Volkswagen Touareg 2024

Test Volkswagen Touareg facelift (2024): Krok dopredu, aj keď nenápadný

Volkswagen Touareg ešte stále a právom patrí na vrchol modelovej ponuky automobilky. Nič na tom nemení ani stále sa rozširujúca ponuka elektrických vozidiel. Takú úroveň ako má veľké SUV ešte nedosiahli. A ani dosiahnuť nemôžu, lebo by museli siahnuť po platforme, s ktorou by zase elektrické autá s krúžkami získali konkurenciu a vlastne prestali mať zmysel. Ale aj Touareg starne a preto získal v polovici životného cyklu vylepšenia.

Minulý rok toto vozidlo oslavovalo 20 rokov od predstavenia a tento rok si pripravilo facelift. Facelift dokonca nemusí mať novú masku chladiča pre všetky verzie, základ v konfigurátore ešte predvádza pôvodné možnosti. V čom teda hľadať výrazné zmeny? Niektoré sú viditeľné, niektoré sú prekvapivé, ale na začiatok skryté.

Zvonka Touareg vyžaruje novú identitu

Je asi jasné, že prvý pohľad na Touareg je zväčša zvonka. A v tomto prípade vozidlo predvádza všetky vylepšenia, ktoré by mohlo. Verzia R-line totiž zmenila tvar prednej masky. Potiahla ju až ku rohom svetiel a svetlá sú teraz lepšie ako kedykoľvek doposiaľ. Majú stále maticové usporiadanie, ale elementov je viac a fungujú ešte citlivejšie. No a sú aj prepojené, ako káže najnovší trend.

Ak zabudneme na predný nárazník, tak druhá zásadná zmena sa objaví v zadnej časti. Volkswagen aj tu prešiel k širokému pasu svetlometov cez celú šírku vozidla. Delí ich štandardne len znak. Ale aj ten je podsvietený. Toto všetko dostanete ale iba ak priplatíte za balík IQ.Light. A ak si vravíte, že zmien by bolo dostatok, tak sa stále môžete pozrieť na novú červenú farbu Chilli. Aj tu platí, že Touareg nikdy nebol výraznejší.

Volkswagen Touareg 2024

Ako celok stále pôsobí vyvážene a takmer rovnako ako doposiaľ. Je to však do momentu, kedy zvolíte nové zliatinové disky. Disky Leeds s priemerom 21 palcov získali nový tvar a tiež šialené plastové aerodynamické kryty. Krytov je až 5 a mohli by znížiť spotrebu a emisie CO2. Ale ešte viac robia autu inú službu. Vyzerajú masívne a vďaka tomu auto opticky zmenšujú. S týmito diskami je Touareg jednoducho vizuálne menší.

A pritom ma stále dĺžku 4 902 milimetrov a extrémnu šírku 1 984 milimetrov, z čoho vyplýva jediné, musíte vždy dávať dobrý pozor kde zaparkujete, aby ste z auta mohli vystúpiť a aby ste eliminovali všetkých naokolo, ktorý sa zjavne snažia vám dverami rozbiť lak. Dobre, všetci to nie sú, ale rozhodne ich nie je málo. Zase tá otázka pri Volkswagene Touareg prichádza, pri tej červenej farbe. Hodí sa autu? Má na ňom miesto?

A odpoveď je jednoznačná. Áno má, ale treba zmeniť ďalšiu časť vizuálu. Určite je nutné zvoliť balík čiernych líšt. Nejako mi tieto strieborné k celkovému vzhľadu auta úplne nesadli. Ale 100 ľudí, 100 chutí. Niekto môže mať práve túto kombináciu ako najlepšiu. Pre mňa je asi druhá najlepšia za tou s čiernymi prvkami.

Tu vidno kvalitu

Nič, nemôžem povedať, že pred modernizáciou by bol Touareg nekvalitný, to vôbec, ale po vylepšeniach pôsobí ešte pevnejšie a rozhodne pôsobí lepšie spracovaný ako kedykoľvek doteraz. Je to síce silné tvrdenie, nemusí byť založené na reálnom celkovom pokroku, ale niektorých pár detailov sa dokáže o túto fázu dojmov pričiniť.

Ale začnem tým horším. Touareg dostal, ako väčšina nových áut, znova čierne lesklé plasty. Nie sú síce až tak náchylné na poškriabanie ako kedysi v Mazdách, ale stále sú domovom prachu a odtlačkov prstov.

Ale iné je dôležitejšie ako nejaké plasty, nové ambientné osvetlenie vyzerá vynikajúco a rovnako vynikajúco vyzerajú aj nové témy na displejoch. Tie sú najväčšiu odlišnosťou interiéru, pričom dokážu zaujať aj majiteľov predchádzajúcich verzií modelu. Veď Innovision Cockpit je štandardne a štandardne je aj kvalita, ktorá má šokovala asi najviac. Stále mám pocit, že Touareg je príbuzný s Bentley Bentayga a automobilka sa reálne snažila, aby dokázala priniesť rozumnú kvalitu, ktorá je na vrchole triedy.

Volkswagen Touareg 2024

No a okrem rozumnej kvality musím vyzdvihnúť aj to ako sa v aute sedí. Touareg má výborné sedadlá vpredu a vzadu tiež. Miesta je veľa. Netreba sa uskromňovať, keď budete chcieť, zmestí sa aj 5 ľudí. Akurát vzadu sú len dva isofixy, čo pre niekoho môže znamenať negatívnu stránku veci.

