Francúzska automobilka prehlasovala, že bude mať už iba elektrick0 autá od určitého roku. To sa ale posúva a aj napriek novým modelom so spaľovacími agregátmi je elektrická ofenzíva priam zdrvujúca. Po Megane E-Tech prišiel Scenic E-Tech, ktorý využíva legendárne meno auta roka z roku 1997 a získal vavríny v súťaži znova aj v roku 2024. Preto som mal v teste nálepky na dverách, ale aj kapote. Našťastie existuje Photoshop.
Renault Scenic sa na náš trh dodáva s tromi stupňami výbavy, pričom tu na fotkách máme ten najvyšší. Je to Scenic Iconic s rozsiahlou výbavou a masívnymi zliatinovými diskami. Ale od pôvodnej kategórie MPV už predsa trošku opustil a skôr sa stáva náhradou za odchádzajúci Megane Grandtour. Aký je život s týmto najmodernejším elektromobilom z dielne francúzskej automobilky?
Veľa hláv otočených
Meryl Streep v jednom filme vedela otočiť hlavu kolom dokola. Ale až taký extrémny záujem Scenic nevyvoláva, nikto si neláme krčnú chrbticu. Ľudia sa ale obracajú, lebo pôsobí moderne a futuristicky, začo môže nový dizajnový jazyk automobilky. Niektorí hovoria, že je príliš blízko dizajnu francúzskej značky z Poissy, ale aj napriek tomu pôsobí Scenic ako súčasť rodiny Renault.
Predná časť ukazuje, že tento model chce pôsobiť exkluzívne a vlastne to hovorí každý jeden pohľad na auto. Či už ide o zapustené kľučky, alebo o moderné predné svetlá s dennými LED v nárazníku, alebo zadná časť auta s ypsilonom tvarovanými svetlami, všetko pôsobí ako kompaktný celok. Až tak kompaktný, že Renault Scenic E-Tech, na veľkých diskoch, vyzerá menší ako reálne je. Veď disky vyzerajú maximálne ako keby mali priemer 18 palcov a pritom majú 20.
Ku kompaktnosti sa určite pripája aj zvolená farebná kombinácia. Scenic získal šedé lemy okolo spodnej časti s malou pripomienkou toho, že veľa plastov je z recyklovaných materiálov. Za príplatok je pre vozidlo aj čierna strecha, ktorá tiež opticky auto zmenšuje a vôbec nevyzerá, ako keby malo 4,5 metra na dĺžku. Veď Scenic, v tomto prevedení, loví vo vodách, v ktorých sa nachádza obrovský Hyundai Ioniq 5.
Na prvých jazdách som kdesi v Španielsku jazdil s prevedením Esprit Alpine, ktoré malo trošku iné detaily, ale ku nám sa toto športové prevedenie dostávať nebude. Vadí mi to? Vôbec nie. Aj tak by som siahol presne po verzii Iconic, ktorá je vrcholom toho, čo cenník ponúka. A obmedzená ponuka je nielen v sfére vybav, ale aj v sekcii pohonov. U nás je dostupný len jeden a zrovna ten najlepší.
Scenic E-Tech je stále o priestore
Renault Scenic nadväzuje na to, čo v interiéri predvádza menší Renault Megane. Čiže sa môžeme tešiť na displeje usporiadané do písmena L, ale aj na radenie pod volantom a hlavne na extrémne kvalitné spracovanie. Toto auto si už môže pýtať označenie prémiové.
Renault Scenic E-Tech Iconic do interiéru prináša aj biele kožené poťahy. Sú vizuálne dokonalé, ale obávam sa, že na vodičovom sedadle bude občas zopár oterov od modrých riflí. Ale nič, čo by sa nedalo vyriešiť dvojzložkovou ochranou. Aspoň toľko mi povedali borci v Level UP detailing centre. Sedadlá sú pohodlné a príjemné a vzadu je tiež veľa miesta bez akéhokoľvek stredového tunela.
Renault na operadlo sedadla spolujazdca dokonca pre nás umiestnil aj veľmi pekne vyzerajúci organizér s rôznymi odkladacími zipsovými vakmi. V tomto organizéri dokážete zabudnúť jablko a nenájdete ho, kým nezačne zapáchať. Ale nie, deti môžu mať v organizéri vymaľovanky, pastelky, sladkosti, vody, čokoľvek.
No a zadná časť je zaujímavá aj lakťovou opierkou. Tá sa vyklopí a držiaky nápojov sa dajú otáčať tak, aby vytvorili priestor na držanie tabletu, či mobilného telefónu pri dlhších presunoch. Nepotrebujete teda nič montovať na opierky hlavy predných sedadiel, táto multifunkčná stredová konzola, ktorá ale nie je v základnej výbave, zastúpi akejkoľvek doplnky. O niečo horšia je lakťovka vpredu. Tá nemá žiadnu aretáciu a posúva sa dopredu a dozadu sama. Pri brzdení sa vám lakeť samovoľne presunie vpred.
