Voilkswagen Amarok PanAmericana

Test Volskwagen Amarok PanAmericana: Európske full size menu

Máloktoré autá sú tak veľké ako pick-upy. V Európe sa práve pick-upom darí plniť najväčšie rozmerové priečky. A to nie je všetko, je ich stále menej, pričom novej generácie sa dočkalo stále menej z nich. Jedným z posledných mohykánov, ktorí ale ešte na trhu hodnú chvíľu vydržia, je Volkswagen Amarok. Ale aj ten prichádza so strategickým partnerstvom. Nový Amarok je väčší, lepší a hlavne komfortnejší ako kedykoľvek doteraz. Azda jediné, čo mu chýba k dokonalosti je špeciálny vzduchový podvozok, ale to už predbieham.

Aj keď je aktuálne v ponuke viacej verzií, ja som si vybral výbavu PanAmericana, ktorá je tá najdobrodružnejšia z celej ponuky a má vynikajúcu výbavu. Takmer nič jej nechýba. Nič z pohľadu tradičnej práce a použitia. Je predsa druhá najvyššia zo všetkých úrovní.

Amarok upúta pozornosť

Prvé, čím Amarok dokáže pritiahnuť pohľady je veľkosť. A druhé, v prípade verzie PanAmericana, je farebná kombinácia. S kapučínovou hnedou a čiernymi detailami je pick-up nepriehľadnuteľný a to bez ohľadu na konkrétnu situáciu. Je neprehliadnuteľný na parkovisku, čomu pomáha veľkosť, je neprehliadnuteľný v premávke vďaka farebnej kombinácii.

Obrovská predná maska s masívnymi rebrami odkazuje priamo na drsnosť vozidla, aj keď realita môže byť trochu iná. Toto auto je drsné navonok, ale posádke sprostredkúva nevídaný komfort. Nevídaný pre európske pick-upy, samozrejme. A pri maske sú IQ.Light svetlomety, ktoré majú slušný svetelný tok, ale zároveň dokážu vyrezávať ostatné vozidlá v premávke, vďaka čomu neoslepujú. Nie je to až tak delikátny systém ako na ostatných nových vozidlách Volkswagenu, ale na úžitkové auto je prevedenie priam vynikajúce.

Voilkswagen Amarok PanAmericana

Rozmery z auta cítiť už na prvý pohľad, ale to nevadí, stále sa s ním dá bez akýchkoľvek problémov manévrovať aj v mestskej premávke, pôsobí menšie ako je. Okrem rozmernej kabíny ponúka Amarok aj rozmerný priestor pre náklad.

Má dĺžku 1 651 milimetrov a šírku 1 584 milimetrov, pričom medzi blatníkmi je 1 227 milimetrov, čo znamená jediné, do tohto priestoru viete natlačiť aj paletu štandardu EUR, keby veľmi chcete. Keby naozaj veľmi chcete, tak na ložnú plochu vojdú takmer 2. Takmer 2 znamená ale, že vlastne iba jedna kvôli rolete. Vadí to? Vôbec nie, stále si môžete užívať nosnosť 900 kilogramov aj pre túto štýlovo zameranú terénnejšiu alternatívu.

No a čo sa mi na verzii PanAmericana páči najviac? Zvonka to bude určite štýl, ktorým sa prezentuje. Hnedá farba, čierne doplnky a čierne disky jednoducho ku autu sedia úplne dokonale a ukazujú, že aj trochu pracovný pick-up môže vyzerať dobre. Toto ale nie je elegán do divadla, toto je skôr Indiana Jones vo svojich tradičných hnedých nohaviciach a čiernej veste. Áno, presne tak to je!

Luxus a rovnaká téma

Časy, kedy boli pick-upy výlučne pracovným nástrojom sú už dávno preč. Odteraz ho môžete mať aj ako luxusné auto s rozumným priestorom v interiéri. Zadní pasažieri sa určite sťažovať nebudú, lebo sedadlá získali príjemný sklon, ale tiež dostatočný priestor nad hlavou a na kolená. Zadní pasažieri sú určite v pohode, minimálne vo väčšej ako kedykoľvek doteraz.

A prední sú ešte vo väčšej pohode. Majú totiž miesta na rozdávanie. Auto je dostatočne široké, predvádza, že aj široká lakťová opierka je vo vozidlách tohto druhu veľkým bonusom. Jedine chýba jej pozdĺžne nastavovanie, ale mne stačila. Predná časť je stvárnená moderne s dvomi priehradkami pred spolujazdcom a veľkým portrétovo orientovaným dotykovým displejom schopným zobraziť všetko z informačno-zábavného systému. Práve informačno-zábavný systém nezaprie určitú príbuznosť s vozidlom, ktoré je k tomuto sesterské.

