BMW X1: Nová generácia bude aj full electric

BMW X1 začalo etapu menších crossoverov u nemeckej automobilky. O úspechu netreba pochybovať, lebo aktuálne prichádza už tretia generácia. Je postavená znova na platforme, ktorú BMW používa aj pre MINI. Tretia generácia je znova o kúsok väčšia, má nové tvary, adekvátne aktuálnej situácii, a tiež prichádza s ôsmou generáciou iDrive.

Model, ktorý je z modelového roku 2023 má trochu väčšie časti masky chladiča a výrazné svetlá s L-kovým denným svietením, ale trochu naopak. Veľkostne pribudlo necelých 5 cm na dĺžku a dva centimetre na šírku. Približne 5 cm pribudlo aj na výšku, čo spôsobilo, že v interiéri bude viac miesta nad hlavami pasažierov. Vonkajšie tvary karosérie sú optimalizované tak, aby mali čo najoptimálnejší aerodynamický odpor. Ten sa dostal na hodnotu iba 0,27.

Veľké zmeny prichádzajú aj v interiéri najmenšieho crossoveru. To, že má veľký displej sa dalo očakávať. Väčšie prekvapenie je absencia kolieska na ovládanie nového systému iDrive 8. Aj keď… Možno to nie je až také prekvapenie, lebo práve X1 je spriaznená s 2 Active Tourerom, ktorý toto koliesko tiež už stratil. Systém sa tak dá ovládať hlasovo, gestami, ale aj dotykom. Rovnako ako koliesko je preč aj radiaca páka, ktorú nahradil malý prepínač. Vlastne môžeme povedať, že interiér je až príliš podobný práve dvojke Active Tourer.

BMW myslelo aj na variabilitou usporiadania vnútorného priestoru. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, ktoré možné sklopiť, alebo len naklopiť do iného uhla. Za príplatok je možné tieto sedadlá aj posúvať. Základný objem batožinového priestoru je 540 litrov a maximum, po sklopení sedadiel, je 1600 litrov. O tom, že BMW dáva mnoho prvkov už do základnej výbavy informovala inovovaná trojka. Pokračuje v tom aj BMW X1, ktoré má štandardne dvojzónovú automatickú klimatizáciu, športový kožený volant a navigáciu BMW Maps.

Pri prehľade agregátov treba začať s novinkou, ktorá doteraz nebola pre X1 dostupná. Je to verzia iX1 s elektrickým pohonom. Celkový názov ešte obsahuje aj označenie xDrive30. To znamená, že má pohon všetkých štyroch kolies a dva elektrické motory s kombinovaným výkonom 230 kW (313 k). Krútiaci moment dosahuje 494 Nm. Takéto hodnoty elektrickej BMW iX1 dokážu rozbeh z nuly na stovku za 5,7 sekundy. Batéria umiestnená v spodnej časti vozidla nielen zlepšuje jazdné parametre znížením ťažiska, ale prepožičiava iX1 dojazd až 438 kilometrov. Batéria má kapacitu 64,7 kWh a podporuje nabíjanie DC až 130 kW a AC 22 kW.

V ponuke však budú aj klasické spaľovacie agregáty s mild-hybridným doplnkom. Základným benzínovým bude predokolka v sDrive18i s 1,5-litrovým trojvalcom a výkonom 100 kW (136 k). Výkonnejšiu alternatívou na benzín s pohonom všetkých štyroch kolies bude xDrive23i. Bude mať dvojliter so štyrmi valcami a výkonom 150 kW (204 k). Naftovú sekciu budú reprezentovať dva dvojlitrové naftové motory. Verzia sDrive18d bude disponovať výkonom 110 kW (150 k) a xDrive23d ponúkne až 145 kW (197 k). Neskôr pribudnú aj plug-in hybridné modely xDrive30e s 240 kW (326 k) a xDrive25e s celkovým výkonom 180 kW (245 k).