Ford Capri AWD Premium

Test Ford Capri AWD: Ešte lepší ako sa pôvodne zdalo

Ford Capri zažíva vlnu kritiky ešte stále, kvôli menu. Ale je to neprávom. Veď pôvodné Capri sa síce ukázalo už v roku 1968, čo už je celkom dlhá doba od stanovenia. Vtedy to bolo kupé a bolo kúpe až do osemdesiatych rokov, kedy auto jednoducho prestalo existovať vo svojej pôvodnej a vlastne akejkoľvek forme a prevedení. Od osemdesiatych rokov je to dlhá doba a aktuálna generácia je vlastne tým, čo by sa z auto stalo, keby má priamo evolúciu do dneška.

Ford Capri je jednoducho vývojovým štadión, ktoré dospelo do fázy SUV kupé s elektrickým pohonom a potenciálom predaja v dnešenej dobe. Súčasný svet totiž nepraje vozidlám kupé, ktoré sú preto vyškrtnuté z ponuky ekonomicky zmýšľajúcimi oddeleniami automobiliek. Máloktorá automobilka má ešte niečo podobné a samostatné. Možno aj preto je Capri vyrábané spolu s modelmi na platforme MEB. A nie je to jediný jednorožec v ponuke, aj Explorer má rovnaké korene. Z celej ponuky Capri som si skúsil prevedenie s pohonom všetkých kolies a vyšším stupňom výbavy Premium.

Banánová elektrika

Ford Capri nie je len prvoplánové auto, niektoré línie boli naozaj použité s ohľadom na minulosť. Veď sa stačí pozrieť na oblúk okna, 17-stupňový sklon zadného okna, ale aj prednú masku a zadnú časť. Vpredu sú maticové LED svetlá, ktoré svietia obstojne a svojím tvarom denného svietenia pripomínajú práve pôvodný model s dvojicou svetiel, ale v neskorších fázach výboja. Pôvodný model má pripomínať aj prepojenie medzi svetlami a ak by ste náhodou nevedeli, aké auto je pred vami, tak pod týmto pásom je aj vylisovaný nápis s názvom modelu Capri.

Lenže Ford Capri je iné auto ako kedysi a to je len dobre. Stal sa štvordverovým SUV kupé, ktoré má v podstate karosériu liftbacku a otvára kufor do masívneho otvoru. Je to praktické vozidlo, ktoré má dĺžku 4 634 milimetrov a rázvor dosahuje až 2 767 milimetrov, takže sa dá rátať aj s rozumným interiérovým priestorom. 

Ford Capri AWD Premium

Dizajnovo autu nie je čo vytknúť a dokonca sa dá skonštatovať, že v tejto žltej farbe mu línie sedia priam dokonale. Dokonca aj tá farba je odkazom na pôvodný model. Mne ešte chýba azda iba čierna kapota, aby som bol s dizajnom a štýlom retro spokojný. 

Ford stavil pri modeli Capri na rozsiahlu ponuku svetlých a výrazných odtieňov, čo je úplne super. Síce v ponuke figuruje iba 6 farieb, ale až 3 z toho kričia. Tými sú modrá, červená a s určite táto žltá Vivid Yellow, ktorá je žiarivá azda najviac. V aktuálnej ponuke modelu nájdete aj niekoľko druhov zliatinových diskov, pričom najväčší rozmer má 21 palcov. A prekvapivo je s nimi auto príjemné a vyzerá kompaktne. Akurát si myslím, že aj vďaka nim má trošku menší dojazd.

Capri načrel do histórie aj v interiéri

Aj keď sa to zvonku nezdá, toto auto je extrémne príbuzné s Fordom Explorer, čo vidno najmä v oblasti prístrojovej dosky. Tá má rovnaký portrétovo orientovaný displej s uhlopriečkou 14,6 palca, ktorý je posuvný a je za ním odkladací priestor. Výhodou tohto usporiadanie je, že Capri má lepší výhľad na celú plochy, ale tiež má aj vstavaný trezor.

