Test Honda Jazz 1,3 CVT: Porazí betónovú džungľu?

Potrebujete veľké rodinné auto, no to je v meste neohrabané? Musíte voziť každý deň deti do školy? Na to netreba kupovať žiaden modrý autobus, keď ním už raz deti odmietajú chodiť. Treba sa poobzerať po menších, mestu odolných MPV.

Honda jedno vozidlo, tešiace sa popularite, má a musíme uznať, že sami sme ostali prekvapení, čo v sebe skrýva. Nie príliš dynamický vzhľad predošlej verzie je preč, pribudli ostrejšie tvary a možno sa niečo na aute ocitlo aj z Civicu. Dobrý mix, vďaka ktorému budú mať o priestor postarané aj ľudia sediaci vzadu s výškou skoro 2 metre. Ako aj predošlý model má Jazz vyšší podvozok a v najvyššej výbave Elegance aj patrične elegantného žraloka na streche miesto trčiacej antény. Kufor sa na pohľad nemusí javiť ako objemný, no v základe má 354 litrov a po sklopení sedačiek vytvoríte úplne rovnú plochu, pripravenú na dlhšie predmety.

To podstatné však ukrýva vo vnútri, či už pod kapotou alebo v interiéri. Vodič má pred sebou multifunkčný volant známy z ostatných modelov Honda. Doplnený je rovnakým palubným počítačom, ktorý by si možno trochu grafického zlepšenia zaslúžil. Zobrazuje to podstatné, no trendy sú už nastavené inak a bola by škoda keby si toto auto niekto nekúpil práve kvôli tomu. Volant je však nastaviteľný v oboch smeroch a aj na sedadlách si nájdete svoju prirodzenú polohu takmer určite. V zimných mesiacoch oceníte aj dvojstupňové vyhrievanie.

Praktickosti pridáva, po ľavej ruke nad volantom, umiestnený držiak na vodu, s ktorým sa nám hneď lepšie ráno cestovalo a možno aj absencia kožených sedačiek, ktoré by v týchto začínajúcich mesiacoch leta poriadne pálili. Ovládanie klimatizácie na dotykovom displeji pod rádiom nie je zrovna najlepšie riešenie, no aspoň sa naň nemusíte preklikávať cez hlavný, multifunkčný displej ako pri konkurenčných značkách. Ten má stále na starosti software Androidu a je plne prispôsobiteľný vašim požiadavkám. Môžete si nastaviť veľkosti a umiestnenie ikon nielen na domovskej obrazovke, ale aj povedzme napríklad pri multimédiách. Jeho reakčný čas je niekedy slabší, no v rámci možností spĺňa všetko čo treba. Má v sebe zabudovanú aj navigáciu Garmin s rovnakým vzhľadom a hlasom ako pri klasických prenosných zariadeniach.

Ne-automat CVT?

Po prvom nasadnutí do testovaného auta a prejdení pár kilometrov sme boli prekvapení z celkového dojmu z jazdy, ktorý sa výzoru rodinného škatuľového auta ani z ďaleka nepribližuje. Podvozok je naladený veľmi komfortne, s miernymi náklonmi sa dokonca odveziete aj trochu športovo, no hlavne filtruje každú nerovnosť a neprenáša žiaden hluk do interiéru auta. Vďaka väčším oknám máte neustály prehľad o dianí na ceste a v meste rýchlo a hlavne jednoducho zaparkujete, alebo vyriešite problémy bratislavských jednosmeriek. Druhým prekvapením, po absolvovaní celého týždňového testu, bol motor. Ak si chcete kúpiť Jazz tak na našom trhu je dostupný len tento jeden benzínový 1,3-litrový agregát s výkonom 75 kW (102 k) a buď s manuálom alebo automatom bez stupňov, CVT.

My sme mali v aute to druhé, variátor, a konečne by sme mohli povedať, že si našiel svoje pravé miesto. V mestských kolónach je super, že nemusíte radiť a na okresných cestách zvládnete primerane obiehať k výkonu auta. Jazz vôbec nie je slabý, vôbec nehrá len na tri valce a aj tak má extrémne nízku spotrebu. Počas testu sme hranicu 5,5 litra ani len neprekročili a to musíte rátať s cestou 200 kilometrov po diaľnici, či státí v dlhých kolónach Bratislavy. Pri takejto spotrebe sa dá odpustiť aj fakt, že s naftovým agregátom si tento model značky nekúpite. No ak potrebujete kvôli nejakým iným, osobným alebo firemným okolnostiam naftou auto kŕmiť, budete sa musieť pozrieť po konkurentoch v tejto triede.

Máloktorá kategória má tak rozdielne navrhnuté autá. Ako jeden z mála spolu s Hondou má všetkých 5 po hromade aj už dosluhujúci Citroën C3 Picasso. Má guľatejšie tvary a v ponuke aj 73 kW (100 k) naftovú 1,6 BlueHDi. Ale onedlho ho nahradí crossover. Keď sa vám to zdá nudné, chcete zmenu, B-max nemá ani B-stĺpik a k tomu aj posuvné zadné dvere. Pri nastupovaní vzniká zaujímavá diera, ktorá vytvára tie divné pohľady na parkovisku. Nápad je to netradičný a pokiaľ máte divoké deti, neomlátia dverami všetky autá okolo. Ak im ich otvárate vy alebo máte detskú sedačku, na pohľad prakticky vyzerá aj otváranie dverí na Opli Meriva. Či to tak aj v skutočnosti je vám povedať nevieme, netestovali sme ho. Ale ak by náhodou nie, aspoň budete mať doma kúsok zo štýlu Rolls-Royce a možnosť hrať sa na šoféra limuzíny. Vyberať je naozaj z čoho, ale Jazz je takpovediac klasik. Nevytŕča z davu pre niektorý uletený nápad, ale ako celok. Kombinuje praktickú stránku triedy miniMPV s rebelským neprepĺňaným motorom, ktorý dokáže porážať aj svojich naftových konkurentov.

Je to kráľ betónovej džungle?

Podľa nás má k nemu veľmi blízko. Nemá síce moderné a všelijako animované displeje, či nepriame osvetlenie interiéru, no je nadmieru praktický. Odveziete štvorčlennú posádku bez problémov, nejaké tie veci v kufri a ešte aj zamknete bezkľúčovým prístupom pri odchode do práce. Spotrebu budete mať rovnakú aj keby ste nestíhali od škôlky do práce a s automatom sa môžete venovať viac dianiu okolo seba. Niekde sa možno dočítate, že CVT zabíja prejav auta, no použitie pri malom, mestskom MPV je podľa nás v norme. Kam inam už len by ste ho chceli umiestniť. Cenovka testovaného modelu prekračovala hranicu 18 tisíc €, ale v najvyššej výbave Elegance je doplatok len za navigáciu a farebný lak auta. Za porovnateľné peniaze vás trh bude nahovárať na teraz letiace crossovery ako Peugeot 2008, alebo Honda HR-V. No ak nepotrebujete robiť hanbu rodine parkovaním na chodníkoch a nevlastníte chatu, Jazz stojí za zváženie a dokonca stojí aj na rovnakom podvozku ako väčší brat HR-V.

Honda Jazz 1,3 i-VTEC CVT Elegance

Motor R4 benzín
Objem 1318 cm3
Výkon 75 kW (102 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 123 Nm pri 5000 ot/min
   
Prevodovka Automat bezstupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3995 mm
Šírka 1694 mm
Výška 1525 mm
Rázvor osí kolies 2530 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1164/1605 kg
Batožinový priestor 354/1314 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 182 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/4,1/4,6
Emisie g CO2/km 106