Vzadu však máte, podľa výbavy, nielen priestor, ale aj vyhrievanie sedadiel a dve ďalšie zóny klimatizácie. V kufri sú zase tlačidlá na zníženie vzduchového podvozku a ľahšie nakladanie, ale aj na vysunutie ťažného zariadenia. Pritom batožinový priestor na objem 810 litrov a tiež platí, že do neho dáte hocičo. A ak nie, tak veľmi ľahko dokážete, aj z kufra, sklopiť sedadlá. Len si potom musíte odmontovať automatickú roletku, čo sa pri vyklopení kufra vysúva na vrch posledného stĺpika karosérie.

Zlepšil sa aj motor?

Základom ponuky je stále trojlitrový motor V6, ktorý spaľuje naftu a má tradičné označenie TDI. Táto tradícia pokračuje aj po modernizácii a má znova dva výkony. V tomto, červenom, kuse s dynamickým balíkom R-line je slabší z dvojice s výkonom 170 kW (231 k). Omnoho zaujímavejší je krútiaci moment 500 Nm. Aj napriek nižšiemu výkonu sa na stovku toto auto dostane, podľa papierov za 7,7 sekundy (210 kW to dá za 6,4 sekundy). Ale chcete s ním takto dynamicky jazdiť?

S týmto prevedením a Volkswagenom Touareg celkovo nepotrebujete trhať rýchlostné rekordy. Je to auto, čo zľahčuje jazdenie a znižuje únavu, je extrémne komfortné a je na vzduchovom podvozku. Práve toto je jedna z najväčších foriem vylepšenia, ktorú na prvý pohľad vidieť nebudete.

Mám pocit, že vzduchový podvozok sa posunul extrémnym spôsobom a Touareg je extrémne komfortný. Až tak, že športový režim som prepol možno raz. Celý čas som mal vozidlo nastavené buď v režime normálu, alebo v režime komfort. Alebo som prepol na terénne štýly.

Pri prepnutí do terénneho nastavenia a posunutí podvozku čo najvyššie prichádza jedna negatívna stránka auta. Touareg extrémne stvrdne a jazda po nerovnostiach je úplne nepríjemná. Veď ako inak by to mohlo byť? Vzduchový podvozok s nafúknutými mechmi jednoducho tvrdý byť musí. Ale príjemné tuhnutie je aj vo forme športového režimu, ktorý budete využívať určite iba minimálne.

Volkswagen Touareg 2024

Výborný podvozok a rozumný motor znamenajú aj príjemnú spotrebu. Motor je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou fungujúcou na princípe hydrodynamického meniča. Aj tá hovorí o nízkych potrebách paliva. Na jedno naplnenie príplatkovej nádrže s objemom 90 litrov dokážete s týmto Touaregom s prehľadom prejsť 1 000 km a aj viac.

Je to z dôvodu, že auto samotné nežerie veľa, ak sa nesnažíte, tak viete mať okolo osmičky na sto. Ale ak sa trochu posnažíte a pôjdete v rámci limitov na diaľniciach a mimo nich, tak sa viete pozrieť dokonca aj na priemer 6,5 litra. Spotreba 6,5 litra s Bentley Bentayga bez bižutérie.

No a k tomu dokážete potiahnuť aj príves. To som neskúšal, ale nejeden prepravník je ťahaný práve Volkswagenom Touareg a má to dôvod. Motory sú relatívne spoľahlivé a aj spotreba je príjemná. Pritom Touareg dokáže na ťažné zariadenie zapojiť príves s hmotnosťou až 3,5 tony. To vôbec nie je zlé!

Výhodná ponuka, aj keď suma narástla

Koľko stojí tento Touareg? Stojí 86 380 eur a možno si hovoríte, že to je už veľa. Reálne nie je. Touareg totiž funguje v rovnakej triede ako Mercedes GLE, či BMW X5. A pritom ponúka balík pozostávajúci zo všetkých podkladov vytvorených univerzálne na každý deň a k tomu dodáva ešte komfort a nízku spotrebu. Touareg je univerzálne auto, pokiaľ ho nepotrebujete parkovať v úzkych korporátnych parkovacích miestach. Ale aj na toto sú horší kandidáti, takže vlastne aj parkovanie zvládne s prehľadom a na diaľku cez mobil, čomu pomáha aj natáčanie zadnej nápravy.

Tento konkrétny Touareg som mal dokonca problém vrátiť, nie kvôli tomu, že som na ňom spravil 1 300 km, ale kvôli tomu, že ma až tak veľmi oslovil. A ďalšie Touaregy na fotenie mi pristavili v Automotea.

Volkswagen Touareg R-Line 3,0 V6 TDI 170 kW

Motor V6 nafta
Objem 2967 cm3
Výkon 170 kW (231 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1500-3000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová 
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4902 mm
Šírka 1984 mm
Výška 1705 mm
Rázvor osí kolies 2904 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2161/2850 kg
Batožinový priestor 810/1800 l
Palivová nádrž 90 l (príplatok, štandard je 75 l)
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 222 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba (WLTP) 8,0-8,2 l/100 km 
Emisie g CO2/km 211-215