Kto je našim kráľom hothatchov pre rok 2019? (Hothatch of the Year)

Mal to byť začiatok týždňa ako každý iný až na to, že mi zavolal Miro z Roadlife. Oznámil mi že ja budem jeden z tých, ktorí budú posudzovať ktorý hothatch je najlepší pre rok 2019. A ponuka bola vskutku skvostná. Okrem Hondy Civic Type-R a Golfu GTI TCR obsahovala aj Hyundai i30N Performance a dve verzie Renaultu Megane RS Trophy. Prvá skúška znamenala čakanie. Čakanie na kompletizáciu všetkých vozidiel. Po tomto náročnom úvode však prišli tie reálne testy.

Prvá reálna skúška bola šprint.  Ja som do rúk dostal Hyundai. V tejto konkurencii môže byť trochu podceňovaný, najmä kvôli výkonu, ale zase má manuálnu prevodovku a systém Launch Control. Takáto kombinácia vonkoncom nie je obvyklá. Tienistá stránka je, že zo 6 šprintov sa mi systém podarilo aktivovať trikrát a aj tak som najlepší čas dosiahol bez neho. Na prvé miesto som pomýšľať nemohol, ale Hyundai sa držal veľmi dobre. Dokonca raz som skončil tretí. Víťaz bol jasný dopredu. Volkswagen Golf GTI TCR všetkých priam rozdrvil. Také odpaly ako dával nezvládalo žiadne iné auto na trati. Všetko vyzeralo dokonale. A podanie šprintov pri Golfe naozaj nesklamalo. Dal dokonca dole aj Hondu s manuálnou prevodovkou, ale papierovou prevahou. Nemôžeme to dávať za vinu ani šoférovi, lebo málokto dokáže vytiahnuť z auta toľko, čo práve šofér v danom momente. Aj keď celé šprinty boli vzrušujúce, tak nie sú zárukou každodennej použiteľnosti a rýchlosti v každodennom jazdení.

O niečo viac napovie okruh. Zvolili sme jeden v Centre bezpečnej jazdy, dali za volant Juraja z AMŠ, nech sú časy konzistentné a čakali čo z toho vypadne. Spočiatku sa Golfu nedarilo, lebo bol prvý a veľa zohráva aj zžitie sa s traťou. Aj napriek tomu, že nemecká mašina dostala ešte jednu šancu dal všetkých dole Civic Type-R. Rozdiel boli síce iba dve desatiny sekundy, ale ako povedal Dominic Torreto, je jedno, či vyhráš o dĺžku auta, alebo o pár centimetrov, výhra je výhra. Ale vonkoncom to nebola prekvapivá výhra. Omnoho viac prekvapil výsledok Renaultov. Všetci čakali, že verzia s EDC6 bude na vrchole, ale reálne to tak nebolo, manuál bol na okruhu o niečo rýchlejší. O poslednom mieste bolo rozhodnuté už na začiatku, vďaka výkonu sa tam dostal Hyundai. Zároveň vraj bola za jeho volantom najväčšia zábava pri dosahovaní času. Pod jeho výsledok sa určite podpísali aj trochu horšie pneumatiky. Horšie neznamená, že by Pirelli P Zero boli zlé, ale za svoj život toho už dosť zažili. Aj napriek tomu sa všetkých päť áut dostalo do intervalu jednej sekundy.

Na dátovú etapu to stačilo. Druhý deň bol dôležitejší. Jazda na kopci, tom najbližšom ku hlavnému mestu, preverí naozaj čoho sú autá schopné. Postupne sme všetci prestriedali všetky autá. Ako si teda viedli tam? Nie, tu sme nemerali časy, tu šlo najmä o pocity. To znamená, že toto bolo zo všetkých hodnotení najdôležitejšie. Napíšem to rovno v poradí, v ktorom sa u mňa umiestnili samotné autá. Teda začnem piatym miestom.

5. Volkswagen Golf GTI TCR

Nasadnutie do Golfu neznamená žiadne prekvapenie, sedadlá sú športovejšie, volant tiež, niečo napovedá aj trochu drsnejší zvuk. Dokonalé auto na každý deň s dokonalo spravenými detailami, každodennou využiteľnosťou na vysokej úrovni. Všetko vyzerá ako z rozprávky, ale niečo mi tu chýba. Akoby vo Volkswagene všetko podriadili časom, všetko podriadili najlepším výsledkom. Veď šprint Golf úplne rozvalcoval a takisto na okruhu bol perfektný. Len či nie je perfektný až príliš. Viem čo mi chýba, chýba mi trochu viac charakteru a zábavy. Dokonalé chladné, bez výraznejšej emócie. Možno pri dlhšom zoznámení by som hovoril trochu inak, ale na kúsku ma nepresvedčil. Vrátil som sa z polovice kopca. Spotrebu som mal ale famóznu a verím, že na denné jazdenie vie zvládnuť Golf GTI TCR kľudne priemer do 8,5.

