Test Honda Civic i-VTEC: Posledný

Honda Civic deviatej generácie sa nám už v redakcii ukázala viackrát. Najskôr to bola predfaceliftová benzínová, potom naftová s rovnakou tvárou, ale karosériou kombi a kus po facelifte mal športovú príchuť a benzín znova.

Civic postupne nahradí nová generácia, ktorá prinesie turbomotory. Atmosféra bude mŕtva. Preto kladne hodnotíme krok dať auto na test z finálnej série. Taká pripomienka pre benzínových fanatikov, pre tých, ktorí majú radi motory točiace vysoké otáčky. Tohto motora bude škoda! Ale všetci vieme dôvody downsizingu a preplňovania. Potom ale nech nikto nie je prekvapený, že litrový trojvalec má reálnu spotrebu podobnú ako práve 1,8-litrový štvorvalec s atmosférickým plnením.

Ach, ten motor!

Štvorvalec s objemom 1,8 litra má výkon 104 kW (142 k). Ale neprichádza tak ako v súčasných turbomotoroch. To ani nemôže, veď ho vytvorila Honda! Práve označenie i-VTEC veľa naznačuje. Už to nie je kopanec ako kedysi pri VTECu, teraz prichádza výkon pekne postupne, ale znova vo vyšších otáčkach.

Vždy ho budete chcieť točiť, do 4000 otáčok je to normálny, priemerne výkonný motor, ale nad touto hranicou ožije, začne vyludzovať výborný zvuk a prekvapivo dobre ťahať. Aj napriek plynulému nástupu je zrejmé, že kopol VTEC, bro!

Iba výborný motor bez adekvátnych ostatných prvkov neznamená veľa. Našťastie Honda neodflákla prevodovku, je s ňou radosť radiť. A verte, že so zlou prevodovkou by ste nemali chuť využívať celú škálu otáčok agregátu. S touto dokážete prehodiť prevodové stupne naozaj rýchlo a presne. Naviac sú dráhy relatívne krátke, čiže nebudete trpieť ani tenisovým lakťom. Zatiaľ všetko úplne super!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nič horšie sa nedá povedať ani na podvozok. Po predchádzajúcej generácii Civicu síce zdedil vlečnú zadnú nápravu, ale funguje predvídateľne a na hranicu sa dostávate tak ako očakávate. Pri extrémnych prejazdoch sa samozrejme dostaví vrodená nedotáčavosť, ale ubratím plynu dokážete správnu korekciu spraviť hneď. Pri naozaj prudkom pustení plynu sa dokonca dokážete dostať do fázy, kedy viete pri správnom narábaní rukami a nohami odtrhnúť zadok. Na letných sedemnástkach, či väčších diskoch by sa hranice ešte posunuli, teda oproti zimným šestnástkam.

Skoro sme zabudli, s motorom sa dá držať úplne v pohode pri absencii diaľnic do 6 litrov. Diaľnice dokážu pridať pol litra k priemernej spotrebe.

Umiernené UFO

Generácia s číslom osem priniesla veľa kontroverzie, ale deviatka len nadviazala. Už nebola takým prekvapením. Po facelifte dokonca zjemnila niektoré radikálne črty. Stále to nie je to, čo by ste nazvali bežným hatchbackom ako Golf, ale už to nie je zjavenie z vesmíru. A vyzrel do dokonalosti svojej evolučnej fázy.

Predná časť je stále dynamická, má čierny stred a veľké otvory na prívod vzduchu. Celkový tvar Civic najviac približuje hypermoderným žehličkám, presne takým, aké ste nakúpili na Vianoce mame/svokre/žene. Lenže tento výrok nemôžete brať v negatívnom zmysle. Tak ako žehličky vyzerajú dynamicky, tak aj Civic vyžaruje rýchlosť aj keď stojí.

Zadné delené okno má na predel odtrhovú plochu s brzdovým svetlom. Síce podporuje nezvyklé tvary vozidla, ale efektné je najmä zvonka. Zvnútra je najmä problém, že spodná časť nemá žiadne zotieranie a vie sa zašpiniť. Avšak deliaci spojler má aj jednu výhodu. Je akurát v tej výške, že dokáže schovať svetlá auta za vami, takže vám nebude vypalovať oči domontovanými xenónmi, či zle nastavenými halogénovými žiarovkami.