Batožinový priestor má síce 478 litrov, ale to nie je tak dôležité ako komfort, ktorý Scenic E-Tech prináša vpredu. Chvíľu síce trvá, kým si zvyknete na toľko páčiek, ale keď už si zvyknete, tak budete mať všetko logicky usporiadané. Renault spravil krok do neznáma, ale miesto do pohyblivého piesku trafil na pevný základný kameň. Základný kameň stavby do budúcna.
V interiéri je dôležité aj ovládanie, ktoré si necháva niekoľko samostatných tlačidiel a časť z nich je vľavo pod volantom. Práve tými tlačidlami si viete vypnúť niektoré funkcie, ktoré by vás mohli otravovať. Renault tomuto hovorí My Safety Perso. A čo sa mi na Renaulte Scenic páčilo najmenej? V lete sa klimatizácia snažila, ale chladenie nebolo úplne dostatočné.
Veľká batéria, ale aj efektivita
Renault na našom trhu ponúka iba jedinú možnosť kombinácie pohonu. To znamená 162 kW (220 k) a elektrický motor umiestnený vpredu a poháňajúci predné kolesá, napojený na obrovskú batériu s kapacitou 87 kWh. To už je využiteľná kapacita, takže reálna je ešte o kúsok väčšia, môžete si ju pozrieť dole v tabuľke s technickými údajmi.
Renault hovorí, že maximálny výkon nabíjania je 150 kW, ale keďže k autu nebola žiadna nabíjacia karta a moja akosi štrajkovala, tak som dokázal nabíjať maximálne doma výkonom 2 kW, ale tie som statočne overil. Veď z domácej siete som doplnil približne 100 kWh.
S veľkou batériou sa s prehľadom dá prejsť 550 km. Keby sa ešte viac snažím, viem sa určite dostať nad 600 kilometrov. A to je veľmi príjemná hodnota aj v súčasnosti. Renault tu stavil na istotu a spomedzi podobne veľkých konkurentov chce byť na tom výslní, ktoré prinesie väčší užívateľský komfort bez nutnosti častého nabíjania.
Diaľničný dojazd je do 400 km, možno 430, ale dôležitejšie z pohľadu jazdných vlastnosti sú parametre vyplývajúce z podvozka. Pohon prednej nápravy pri takto ťažkom aute je skôr zvláštny. Pneumatiky často stratia adhéziu a to zhoršuje sa pocit z dynamiky samotnej. Zrýchlenie na stovku je síce 7,9 sekundy, ale pocitovo je o niečo horšie. Môžu za to určite aj ekologické pneumatiky Michelin e-Primacy, ktoré síce vedia držať spotrebu okolo 15 až 16 kWh na 100 km, ale tak ako držia spotrebu nedokážu udržať cestu.
Tu by sa možno zišlo, keby má auto buď pohon všetkých 4 kolies s druhým rovnakým motorom vzadu, čo by zase blahodárne pôsobilo pre dynamiku, ale aj pneumatiky by sa museli zmeniť, alebo stačí zmeniť tie pneumatiky. Lenže tento elektromobil asi nebude nikto kupovať kvôli dynamickým parametrom, bude ho kupovať kvôli dojazdu a kvôli komfortu. Ten je zaručený aj na diskoch s priemerom 20 palcov, takže vlastne vo finále je Scenic E-Tech postavený presne tak, ako by mal. Nie je to verzia Esprit Alpine. Je to elektrické auto s inými požiadavkami.
Elektromobil výborný, ale aké auto?
Ako elektromobil je Renault Scenic E-Tech vynikajúce vozidlo. Ale hovorí sa, že vynikajúce elektrické vozidlo nemusí byť ešte stále dobrým autom celkovo. Tu záleží od preferencií. Ak budete od Renaultu Scenic čakať športové jazdné vlastnosti, tak máte smolu určite. Ale v momente ako budete žiadať komfort, maximálnu vzdialenosť na nabitie a podobné základné charakteristiky, máte z tohto zástupcu segmentu výborné auto.
Renault Scenic E-Tech stojí s týmto pohonom od 43 900 eur s touto výbavou Iconic je od 49 700 eur. Prevedenie Iconic aj s príplatkovým strešným oknom SolarBay s možnosťou zatemnenia zmenou rotácie tekutých kryštálov stojí 53 950 €. Na podobne veľké auto je to veľa, na podobne veľký elektromobil je to akurát.
Renault Scenic E-Tech EV87 220k
Motor |
elektromotor |
Kapacita batérie | 92 kWh brutto/87 kWh netto |
Výkon | 162 kW/220 koní |
Krútiaci moment | 300 Nm |
Prevodovka |
jednostupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4470 mm |
Šírka | 1864 mm |
Výška | 1572 mm |
Rázvor osí kolies | 2785 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1842 kg/599 kg |
Batožinový priestor | 478-545/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spotreba (kWh/100km) | 16,8-17,3 |
Dojazd | 606-625 km WLTP kombinovane |