4. Honda Civic Type-R

Honda nie je práve nový model, ale stále sa drží na špici toho, čo medzi hothatchami vôbec možné je. Má určite najkontroverznejší vzhľad, ale pod ním skrýva naozaj veľkú dávku praktickosti. Nie je to Octavia, ale kufor má veľký a miesto na zadných sedadlách je naozaj bez problému použiteľné aj na dospelých ľudí. To, že má slabšie svetlá asi teraz nehrá úlohu. Ani to, že interiér je až príliš červený. Dôležité sú emócie. Práve Civic Type-R je najbližšie tomu, čo sa dá nazvať pretekárskym autom na cestu. Delikátna prevodovka síce občas zaprotestuje pri radení dvojky, ale s tým sa treba naučiť robiť. Civic sedí ako priklincovaný, má zaručene najvyššie prejazdové rýchlosti zákrut a nemá zvuk. Zvuk je skôr ako z elektromobilu. Nič to, Akrapović to istí.  Jediné, čo sa nedá tak ľahko upraviť je infotainment. Našťastie nové modely Hondy budú mať niečo lepšie.

3. Renault Megane RS Trophy EDC6

Viete, že tento model má prevodovku z naftových vozidiel? EDC7 z Megane GT by nezvládala taký krútiaci moment. Radí síce výborne, ale dosiahnuť to, aby auto strieľalo z výfuku je naozaj zložitý oriešok. Megane Trophy je ale veľmi schopným autom. Dokonca z posádky nevytrasie všetky kosti, lebo má hydraulické dorazy na tlmičoch, ktoré čerpali inšpiráciu v rally. A o tom sa dobre rozpráva v krčme. O čom však netreba rozprávať, čo treba zažiť je podvozok 4Control s natáčaním zadnej nápravy. Ten funguje dokonale a po krátkom zvyknutí som využíval obratnosť a istotu, ktorú prináša v zákrutách.

2. Renault Megane RS Trophy MT

S manuálom je Megane RS Trophy lepší. Problém je, že si to myslím len ja a pár ďalších ľudí, ktorých nezaujímajú papierové hodnoty. Dokonca má nižšiu spotrebu ako práve automat, aj keď na papieri je to presne naopak. Jasné, manuál má trochu gumovejší chod, nie je na chirurgicky presnej úrovni Civicu, na rozdiel od neho nemá ani revmatch, ale dokáže poskytnúť streľbu z výfuku, ktorá takmer nemá obdobu. Vlastne sa jej dokážu vyrovnať len niektoré autá z tejto sekcie trhu. Aby som len neglorifikoval, tak musím povedať, že brzdy majú ležérnejší nástup. To však bolo platné pred výmenou platničiek, po nej bolo zrazu všetko inak a brzdy sa dajú len vyzdvihnúť.

1. Hyundai i30N Performance

Dobre, toto nie je hothatch, ale hotlift. Akurát, že aj pre hatch platí to isté. Hyundai je fakt zábavný. Stojí málo a nežerie veľa. To sú dostatočné dôvody na to, aby skončil na prvom mieste. Taktiež sa dá poriadne ponastavovať a už netrpí tým, že by bol uskákaný v každom režime ako na začiatku výroby. Slabinou je výkon motora, ten je oproti konkurentom výrazne nižší aj v najvýkonnejšej verzii. Dá sa s ním žiť každý deň, akurát by ma hnevali niektoré detaily spravovania a tie červené prvky zovňajšku. Toto je jedno z áut, ktoré by som potreboval sivé. Alebo čierne. Vlastne ako každý iný hothatch. Pekné farby sú fajn, ale o to ľahšie si vás zapamätajú nahnevaní majitelia väčších športovo ladených sedanov, ktorých drzo predbehnete a nebudú za vami stíhať.

Prečo tu nie je Cupra Leon a Ford Focus ST?

Na absenciu niektorých modelov sú celkom rozumné dôvody. Ak hľadáte Cupru, tak tú sme hľadali aj my, aby sme ju do testu dostali. Ale nepodarilo sa to. Možno by bola tak dobrá ako Golf GTI TCR, možno nie. A podobný dôvod je aj na absenciu Fordu Focus ST. Jednoducho ešte nebol v ponuke. Aj keď verím, že by naozaj zamiešal karty a skončil na prvých priečkach. Možno o rok to zistíme.

Po zrátaní hlasov všetkých piatich jazdcov bolo poradie trochu iné ako moje, ale nie je sa čomu čudovať, pluralita názorov zohrala svoju rolu. Finálne poradie je teda takéto:

1. Hyundai i30N Performance
2. Volkswagen Golf GTI TCR
3. Renault Megane RS Trophy EDC6
4. Honda Civic Type-R
5. Renault Megane RS Trophy manuál

Chcem poďakovať všetkým zúčastneným, menovite Miro, Marek, Maťo a Juraj za fajnový zážitok. Najväčšia vďaka však patrí chalanom z Roadlife za samotnú organizáciu a prípravu tohto testu. No a teraz sa vrhnite na video, ktoré spáchal Martin z Martina za pomoci všetkých zúčastnených. Nachystajte si pukance, má 41 minút. Neviem, či Maťo niečo dlhšie vytvoril, ale určite sa oplatí to pozrieť. A nezabudnite ani na galériu pod videom. Je farebná ako lentilky!

Prečítajte si aj to, čo o jednotlivých autách hovoria Marek a Miro z Roadlife!

A teraz tá galéria 🙂