Bežne Civic stojí na sedemnástkach, ale na zimu predsa nemusíte dávať plnú paľbu. Takže stačia aj šestnástky. Tie sú jediným vizuálnym mínusom auta. Na leto sú však určené adekvátnejšie sedemnástky s viacerými lúčmi. Stále však váhame, či radšej nezvoliť výbavu Sport miesto Elegance.

Android sa posunul vpred

Od UFA čakáte nejaké extrémne interiérové tvary. Najväčším extrémom je ale zužovanie sa prístrojovej dosky. Hore je všetko priestranné a ponúka miesto pre mnohé displeje a do stredovej konzoly sa zúži na úplne nevyhnutné minimum. Do držiaka nápojov dáte mobil a vedľa je ručná brzda. Nič viac nie je treba. Len klíma je kvôli zužovaniu menšia.

Prehľad medzi displejmi získate celkom rýchlo. Aj tým najpomalším to bude trvať maximálne pár dní. My sme sa toho zhostili v priebehu pár minút, veď sme Civic nevideli prvýkrát. Hore displej s rýchlosťou, dole tradičnejšie okrúhle prístroje, v strede hore palubný počítač a dole displej navigácie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Navigácia je pre Elegance teraz sériovo, takže odpadá príplatok 1000 eur. Stále vyzerá ako doplnkový počin, ale funguje výrazne lepšie ako keď sme sa s ňou stretli prvýkrát. Na dotyk funguje celkom rýchlo a zábavu s odklápaním displeja pre prístup k CD mechanike budete pozorovať celkom často aj keď CDčka využívať nebudete. Keď sa displej vyklopí, zbadáte upozornenie, že na vzniknutú vodorovnú plochu nemáte dávať žiadne poháre s nápojmi. Komu taká vec vlastne napadla?

Aj napriek vzhľadu, ktorý nepochopí väčšina konzervatívnych Volkswagnistov, sa vnútri odohrávajú naozajstné čary s priestorom. Nádrž je umiestnená pod prednými sedadlami. A to umožňuje vyklopiť sedáky zadných sedadiel hore a previesť vašu obľúbenú rastlinu, ale skôr takú výškovú, možno nejaký stromček, bez jeho lámania a strihania. Ak ste fanúšikom rozsiahlych papradí, tak dokážete sklopiť do roviny sedadlá a miesta budete mať aj na takúto fajnovosť dosť. Veď nie nadarmo sa hovorí, že Civic má najlepšiu variabilitu v nižšej strednej triede.

Rýchlo, kým ešte je!

Je jasné, že nástup desiatej generácie Civicu je nevyhnutný. A treba tiež povedať, že aj tá vyzerá dobre. Lenže už nemá atmosférické motory. Tak vrelo odporúčame ísť do toho, ešte stále súčasného, modelu, ktorý má naozaj veľmi dobrý 1,8-litrový i-VTEC.

Do karát okrem spoľahlivosti agregátu hrá Civicu deviatej generácie aj cena. Napríklad model 1,8 MT Elegance má celkom slušnú cenovú politiku. Normálne stojí 19 990 eur. Ale aktuálny bonus je 2500 eur a navigácia v hodnote 1000 eur je bez príplatku. Takže celková cena je 17 490 eur. Za túto sumu to je v skutku nevídaná ponuka. Naviac ešte treba rátať s tým, že dokážete záruku dostať až na 8 rokov pri servisovaní v autorizovaných servisoch.

A nezabudnite na červenú! Tá Civicu sekne najviac zo všetkých farieb a nechá vyniknúť všetkým líniám.

Honda Civic 1,8 i-VTEC Elegance Navi

Motor R4
Objem 1798 cm3
Výkon 104 kW (142 k) pri 6500 ot/min
Krútiaci moment 174 Nm pri 4300 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1770 mm
Výška 1465 mm
Rázvor osí kolies 2595 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1277/1720 kg
Batožinový priestor 477/1378 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,3/4,9/5,8
Emisie g CO2/km 136

Pozrite si aj predchádzajúce testy Civicu:

Test Honda Civic Type-R: Komixový hrdina

TEST Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport: Warmhatch

Test Honda Civic Tourer i-DTEC: Future today

Test Honda Civic 1,8 i-VTEC: Športová atmosféra

Test Honda Civic Type-R (EP3) – Rrrrrrrrožky a chlieb