Lexus RX piatej generácie bude bez V6

Lexus RX je zaujímavou alternatívou na trhu veľkých SUV. Balansuje na hrane segmentov D a E. Je tiež najväčším crossoverom v ponuke japonskej automobilky a aktuálne prichádza vo svojej piatej generácii, ktorá dizajnovo pôsobí ako evolúcia tej štvrtej.

Základom pre stavbu tohto modelu je nová globálna platforma GA-K, ktorá prináša nejedno výrazne pozitívne vylepšenie. Takým je napríklad nižšia hmotnosť až o 90 kg. To tiež znamená, že model RX bude lepšie ovládateľný a zároveň bude mať nižšiu spotrebu. To, vlastne, bude mať určite, lebo prináša nové agregáty a pohonné systémy.

Tvarovo nová generácia príliš neodchádza od toho, čo začala predchádzajúca generácia. Taktiež preberá niektoré základné línie použité na menšom modeli NX. Tými sú napríklad tvary predných svetiel s adaptívnymi lúčmi. Predná maska stále ostáva rovnaká, pričom je pre piatu generáciu RX trocha utlmená. Bočná línia strechy stále pripomína predchádzajúcu generáciu a zadná časť pri poslednom stĺpiku akoby ostávala voľne v priestore. Prepojenie maskuje čierna časť nadväzujúca na líniu okien. Vzadu automobilka pristúpila ku použitiu spojených svetiel, čo je teraz veľmi trendy a vytvára to dojem väčšej šírky vozidla. Na aute môžu byť disky s priemerom až 21 palcov, ale celkovo pôsobí karoséria veľmi kompaktne.

Nová platforma spôsobila, že nová generácia RX bude mať rázvor predĺžený o 6 centimetrov. Avšak celková dĺžka ostane rovnaká aj kvôli skráteniu zadného previsu. V interiéri tak budú favorizovaní pasažieri na zadných sedadlách, ale skrátka nepríde ani batožinový priestor. Ten má o 30 milimetrov nižšiu nakladaciu hranu a o 50 milimetrov väčšiu dĺžku vďaka zmenenému tvarovaniu veka batožinového priestoru. Predná časť interiéru, hlavne prístrojová doska, pôsobí omnoho modernejšie ako vo štvrtej generácii modelu. Zo stredovej konzoly zmizla dotyková plocha na ovládanie informačno-zábavného systému. Ten je úplne nový a zobrazuje ho masívny displej s uhlopriečkou 14,1 palca, ktorý sa ovláda najmä dotykom. Druhý displej s rovnakou vrchnou líniou ako má práve tento stredový je pred vodičom. Je to tiež pokrok od klasických ručičkových ukazovateľov. V ponuke bude aj head-up displej s premietaním na čelné sklo. Celkovo pôsobí táto generácia RX omnoho modernejšie ako predchádzajúca.

Omnoho modernejšie budú aj pohonné jednotky, aj keď už musíme zabudnúť na verziu s motorom V6. Všetky alternatívy budú mať pohon všetkých štyroch kolies, pričom zadné sa budú pripájať na základe fungovania elektromotora. Základom ponuky bude model RX350h, ktorý je hybridom štvrtej generácie. Využíva 2,5-litrový benzínový motor, ktorý má s elektromotormi celkový výkon až 180 kW (245 k) a krútiaci moment 335 Nm. S hodnotou 8 sekúnd na stovku je na tom veľmi podobne ako predchádzajúca generácia RX so šesťvalcovým agregátom. Automobilka hovorí o kombinovanej spotrebe 6,4 až 6,7 litra benzínu na 100 km, čo by mohlo konkurovať podobne veľkým SUV iných značiek naftovými motormi.

Ďalšou pohonnou alternatívou v ponuke bude RX450h+, prvý plugin hybridný model RX. Bude mať znova rovnaký štvorvalec, ale celkový výkon bude 225 kW (306 k) a krútiaci moment 572 Nm. Toto zabezpečí, že na stovke bude o sekundu rýchlejšie a vďaka akumulátorom s kapacitou 18,1 kWh prejde na nabitie až 65 kilometrov. V prípade vybitia akumulátora stále funguje ako základný hybrid.

Vrcholom pre model RX bude verzia RX500h, ktorá ponúkne výkon až 273 kW (371 k). Ten je dostupný vďaka 2,4-litrovému benzínovému motoru s prepĺňaním, ktorý je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a technológiou Direct4. Je to znova novinka, pretože doteraz využívali hybridy Toyoty a Lexusu hlavne prevodovku e-CVT. Krútiaci moment tejto sústavy bude až 645 Nm a na stovku sa RX500h dostane za 5,9 sekundy. Automobilka hovorí o kombinovanej spotrebe do 8,5 litra. Nový systém Direct4, ktorý sa objavil v elektrickom RZ450e riadi rozdelenie záberu medzi jednotlivé nápravy, pričom zadná je poháňaná elektromotorom s výkonom 80 kW (109 k).

Na trhu sa nový Lexus RX objaví niekedy v druhej polovici tohto roka.