Ak auto totiž vypnete, tak sa do skrinky len tak ľahko nedostanete. Systém bežiaci na tomto portrétovom displeji je vychytaný a ponúka rôzne možnosti. Tou najdôležitejšou, najmä v zimných mesiacoch, bude možnosť vyhriatia batérie pre lepší nábeh krivky nabíjania. Jednoducho povedané, ak sa baterka zohreje, dokáže sa nabíjať vyšším výkonom.

Druhý malý displej má Capri pred vodičom, ale to sú všetko štandardné veci, ktoré má aj Explorer. A štandardné sú aj dotykové plochy na volante. Práve tie sú najväčšou kritikou interiéru celkovo. Tieto plochy by mali byť tlačidlami, ale každý vie, ako to s platformou MEB je. Platforma MEB má jednoducho dotykové tlačidlá na volante a nikto s tým nič nespraví.

Dokonca ani pôvodná automobilka, ktorá začala dávať obyčajné tlačila do spaľovacích vozidiel, ale dotykové ostali v elektrických autách. Volant Capri má však jednu peknú časť. Teda je pekný celkovo, ale tá časť, ktorá pôsobí vynikajúco je spodný lúč s otvormi, ktoré pripomínajú kovové časti volantu Fordu Capri z minulosti. 

Ford Capri AWD Premium

Ďalšou vecou, ktorá je kontroverzná a je dôsledkom pôvodného spolupracujúceho koncernu je ovládanie okien. Ak chcete otvoriť zadné okná, musíte si prepnúť dva prepínače na zadnú časť. Inak ovládate iba predné. Ale to vôbec nevadí, dôležitejšie je, že na dverách je bledá časť čalúnenia, ktorá vyzerá sviežo a ruší fádnosť čiernej farby.

O presvetlenie interiéru sa stará aj panoramatická strecha, ktorá je z jedného veľkého kusu. To by bolo fajn, akurát nemá žiadnu clonu. Clona by nemala miesto a znižovala by strop. Strecha by ale mala mať dostatočné izolačné schopnosti, akurát, keď príliš praží slnko, tak sa aj tieto strácajú do určitej miery. 

Ďalšou dôležitou spojnicu s historickým modelom Capri sú sedadlá. Majú totiž vstavanú opierku hlavy a výrazné kosoštvorcové prešívanie, ktoré odkazuje priamo na pôvodné modely. Akurát v tom súčasnom je všetko komfortnejšie, príjemnejšie a lepšie aj na dlhé trasy. Vývoj sa jednoducho zastaviť nedá a sedadlá v novom Capri sú komfortné a sadnú viacerým vodičom a aj spolujazdcom.

No a zadné časti? Realita je taká, že vzadu je dosť miesta nielen na nohy, ale aj nad hlavou. Všetko je stavané na celkovo štyroch pasažierov, lebo piaty v strede má nevýhodu v tvare sedáku. Popri rozumne veľkom interiéri je rozumné veľký aj kufor s objemom 567 litrov, ktorý sa dá zväčšiť sklopením operadiel zadných sedadiel na väčší rozmer a vďaka druhej podlahe vzniká takmer rovná plocha na prepravu.

Je nutný najvyšší výkon?

Ford Capri v ponuke aktuálne predvádza tri sústavy, ktoré sa líšia nielen výkonom, ale aj kapacitou batérií, ale aj výkonom nabíjania, či, v konečnom dôsledku, dojazdom. Tento kus je najviac, čo sa dá. Má veľkú baterku, dva elektrické motory a aj vysoký výkon nabíjania. Lenže je toto všetko treba?

Prevedenie s pohonom všetkých štyroch kolies má o niečo vyššiu spotrebu ako prevedenie s pohonom zadných kolies a najvyššia výbava s diskami s priemerom 20 palcov má nižší dojazd ako štandardná výbava. Príplatkových 21 palcov priemeru ešte spotrebu zvyšuje, čo znamená zase o niečo menší dojazd. Ale je to daň za výzor auta.