Voilkswagen Amarok PanAmericana

Pick-upy už od svojej nátury prinášajú jedno negatívum. Veď reálne nemajú batožinový priestor. Pod zadné sedadlá, ktoré dokážete vyklopiť kvôli ušetreniu koženého poťahu dokážete vopchať povinnú výbavu a pár ďalších drobnosti, ale na väčšiu batožinu to nie je. Kam teda s ňou?

Teória hovorí, že ložná plocha je celkom rozumne izolovaná a nenaprší do nej. Aj tak by som ale neskúšal nechávať tam oblečenie. Prečo? Je takmer izolovaná od vlhkosti zvonku, čo znamená, že kúštik vlhkosti do priestoru prenikne. Nie je to nič zásadné, ale ak chcete ložnú plochu využívať ako batožinový priestor, musíte si pozrieť kadiaľ dnu kvapalina vteká a pridať zopár tesnení. Možno dokonca existuje balík tesnení. Nie, nie je to chyba, to je normálna vec pri pick-upoch.

Sila V6 potvrdzuje dominanciu

Minulá generácia Amaroku po modernizácii prišla s niečím, čo mal dovtedy málokto. Prišla s veľkým motorom a rovno s tým najlepším z ponuky koncernu Volkswagen. Minulá generácia Volkswagenu Amarok využívala trojlitrový motor V6 s koreňmi v Audi Q7. Ale nová generácia na to trochu inak nahliada. V novej generácii je zo synergie vyplývajúci nový trojliter V6 dosahujúci výkon 177 kW (240 k) a krútiaci moment 600 Nm.

Motor je spojený s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Možno sa zdá, že tých prevodov je až príliš, ale vôbec to tak nie je, je ich akurát a autu stačia, ale zároveň je s nimi príjemné jazdiť. Žiadne trhanie, žiadne šialené nuansy, presne takto by hydrodynamický menič mal fungovať. Pozitívom môže byť aj zrýchlenie na stovku za 8,4 sekundy, ale na to potrebujete otočným prepínačom zapnúť pohon všetkých 4 kolies.

Voilkswagen Amarok PanAmericana

Po zapnutí štvorkolky Amarok prejde takmer všade. A prejde s rozumnou spotrebou. Veď priemer sa dá držať na úrovni do 11 litrov nafty na 100 km. Diaľnica svižnejším tempom ho možno vyženie ku 12tim, ale to stále nie je zlá hodnota. Veď máte auto, ktoré je schopné potiahnuť príves s hmotnosťou 3,5 tony úplne ako nič a zároveň odviezť hmotnosť takmer tonu vzadu a v interiéri.

Aj keď je Amarok robustným vozidlom, stále si necháva dostatočný komfort. Môžu za to určite aj 18-palcové zliatinové disky s vyšším profilom, ktoré zhltnú časť nákladu od ciest a terénu. Jediné, čo by mohlo ešte posunúť jazdné vlastnosti modelu je azda použitie vzduchového podvozku. Lenže ktorý európsky pick-up ho má? A koľko by Amarok v takom prípade stál? Takto si aspoň zachováva relatívne rozumnú cenu.

Na jedného som zabudol

Konkurencia nespí a okrem Fordu Ranger je na trhu vlastne ešte zopár pick-upov. Tie sú Isuzu D-Max, ale aj Toyota Hilux. Obidva sú použiteľnými strojmi, ale Amarok je koncepčne výrazne novší a dá sa povedať, že je asi jeden z najlacnejších. Je to až prekvapivé, ale takto vybavený Amarok stojí 61 332 € s DPH. Ak sa vám to zdá veľa, tak to nie je. Za podobne postavené a vybavené auto je to dokonca výhodná suma.

Za svoje peniaze získate vozidlo, ktoré predvádza, že vie prejsť takmer všade a nezľakne sa akejkoľvek požiadavky. Či už je to jazda do terénu, alebo po meste. Či už vezie náklad, alebo pasažierov, prípadne ťahá príves, všetko funguje tak ako má. Toto je právom jeden z najlepších pick-upov v európskom pick-upovom svete!

Volkswagen Amarok PanAmericana 3.0 V6 TDI

Motor V6 nafta
Objem 2993 cm3
Výkon 177 kW/240 koní pri 3250 ot./min.
Krútiaci moment 600 Nm pri 1750-2250 ot./min.
   
Prevodovka 10-stupňová automatická
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5390 mm
Šírka 1910 mm
Výška 1884 mm
Rázvor osí kolies 3270 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2348/3350 kg
Batožinový priestor -/- l
Palivová nádrž 80 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (WLTP) 10,3/100 km  
Emisie g CO2/km 270