Test SEAT Leon ST Cupra 300: Oklame každého

Tento rok prišiel Seat na trh s novým, vylepšeným vzhľadom Leonu a nám sa postupne do redakcie podarilo dostať verzie od tej najzakladanejšej, po tú najostrejšiu. Všetky sme mali v krásnych farbách, najazdili sme s nimi tisíce kilometrov. Stredoškolák FR na steroidoch sa mi však do rúk nedostal, ale za to Cupra práve počas leta? 

Vzhľadovo by ste hneď povedali, že vyzerá trochu športovo, má veľké kolesá, no žeby mala 300 koní v kombinácií s 4Drive by nepovedal nikto. Ani pán na Audi S5, ktorý nám dával palec nahor s údivom na tvári pri náhodnom meraní si síl. Zvonku je teda Cupra veľmi nenápadná, musíte sa prísť pozrieť bližšie, aby ste odhalili jej skryté tajomstvo. Vzadu má dvojicu výfukov, medzi ktorými je umiestnený difúzor, vyššie veľký nápis Cupra, plus malá šachovnica prezrádzajúca výkon tohto Španiela. Bočné línie auta sa ťahajú práve ku kufru, ponad nové, výborné LED svetlá, ktoré môžeme považovať za hlavný rozdiel oproti predchádzajúcej generácii. Škoda snáď len čierneho plastu okolo zadnej značky. Uznávame, dotvára celkový štýl auta, no pôsobí trošku lacno. Vpredu je nenápadný športovec úplne identický s verziou FR až na masku, ktorá je v prípade najostrejšej verzie čierna aj po jej krajoch a má o odlišný vzor mriežky. Dostávame sa znova ku svetlám, tie nemôžeme vynechať, pretože aj tie predné sú dizajnovo veľmi podarené a naviac v noci je s nimi radosť jazdiť. Svietia super, no pri dávaní smeroviek si všimnete ako výrazne svietia a odrážajú sa od okolitých značiek alebo budov. Najvýraznejšie na celom aute sú 19-palcové čierne kolesá s brúseným povrchom a v nich červené brzdy s označením Cupra. Brzdia dobre aj pri slušnej záťaži, no ak sa do jazdenia príliš obujete, gumy zaplačú. Vy samozrejme budete mať pre zmenu úsmev na tvári, možno opäť ľahšiu peňaženku o sadu gúm, no výborný zážitok z jazdy.

Budete sami prekvapení, ako to funguje, ako Cupra prechádza zákrutami. Pravdepodobne vám to nikto veriť nebude. Verzia s pohonom všetkých kolies 4Drive vás nechce zabiť, je jemnejšia ako predokolka a určite tomu pomáha aj prevodovka DSG. Je naladená na športovú jazdu dobre, nahor radí super, dole je to už o niečo pomalšie. Pádla pod volantom by si šofér pri krotení toľkého výkonu zaslúžil širšie, možno aspoň dlhšie, ale fajn, stačia na to, aby v mestskej premávke, alebo pri vození šéfa vyzeralo auto nenápadnejšie. To bol určite od začiatku plán automobilky, vyrobiť auto dvoch tvári. V režime Comfort si jazdíte na pohodlnom, takmer uhúpanom podvozku, nepočujete výrazný zvuk motora, prevodovka sa nikam neponáhľa, manželka s deťmi sú cestou na dovolenku v kľude a vy spolu s Leonom čakáte na ráno. Na ráno kedy treba ísť nakúpiť. Nieže by bolo niečo treba, no séria ostrých zákrut plus zapnutý režim Cupra odhaľuje pravú tvár a podstatu dvojlitrového benzínu pod kapotou. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 4,9 sekundy a maximálna rýchlosť je samozrejme elektronicky obmedzená na 250 km/h. Spotreba sa v tomto režime pohybuje podľa nálady vodiča cez 10 litrov, no nebude problém urobiť 100 kilometrov aj za dvadsať. Zaujímavý je však fakt, že ešte na relatívne novom testovacom aute sa nám podarilo spraviť diaľnicu do Bratislavy pod 8 litrov pri rýchlosti 130 km/h, čo je normálna jazda, žiadne obmedzovanie sa.

V neposlednom rade by sme sa mali venovať aj technike, ktorej tu nájdete veľa. Či ju človek s benzínom miesto krvi aj využije už necháme na vás. Auto si viete na stránke automobilky poskladať podľa vašich predstáv. DSG automat otvára brány všemožným lane, city, či traffic asistentom. V kolóne sa dokáže auto posúvať samo, rozpoznáva chodcov, značky a v prípade núdze aj brzdí za vás. Udržiavanie v jazdných pruhoch tu funguje dokonale, ale opäť vravíme, pri 300-koňovom aute je to len ďalší sťažovateľ sa na vašu jazdu a zatváranie zákrut na vnútro. V interiéri nájdete aj Connectivity box zabezpečujúci čistý signál v stredovej konzole a možnosť bezdrôtového nabíjania, ak to váš telefón podporuje. Parkovacie senzory vpredu, vzadu sa hodia, kameru testované vozidlo nemalo, no dá sa bez problémov doplniť. Bezkľúčový prístup a štartovanie je fajn, stredový displej prevzatý z ostatných verzií takisto. Nastavíte na ňom všetko totožne ako aj na Škodovkách, a môžete zapnúť aj krásne nepriame osvetlenie vpredu auta. Navigácia občas skresľuje, ale to robí ten výkon auta. Dostanete sa do zákruty skôr, než by ste ju podľa navigácie čakali. Ďalej nechýba ani 10 reproduktorov či funkcia MirrorLink. Má dosť prvkov výbavy, priplatené škrupinové sedačky v nádhernej alcantare s vyhrievaním a rovnaký materiál aj po celom interiéri. Celok vyzerá naozaj nadpriemerne, sedačky nie sú príliš tesné a čierny strop by sme mohli nazvať čerešničkou na torte.

Ak by sme si mali vyberať auto podľa jeho nenápadnosti, bola by to jednoznačne Cupra. Počas testu sme nejedného šoféra milo prekvapili, zrušili nejeden predsudok voči značke. Predĺžená kombiverzia ST je praktická, výkonu má auto na rozdávanie. Mínusy sa hľadajú ťažko, sú skôr len v kvalite spracovania, no radi by sme vyskúšali verziu s manuálom. 4Drive by ste v cenníku bez automatu nenašli, ale predný pohon musí jazdiť tiež výborne. Bude možno viac vražedný, no niekto si auto bez spojky a radenia skrátka predstaviť nevie. Za cenu 40-tisíc € má táto Cupra nemá takmer žiadnu konkurenciu, veď Golf R Variant stojí minimálne o desať litrov viac. Možno by sme konkurentov výkonom a pohonom našli u BMW, alebo v ponuke Mercedesu, ale to už by sme boli takmer na dvojnásobku ceny Leonu ST Cupra 300 4Drive. Takže áno, toto je výhodná kúpa.

A ešte pár fotiek od Jozefa

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 221 kW (300 k) pri 5500-6200 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 1800-5500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6 stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4548 mm
Šírka 1816 mm
Výška 1431 mm
Rázvor osí kolies 2631 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1545/2040 kg
Batožinový priestor 587/1470 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,1/6,1/7,2
Emisie g CO2/km 164