Takto pred rokom som bol v španielskej Valencii na predstavení vtedy nového Renaultu Symbioz. Musím sa priznať, že z pohľadu rodinného auta mi celkom učaroval, lebo plní úlohu malého a zároveň veľkého auta v jednom. K tomu má rozumné pohonné sústavy, ale je tu ešte jeden háčik. Čo sa to udialo teraz? Prečo som šiel na jazdy s novou verziou? Jednoducho preto, že sa zmenil pohon!
Renault modelu Symbioz pridal výkon a objem. V zásade je to veľmi podobný hybrid ako ten, ktorý ma Dacia Bigster, akurát má v nastavení pre Symbioz o štipku vyšší výkon. Celkový výkon nového systému s 1,8-litrovým motorom je totiž 118 kW (160 k).
Ako na to Renault prišiel, že bude vyšší výkon ako pôvodných 107 kW (145 k)? Jednoducho tak, že predstavil nový systém, ktorý má základ vo zväčšenom objeme motora. Spaľovací motor má objem 1,8 litra a využíva Atkinsonov cyklus. Jeho výkon, samotného benzínového agregátu, je 80 kW (109 kl) a asistuje mu elektrický motor dosahujúci 50 kW (68 k), ale aj štartér generátor s 15 kW (20 k). Všetky tieto prvky sa podieľajú na celkovom jazdnom prejave.
Jazda s novým prevedením modelu Symbioz je lepšia ako kedykoľvek predtým. Motor je živší a má, hlavne vo vyšších otáčkach, výrazne maximalizovaný ťah. Symbioz je jednoducho dynamickejší a hovorí o tom aj zlepšenie zrýchlenia z 10,6 na 9,1 sekundy.
Lenže hybrid nie je len o zrýchlení a aj multimódová automatická prevodovka so 4 prevodmi pre spaľovací motor a 2 pre elektrický motor musí vedieť, že toto auto ide často aj na spotrebu. V praxi to hovorí o 15 kombináciách, pričom prevodovka nemá spojku ani synchróny, všetko sa deje elektrickými motormi a viacerými aktuátorov mi ako kedykoľvek doposiaľ.
Výsledok je plynulá a príjemná jazda s nízkou spotrebou. Mne sa podarilo jazdiť za priemer okolo 5,3 litrov, ale boli v ňom zahrnuté aj dynamickejšie presuny. Reálne si myslím, že dosiahnuť papierovú spotrebu 4,3 litra, o 3-5 deci nižšiu ako mal pôvodný E-Tech 145, nebude až taký zásadný problém.
Nový pohon auto ešte výrazne zlepšil a zlepší ho aj nová cena. Symbioz totiž s týmto novým agregátom začína na 25 790 € po odrátaní aktuálneho Eco bonusu. To je veľmi konkurencieschopná cena, za ktorú často nekúpite ani konkurenčné vozidlá s podobnou výbavou.
Ja som si vyskúšal prevedení Esprit Alpine, ktoré má obrovské 19-palcové zliatinové disky a stojí okolo 30 000 €. Tie disky by som ale možno vypustil a zostal pri 18 palcoch.
Ostatné atribúty auta ostávajú rovnaké. Rovnaká ostáva dĺžka 4,41 m, aj dizajn s klasickými LED svetlami s automatickým prehadzovaním diaľkových. LED svetlá sú aj vzadu a majú nový 3D podpis. Všetko vyzerá výrazne dobre.
A rovnako dobre vyzerá aj interiér, ktorý má štandardný objem batožinového priestoru 460 litrov, alebo posunutí zadnej lavice adekvátne 16 cm vpred, je toho priestoru až 624 litrov. Interiér je teda dostatočne priestranný, až prekvapivo, na danú triedu. Toto auto je totiž už segment C, ale stojí na jeho začiatku.
Symbioz predstavuje ideálnu rodinnú alternatívu a skrátka nepríde ani ten v prednej časti. Renault Symbioz jednoducho chce byť použiteľným autom a darí sa mu to. Veď má aj veľmi dobrý Informačno zábavný systém Open R link s Google službami a tiež predvádza aj nový štýl radenia prevodov. Radiaca páka má štýl holiaceho strojčeka. Nie leteckého komponentu. To je najväčší rozdiel. Nič viac nebolo treba meniť.
Renault Symbioz je teda jedným z najdostupnejších zaujímavých rodinných áut, ktoré majú aj veľký batožinový priestor. Je totiž o niečo väčší ako má model Captur. Jediné, čo Renaultu Symbioz azda chýba je lakťová opierka vzadu a druhá zóna klimatizácie. Bez tej druhej zóny by som vedel žiť, ani tá lakťovka by mi až tak veľmi nechýbala, lebo vozidlo je za rozumnú cenu.