Keď automobilka Dacia predstavila model Jogger, tak sa hovorilo, že príde prevedenie s hybridným systémom, ktorý bude pochádzať, celkom logicky, od Renaultu. Predpovede sa vyplnili, teraz je situácia realitou a je dosť možné, že práve hybridný systém je ešte lepší ako systém klasický benzín-LPG. A už ten je v aute výborný.
Zo všetkých výbavových verzií Dacie Jogger mal testovaný kus tú najvyššiu výbavu Extreme, ktorá má azda všetko, čo kedy môžete potrebovať a toto prevedenie má dokonca 7 použiteľných miest. Tvrdenie mám podporené vlastným výskumom, pri ktorom som naozaj aj liezol na všetkých 7 sedadiel.
Jogger je moderný
Dobre, pozrite sa na prednú časť, je tradičná pre modely automobilky, nadväzuje na Sandero a Sandero Stepway. Ale aj tu, na modeli Jogger, automobilka použila kombinované predné svetlá s výrazným Y-ovým denným svietením LEDkami a diaľkovými s halogénovými žiarovkami. Keďže sú LEDkové aj stretávacie svetlá, tak výsledný efekt v noci pôsobí minimálne zaujímavo, keď do bielych lúčov začne žiariť žltá, teda žltšia farba. Nič, na čo by sa nedalo zvyknúť, ale výmena diaľkových žiaroviek za také, čo svietia belšou farbou bude asi povinnosť.
Oproti klasickému Sanderu sa Jogger mení už pri prvom stĺpiku karosérie, nevidno výraznejšie stúpajúcu strechu kvôli miestu na hlavu zadných pasažierov. Miesta je dosť nielen pre tých sediacich v modeli Jogger v druhom rade, ale aj pre tých, čo sú v rade treťom, lebo strecha je vlastne vodorovná až do zlomu ku piatym dverám.
Zvonka Jogger prezentuje nielen praktickú líniu boku, ale aj masívne zadné dvere, cez ktoré nie je problém nastupovať a vystupovať všetkým piatim zadným pasažierov. Ale je tu ešte aj jedna ďalšia zaujímavosť. Jogger využíva otočiteľné strešné nosiče. V štandardnom stave sú pozdĺžne s autom na bokoch, ale dokážete ich otočiť o 90° a vytvoriť tak priečne nosiče, na ktoré môžete dať bicykle, či dokonca strešný box. Môže sa hodiť, ak obsadíte všetkých sedem sedadiel vnútri.
Jogger, ktorý je na polceste medzi kombi a SUV predvádza dlhý rázvor osí kolies, ktorý má bezmála 3 metre. Dobre, je to 2 897 milimetrov, čo znamená, že vnútri je zjavne dosť miesta, ale celková dĺžka je iba 4 547 milimetrov. Odolnosť verzie Extreme ešte podporujú zlato-medené detaily na zrkadlách a hlavne čierne disky, ktoré maskujú svoju reálnu veľkosť. Len pre porovnanie veľkostí, keď som zaparkoval Jogger chrbtom ku prvej generácii Ford S-Max, tak bol Jogger ešte nepatrne vyšší, čo svedčí aj o vnútornej veľkosti.
Priestor pre každého
Dobre, pozrime sa na batožinový priestor. Ak máte 7 miest vzpriamených, tak dokážete odviezť ešte stále 212 litrov batožiny. Ale ak máte sedadlá výklopné, tak sa objem dostáva na 829 litrov. Čo je ešte zaujímavejšie, zadné sedadlá vôbec nie sú núdzové. Majú veľkosť takú, že by som aj ja s výškou 180 cm na zadných dokázal cestovať. Keďže Dacia patrí stále výrobcom, ktorí majú nízke ceny, tak nemôžeme čakať posúvanie stredného radu, čo je možno škoda. Ale Jogger by to predražilo.
Veď pasažieri v strednom rade by mohli mať, pri posunutí sedadiel vzad, ešte o kúsok viac miesta. Teraz je to vlastne tak akurát. Zmestia sa, ale na kolená až tak veľa miesta mať nebudú. Môžu za to aj výklopné stolíky, ktoré opticky aj reálne zmenšujú túto veličinou. Ale nad hlavou sa nebude sťažovať nikto. Stúpajúca a potom rovná strecha hovorí, že má na pamäti všetkých pasažierov.
Predné sedadlá sa určite dajú nazvať v pohodlnými, ale aj tu sa žiada konštatovať, že neoprénový povrch nemá až takú dobrú schopnosť udržať chrbát a ostatné časti tela bez potu. Pre väčšinu to možno nebude problém, ale niektorí môžu byť nemilo prekvapení, keď v lete vystúpia s parciálne prepoteným tričkom.
