED svetlá bez akýchkoľvek adaptívnych častí. Svietia obstojne, ale už sme asi zvyknutí, aj pri malých autách na niečo trochu iné. Majú ale aspoň automatické prepínanie diaľkových a nie sú náročné na následnú výmenu pri mestskom karambole.
Pôvodnú Pandu, ale aj tie predchádzajúce pripomína mnoho tvarov, ale najzaujímavejšie je použitie nápisu Panda na boku. V tomto prípade je doplnené o gumové ochranné listy, ktoré by mohli pomôcť pri určitých mestských parkovacích problémoch. Ale pod týmito gumovými nálepkami sú vylisované reliéfy písmen, čo môže byť nočnou morou pre každého klampiara.
Grande Panda má dĺžku 3 999 mm, čo treba pripomenúť, že je dokonca o 5 mm viac ako má legendárny Fiat Multipla. Na šírku tiež Grande Panda oproti minulej Pande narástla, ale dĺžka je väčšia o 346 mm. Šírka narástla o 150 mm na 1 763 milimetrov a narástol aj rázvor. Oproti predchodcovi je väčší o 240 milimetrov a dosahuje 2 540 milimetrov, čo je už rozumné aj na priestor v interiéri, ale stále dostatočne kompaktné na pohyb v urbanizovanej džungli.
Priame odkazy má Grande Panda aj vzadu. Na boku je aj staré logo Fiatu na lemoch blatníkov, ale vzadu vidno znova reliéfny nápis Fiat na ľavej strane a čierny plast hovoriaci o názve Panda vpravo dole. Zaujímavé sú aj Full LED svetlá, ktoré sú akoby 4 svetelné kvádre v malých ostrých akváriách. Zvonka autu nie je čo vyčítať a dokonca aj disky s puklicami vyzerajú veľmi dobre. Majú priemer 16 palcov a vlastne nič iné nepotrebujete. Ja som už mal auto na zimných gumach, čo sa možno blahodárne prejavilo na mäkšej bočnici a lepšom komforte.
Veľký interiér malého auta
Interiér vyžaruje zábavu. To je jeden z faktov. Ale vidno tu kompromisy. Všetko je vytvorené z lacných plastov, lebo toto je, koniec-koncov, stále lacné auto. Najviac ma mrzí, že v priestore pred spolujazdcom absentuje prekrytie odkladacieho priečinka.
A to mi dáva do hlavy otázku. Kde je vlastne airbag? Vyzerá to, že splojazdcov airbag je v strope, lebo clona pre spolujazdca je posunutá asi o 10 cm dozadu. Kompromisom ale nie sú sedadlá, ktoré sú celkom pohodlné a príjemné aj na dlhšiu jazdu. Fiat pripravil auto, ktoré sa vlastne dobre používa a je plné nápaditých detailov.
Medzi tie najzaujímavejšími vnútornými prvkami má Grande Panda prístup No grey. To znamená, že žiadny šedý plast interiéri nemá miesto. Plasty sú buď modré, ako na dverových výplniach, alebo čisto čierne, ako na prístrojovej doske. Na prístrojovej doske žiari na ozvláštnenie aj okruh Lignotto na vrchu spájajúci dve displeje, ale zároveň je na tomto okruhu jazdiaca aj pôvodná malá Panda. To je taký malý, ale o to príjemnejší výlet do minulosti z rokov 1980 až 2003.
Lenže sa teraz sa na to pozrime vážne. Fiat Grande Panda predvádza, že chce byť auto, ktoré dokáže rozveseliť aj pri tých najtemnejších udalostiach. Má zaujímavý informačno-zábavný systém. Jednoduchý, ale použiteľný a s bezdrôtovým zrkadlením Apple CarPlay a Android Auto. A už má aj samostatnú klimatizáciu, v tomto prípade však nemá dve zaujímavé tlačidlá. Nemá vyhrievanie sedadiel, ale má na samostatných tlačidlách vypínanie udržiavania v pruhu a vypínanie upozornenia o prekročení rýchlostného limitu.
V prednej časti najviac vadí gumový volant. Potreboval by som aspoň kožený veniec. Ale pripomienka pôvodného loga so štyrmi pásmi, ktoré mal Fiat v minulosti na kormidle je. No a ak by som sa mal ešte sťažovať, tak by sťažnosti šli na adresu lesklého plastu okolo prepínača prevodovky, ktorý bude určite poškriabaný. Už pri 8 000 km totiž bol. Takže ak rozmýšľate nad takýmto autom, dá sa vyriešiť fóliu.
Zadná časť ponúka USB-C na nabíjanie a relatívne veľa priestoru pre pasažierov. Relatívne veľa znamená, že sa na týchto sedadlách dokážete dostať aj do zahraničných destinácii ako pasažier, ktorý sa chce odviezť. Nie je to vrchol luxusu, ale miesta je až prekvapivo veľa, pokiaľ si nepoviete, že budete vedľa seba traja.
No a Grande Panda má aj kufor. Tým, že je Grande, má predsa aj veľa miesta tu. Kým predchodca, ktorý sa teraz predáva ako Pandina na 12 trhoch má 225 litrov, táto novinka predvádza základný objem 412 litrov, ktorý nie je okorenený žiadnymi praktickými detailami, ale je dobre využiteľný vďaka svojmu tvaru.
