Francúzi očividne malé autá vedia a rozhodne vedia aj malé elektrickej autá. Veď po tom, ako automobilka Renault predstavil a nástupcu legendárneho Renaultu 5 prichádza ďalšia legenda. Je ňou oživený Renault 4. A práve Renault 4 bol jedným z tých veľmi úspešných vozidiel, ktorých sa podarilo automobilke predať až 8 135 424 kusov.
Pôvodný Renault 4 sa vyrábal v rokoch 1961 až 1994 a teraz sa vracia, nie ako ľudové auto, ktoré má za úlohu hlavne pripraviť a postaviť krajinu na nohy, ale má byť štýlovým crossoverom vhodným do akéhokoľvek mesta.
Nový Renault 4 bude dlhý 4140 mm, široký približne 1800 mm a výška sa dostane na 1570 mm. Crossoverové pocity podčiarkuje aj svetlá výška dosahujúca 181 mm. Je očividné, že toto auto je väčšie v každom ohľade od Renaultu 5 a dôležitým bude určite aj rázvor osi kolies, ktorý sa dostáva na 2620 mm a bude náznakom toho, že v interiéri bude dostatok priestoru aj pre pasažierov na zadných sedadlách.
Renault zvolil štýl, ktorý evokuje pôvodnú verziu hneď vo viacerých aspektoch. Napríklad si môžete všimnúť prednú masku, ktorá má dva okrúhle LED segmenty, pripomínajúce práve predchodcu a rovnako predchodcu má pripomínať aj veľká maska s veľkým dlžníkom dokonca podsvieteným. Renault 4 stavil aj na tretie sklo na boku vo výraznom retro štýle. Práve toto okno je takmer ako na pôvodnom modeli, akurát je trochu menšie.
Zadná časť pre Renault 4 je tiež zaujímavá. Tiež má odkazy do minulosti a Renault 4 je nielen o vertikálne vstavaných svetlometoch s odkazom do dizajnu spred 60 rokov, ale výrazný odkaz do minulosti Renault 4 je aj obrovská otváracia plocha v zadnej časti. Vďaka potiahnutiu veka batožinového priestoru až do nárazníka sa podarilo posunúť nakladaciu hranu na výšku 610 mm.
A že je čo nakladať, lebo Renault 4 na elektrickú energiu má batožinový priestor s objemom 420 litrov, ktorý sa dá ďalej zväčšovať sklápaním zadných sedadiel. Ako sme si povedali pri rázvore, na zadných sedadlách bude zjavne dostatok priestoru, ale tie dôležitejšie miesta budú vpredu. Renault 4 môže mať anatomicky tvarované sedadlá s výraznejším bočným vedením, ale hlavne má zaujímavý volant s tvarmi ako niektoré nové modely.
Interiér oživí aj 10-palcový dotykový displej v strede s najnovším systémom Open R link od Googlu s Google službami. Renault 4 si zachováva aj niektoré fyzické ovládacie tlačidlá na lište pod výduchmi klimatizácie. No a ak hľadáte prepínanie prevodovky, tak to sa presunulo na stĺpik riadenia. Taký kutáč ako mal Renault 4 v minulosti očakávať do novinky nemôžeme, lebo by šlo tiahlo priamo cez displej.
Renault 4 bude mať na výber z dvoch pohonných jednotiek. Dva elektrické motory budú mať rôzne výkony. Základom bude ten, čo bude mať výkon 90 kW (122 k) a krútiaci moment 225 Nm a výkonnejšia verzia bude mať 110 kW (150 k) a 245 Nm. Práve táto výkonnejšia verzia sa dostane na stovku za 8,5 sekundy a z 80 na 120 trvá zrýchlenie len 7 sekúnd.
Pre Renault 4 bude na výber aj z dvoch veľkosti batérií. Jedna bude mať 40 kWh a druhá 52 kWh. Kým s menšou batériou prejdete iba 300 km na nabitie v režime testovania WLTP, s väčšou batériou dokážete prejsť až 400 km. V oboch prípadoch je možné nabíjať výkonom 100 kW jednosmerného prúdu, čo by malo batériu z 15% nabitia na 80% nabitia dostať za pol hodiny.
Renault 4 E-Tech bude ale podporovať obojsmerné nabíjanie výkonom až 11 kW. Čo to znamená? Znamená to, že z Renaultu 4 môžete mať takú veľkú powerbanku, ktorou dokážete napájať napríklad chatu, ktorá nie je pripojená na elektrickú energiu z verejnej siete.
Renault 4 v základnej konfigurácii bude vážiť 1410 kg a dokáže potiahnuť príves aj s hmotnosťou 750 kg. Každým jedným príplatkovým prvkom a zväčšením batérie sa však dostávate s hmotnosťou vyššie. Podľa mňa je toto auto nádherné a možno má ešte väčší šarm ako menší Renault 5. Ale to sa dozviem až pri pohľade naživo. Veď Renault 4 sa má začať predávať v Európe už budúci rok.