Chápem ale prečo je takýto materiál v interiéri. Dá sa extrémne ľahko udržiavať nielen na operadle, ale aj na prístrojovej doske. Vlastne prístrojová doska je celá prevzatá z modelu Sandero a využíva aj rovnakú páku na radenie automatickej prevodovky. Nie, nie je tu žiadny elektronický shift-by-wire prepínač, v modeli Jogger cítite, že preraďujete.
Veľmi zaujímavý vyzerá byť aj informačno-zábavný systém s bezdrôtovým zrkadlením oboch mobilných platforiem. Ja som skúšal len tu jablčnú a fungovala znamenite. Ďalší displej sa udomácnil pred vodičom a okrem rýchlosti a stavu paliva, či stavu nabitia malej batérie informuje aj o tokoch energie, či priemernej spotrebe. A práve ukazovateľ priemernej spotreby môže byť tým, ktorý v takto veľkom aute bude šokovať najviac.
Magická súhra komponentov
Renault predstavil modeloch Clio a Captur takýto hybrid s názvom E-Tech a teraz sa dostáva aj do modelov Dacia. A práve pre Jogger je azda tou najlepšou možnosťou zo všetkých. Má najviac výkonu, ale zároveň má veľmi nízku spotrebu. A to ani obyčajná verzia s litrovým trojvalcom netrpela, ak auto nebolo príliš naložené. Jednoducho, hybridný Jogger bude tým vrcholom, ktorý potrebujete minimálne zvážiť. Dacia už predsa nie je výhradne lacný automobilka, je to automobilka, ktorá okrem nízkej ceny berie do úvahy aj dobrodružné zameranie majiteľov.
Dacia Jogger Hybrid využíva 1,6-litrový benzínový motor, ktorému dopomáha elektromotor a dokonca aj štartér generátor. Spojenie s multimódovou automatickou prevodovkou so štyrmi stupňami pre spaľovací motor a dvomi pre elektrický motor je už tradíciou, ale aj tu sa ukázal v dobrom svetle nový softvér, ktorý je jedným z najhladšie radiacich.
Nebudem popisovať fungovanie jednotlivých systémov, stačí vedieť, že prevodovka má až 14 rôznych režimov, lebo do všetkého vstupuje v rôznych fázach aj štartér generátor. Ak to vyzerá zložito, tak to vraj zložité nie je, ale nás asi zaujíma niečo iné. Nebude to ani tak komfort podvozku, ktorý je dostatočný, ale zároveň taký, aby nekľakol pri plnom naložení.
Nás bude zaujímať aj spotreba. Po diaľniciach sa viete držať okolo 6 litrov a ak sa budete veľmi snažiť mimo diaľnic, tak sa pozrite do konca hlbšie pod štvorlitrovú hranicu. Áno, čítate správne, na ukazovateli spotreby budete mať kľudne spotrebu 3,6 litra. Práve preto to je Jogger Hybrid asi najlepšou možnosťou. Áno, Hybrid vo forme litrového trojvalca s možnosťou LPG má tiež svoje výhody, najmä v cene, ale vo finále, ak s ním jazdite za 6 litrov LPG, tak je to porovnateľné ako keď s týmto autom jazdite za 3,6 litra benzínu.
Je lacný, ale musia sa posunúť intervaly vnímania
Jogger s novým logom Dacia bude tou možnosťou, ktorá ponúka reálnych 7 miest aj pre hybridné ústrojenstvo. Náš kus, teda tento, do ktorého som sa posadil, stojí cez 26-tisíc eur ak by ste chceli Extreme s hybridom, tak máte základ za 24 900 €. Ak vám to pripadá ako veľa, tak asi žijete ešte pred 5 rokmi, kedy boli hodnoty úplne iné.
Za rozumnú cenu v Hybride s výbavou Extreme získavate všetky potrebné výbavové prvky a zároveň viete využiť aj výborný hybridný pohon, ktorý už Aliancia doladila k dokonalosti. Keď hovorím o Aliancii, nemyslím tu vo hviezdnych vojnách, ale Alianciu Renault. Do nej predsa automobilka Dacia hrdo patrí.
Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme (7 miest)
Motor | R4 benzín + HEV |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 104 kW (141 k) pri 5600 ot/min kombinovane |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 148 Nm pri 3400 ot/min Elektromotor: 205 Nm |
Prevodovka | Automatická multimódová 4 stupne pre spaľovací motor, 2 pre elektromotor |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4547 mm |
Šírka | 1784 mm |
Výška | 1691 mm |
Rázvor osí kolies | 2897 mm |
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | 1460/535 kg |
Batožinový priestor | 212/829/1819 l |
Palivová nádrž | 50 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 167 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Spotreba (WLTP) | 4,7-4,8/100 km |
Emisie g CO2/km | 105-108 |