Prekvapením najväčších diskov v ponuke môže byť ale fakt, že aj s nimi je Ford Capri príjemný a pohodlný, pričom má stále dostatok pevnosti pre jazdu v zákrutách. Je to ideálny kompromis na takto veľkých kolesách, ale predpokladám, že menšie disky budú mať ešte komfortnejšie parametre pri zachovaní adekvátnej agilnosti vozidla.

Veď v Padove som jazdil aj na prevedení s dvadsiatkami bolo úplne bez problému. Dokonca by som sa nebál ani základných 19-palcových diskov, nie plecháčov, ale zliatinových, ktoré stále vyzerajú dobre a dokážu ponúknuť dojazd až 592 km pre Capri s pohonom všetkých štyroch kolies. Lenže je tu ešte jeden rozdiel. Capri s pohonom AWD, čiže všetkých kolies má priemer otočenia 10,8 metra a Capri s pohonom zadnej nápravy výlučne je obratnejšie s priemerom 9,7 metra.

Ford Capri AWD Premium

Ďalším bodom do skladačky je spotreba. Tu veľmi záleží od toho kde sa pohybujete a v akých teplotách sa pohybujete. Capri má lepšie výsledky ako Explorer, ale stále treba rátať s tým, že diaľnica si vypýta okolo 20 kWh na 100 km, možno trochu viac, podľa toho akú máte ťažkú nohu a aká je premávka.

Naopak mimo obcí s ľahkou nohou viete zraziť spotrebu pod 13,5 kWh na 100 km a to už je slovo do bitky, ktoré neprebijú ani menší konkurenti. Prebije ho maximálne prevedenie s pohonom zadnej nápravy. Ale aj tak výhodou  môže byť stále dojazd. Aj po diaľniciach sa viete dostať, so štvorkolkou, na takmer 400 km. Takže z Bratislavy takmer otočíte Žilinu.

Pritom všetkom má Capri dva elektromotory. Celkovo dávajú 250 kW (340 k), čo má stačiť na zrýchlenie na stovku za 5,3 sekundy. Reálne sú dynamické parametre umocnené okamžitým nábehom krútiaceho momentu a celková hodnota sa štverá až na 679 Nm. Tieto hodnoty sú priam famózne a ak ich vztiahneme ku spotrebe, tak sú až príliš dobré. 

Stále lacnejšie

Elektrické autá sú podstatne lacnejšie ako bývali a Capri je žiarivým príkladom. Základná verzia je v cenníku za 37 640 eur, ale pohľad do cenovej ponuky tohto konkrétneho kusu ukazuje ešte šialenejšiu sumu. Takto vybavený Capri je v cenníku za 51 240 €. Ešte raz si to prečítajte, nie je tam preklep, nemala tam byť sedmička na začiatku, toto auto je reálne za veľmi dobrú sumu, za ktorú môžete mať lepší Ford Kuga s hybridom. A to už je čo povedať!

Z konkurencie určite treba spomenúť všetkých na platforme MEB, napríklad Enyaq RS Coupe, Volkswagen ID.5 GTX, alebo Audi Q4 e-tron. Na rovnakej platforme je ale aj niečo extrémne dobre spravené. Tým je Cupra Tavascan, ktorá má možno o niečo vyššiu spotrebu, ale môže sa Fordu Capri postaviť smelo zoči voči. Avšak Capri bude mať jedného zásadného konkurenta, ktorý je celkom nečakaný. Tým je Mustang Mach-E, ktorý sa s rozumnou výbavou dostáva na veľmi podobné sumy.

Ford Capri AWD Premium

Motor

Elektromotor vpredu aj vzadu

Kapacita batérie 84 kWh brutto/79 kWh netto
Výkon 250 kW/340 k
Krútiaci moment 679 Nm 
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4634 mm
Šírka 1872 mm
Výška 1626 mm
Rázvor osí kolies 2767 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2191/564 kg
Batožinový priestor 567/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,3 s
Spotreba WLTP (kWh/100 km) 15,8
Dojazd WLTP 560 km (nabíjanie DC 185 kW)