Dokonca ani výška nakladacej hrany nie je príliš extrémna. Interiér tohto auta sa jednoducho podaril a je jedno, či sa pozeráte na kufor, priestor pre zadných pasažierov, alebo prednú časť s veľmi špecifický tvarovanou prístrojovou doskou a výraznými ostrými výduchmi po bokoch.
Je toto ideálny pohon pre Grande Panda?
V prípade Fiat Grande Panda je na výber z troch druhov pohonu. Jeden je elektrický a dve verzie majú spaľovací agregát. Základom 1,2-litrový motor s výkonom 74 kW (100 k) a manuálnou prevodovkou. Automatická prevodovka je spojená s mild hybridom, ktorý má celkový výkon 81 kW (110 k), ale spaľovacia časť má presne rovnaký výkon, ako keby mild hybrid nemala. Elektrický motor je v tomto prípade s výkonom 21 kW (29 k).
Fiat Panda používa šesťstupňovú automatickú prevodovku s dvomi spojkami, v ktorej je práve elektrický motor zakomponovaný. mild hybrid má kompaktné rozmery a poháňa predné kolesá. Je to štandardné a priestorovo nenáročné usporiadanie.
Malé auto vážiace 1 315 kilogramov má trochu tvrdší podvozok, ktorý trpí jedným neduhom. Keď nabehnete na jamu, tak sa do nej koleso prepadne a je to spojené s výrazným akustickým prejavom. Je to spojené jednoducho sa buchnutím. Stáva sa to približne raz za 4 dni, lebo naše cesty nie sú úplne optimálne. Verím tomu, že v talianskych mestách je použitie takéhoto podvozku Grande Panda úplne v poriadku a toto si všimne málokto. Ale mám šťastie. Zimné Bridgestone zlepšujú komfort na palube.
Výhodou auta je, že aj napriek drsnejšiemu zvukovému prejavu agregátu je výkon dostatočný a Grande Panda s radosťou zrýchľuje. Prevodovka radí bez trhania, aj napriek tomu, že má dve spojky, všetko sa zdá ako optimálne. No a aj je. Z tohoto pohľadu Grande Panda nie je čo vyčítať. Má rozumné dynamické parametre a sústava pohonu je odladená presne podľa toho, ako by mala byť.
Lenže čo na to údaje o spotrebe? Keď sa budete veľmi snažiť, tak sa viete pozerať na hodnoty okolo 4 litrov. Keď sa snažíte menej a jazdíte aj po po diaľniciach, tak máte stav 5,5 litra. To je rozumná hodnota, lebo Grande Panda už nie je mini auto zo segmentu A, ale patrí do segmentu B. A dá sa povedať, že svojím Minecraftovým štýlom v ňom Žiari.
Aká je optimálna Grande Panda?
Ak sa zamyslím, tak ak nemám kde nabíjať, optimum môže byť práve toto. Stredná výbava, mild hybridný motor s nízkou spotrebou a automatickou prevodovkou, pekná limetková farba a k tomu zopár doplnkov. Základná cena Grande Panda je 14 990 €. Tento skús stojí 20 000 € a pár drobných. Nie je to málo, ale za tie detaily, akými je premenlivý plastový nápis Fiat, ktorý sa mení na logo z minulosti je to relatívne adekvátna suma.
Fiat Grande Panda je lacné auto, ale pojem lacné auto sa výrazne zmenil. Už to nie je auto, ktoré by stalo do 10 000 €, lebo to nedovoľujú náklady, zamestnanci, veľkosť, ale ani celková situácia s bezpečnostnými prvkami. Fiat Grande Panda si musí posvietiť na výraznú konkurenciu segmentu B, kam patrí napríklad Škoda Fabia, Hyundai i20, Kia Rio, Renault Clio, ale aj kompletná ponuka Stellantisu, v ktorej je najbližšie Citroën C3.
A to optimum? Asi áno, ale stále by som chcel nejakú modernú reinkarnáciu verzie Panda 100HP. Napríklad mild hybridná Panda 170HP s eletromotorom naviac na zadnej náprave?
Fiat Grande Panda Hybrid Icon
| Motor | R3 benzín + elektro (MHEV) |
| Objem | 1199 cm3 |
| Výkon | ICE: 74 kW (100 k) pri – ot/min elektro: 20 kW (29 k) kombinovane: 81 kW (110 k) |
| Krútiaci moment | ICE: 205 Nm pri – ot/min elektro: 55 Nm kombinovane: – Nm |
| Prevodovka | Automatická 6-stupňová, dve spojky |
| Rozmery a hmotnosti | |
| Dĺžka | 3999 mm |
| Šírka | 1763 mm |
| Výška | 1586 mm |
| Rázvor osí kolies | 2540 mm |
| Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | 1315/385 kg |
| Batožinový priestor | 412/1366 l |
| Palivová nádrž | 44 l a 0,876 kWh (NMC) |
| Nabíjanie | – |
| Povinné údaje | |
| Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
| Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,0 s |
| Dojazd na plné nabitie (WLTP) | pár km |
| Spotreba (WLTP) | 4,8-5,5 l/100 km |
| Emisie g CO2/km | 108,1-124,5 |









