Test Mercedes-Benz GLE350de: PHEV, ktoré má zmysel

Pamätám si to ako len nedávno, keď som testoval GLE450 s benzínovým motorom ako úplnú novinku. Odvtedy model prešiel modernizáciou a je teraz lepší. Lepšie nielen z pohľadu vizuálu, lebo ten sa zmenil len veľmi málo, ale hlavne z pohľadu toho ako funguje. Možno 450 funguje stále rovnako, ale GLE350de spravilo razantný skok vpred.

Zmien nie je až tak veľa, tých, čo by bolo na prvý pohľad vidieť, maximálne si niekto všimne novú masku chladiča a ostatné diely ostanú schované, ale vylepšenie technologickej výbavy robí tú veľkú zmenu. A to tiež znamená, že GLE a aj GLE350de stále ostáva extrémne obrovské auto.

Biely obor

Súčasné autá sú absolútne obrovské. To, čo kedysi meralo 4,7 metra má 5 metrov a šírka 2 metra je štandard. Áno, GLE narástlo oproti prvej generácii ML nechutným spôsobom a je v ňom teda aj viac miesta. Lenže to povedzte developerom a architektom parkovísk. Zaparkovať s GLE350de ale aj tak nie je problém, najmä s týmto nie. Dokonca z auta aj vystúpite. Ako je to možné? Toto auto je plug-in hybrid a často sa stáva, že nabíjacie miesta sú ešte voľné. To je jedna z výhod evidenčného čísla EL a konektoru na opačnej strane ako je nabíjačka na naftu.

Áno, zmenila sa maska, zmenili sa trochu svetlá, zmenili sa aj tie vzadu, ale to je tak všetko. Viac toho nebolo treba robiť a všetko, čo na aute je vyzerá super. Dokonca aj tá biela farba. Chcel by som si zvoliť asi inú farbu, ale tu biela sedí. Hlavne s balíkom doplnkov AMG. Veď ten je predsa doplnený niektorými čiernymi elementami. A je doplnený rozhodne aj obrovskými zliatinovými diskami, ktoré majú aerodynamické štíty. Čo robia tieto aerodynamické štíty v praxi? Zjavne znižujú spotrebu, ale majú aj jednu nevýhodu. Toto auto s nimi dokáže naakumulovať napríklad sneh a následne triasť volantom. Disky bez aerodynamických elementov sú preto omnoho lepšie použiteľné.

GLE350de

Ako celok všetko pôsobí tak ladne, že GLE350de ani nevyzerá tak veľké ako reálne je. Môžu za to aj tie disky, ale aj šírka masky chladiča a predel kufra pripájajúci zadné svetlá. Keď už som pri tých svetlách, predné svetla sú priam vynikajúce. Dokážu osvetliť všetko bez toho, aby oslepovali ostatné vozidlá v premávke. Majú vysoké rozlíšenie a preto je vyrezávanie jednotlivých lúčov úplne prirodzené a bezproblémové. Sú to rozhodne jedny z najlepších svetiel v aktuálnej hre.

A teraz zásadná otázka. Konfiguroval by som si svoje GLE350de takto? Rozhodne nie. Zvolil by som buď modrú, alebo červenú farbu a disky, ktoré nemajú zbytočné aerodynamické štíty, ktoré vedia schovať usadeniny. Bielych GLE je predsa veľa, koľko ste videli červených? Alebo by som zvolil zelenú, ktorá je síce takmer čierna, ale pri správnych odleskoch vytvára tú správnu hru lúčov.

Priestor a komfort

Mercedes GLE350de zmenil svoje priestorové pomery a vpredu aj vzadu môže mať kráľovské objemy. Vpredu je miesto zaručené, vzadu je to tiež veľmi dobré a sám za seba si s výškou 180 cm sadnem absolútne bez akýchkoľvek kompromisov. Rovnako veľký ostáva aj batožinový priestor, aj keď ten trochu zmenšuje batéria pod podlahou. GLE350de má zostatok veľkosti kufra iba 490 litrov, čo je 140 litrov menej ako má štandardná verzia s výlučne spaľovacím agregátom. Veď batériu s takou obrovskou kapacitou je nutné niekde umiestniť.

Veľkým prekvapením, keď som si vozidlo dával sám do konfigurátoru bola správa, že GLE môže mať aj prídavné dve sedadlá v batožinovom priestore. Samozrejme nie táto elektricky dopovaná verzia, ale klasické alternatívy bez akéhokoľvek problému. Čiže ak chcete 7-miestne vozidlo, tak nemusíte siahať po GLS. A ďalším bodom do bitky je, že aj BMW X5 má, prípadne donedávna málo, v ponuke presne takúto výbavu.

GLE350de

Táto verzia GLE350de dostala striedmejšie vybavenie, čo znamená sedadlá čalúnené kožou, možno aj pravou na niektorých miestach, ale aj alcantarou. Alcantarou sú očalúnené stredy a preto nie je úplne nutné ventilovanie sedadiel. Sedadlá sú však perfektne komfortné a zvládnete v nich aj extrémne dlhé trasy. Všetko máte po ruke, všetko funguje, jedine budete ohŕňať nosom nad dotykovými poliami na volante. Mne sa niekoľkokrát stalo, teda pri každej jednej jazde, že som si prehodil zobrazenie displeja za volantom, lebo som omylom posunul prst po jednom lúči tak, ako som nemal v pláne.

To je ale iba jediná nevýhoda interiéru. Po facelifte je všetko ešte pevnejšie a lepšie spracované. Z hľadiska komfortu mi chýba už len vyhrievanie lakťových opierok. Ale rozhodne sa nemôžem sťažovať na informačno-zábavný systém, ktorý sa ešte stále dá ovládať aj dotykovou plochou pred malou oporou dlane na vrchu stredového tunelu.

GLE350de ukazuje aké majú byť plug-in hybridy vo veľkých SUV

Áno, všetci chceme GLE s benzínovým šesťvalcom, minimálne. Ale rozum hovorí minimálne, že by sa mohol benzínový šesťvalec zameniť za naftový. Alebo plug-in hybrid? Aký má výhody? Plug-in hybrid je postavený z dvojlitrového naftového agregátu a elektromotora, ktoré dávajú celkový výkon 245 kW (333 k) a ďalšou závažnou vecou je rozhodne fakt, že batéria je obrovská. Má kapacitu až 31,2 kWh (23,3 kWh použiteľná kapacita).

Ak sa teda veľmi nahneváte, tak na batériu dokážete prejsť takmer 90 km. Určite to nie je pri krátkych trasách, kedy ide vo veľkom aj kúrenie, lebo vtedy je priemerná spotreba 40 kWh, ale na dlhšie trasy, medzi mestami s rozumnou rýchlosťou viete naozaj tú 90-tku pokoriť. Dôležitým faktom je ale aj, že Mercedes GLE350de podporuje aj nabíjanie jednosmerným prúdom. Môžete tak využiť až 50 kW a viete batériu nabiť za necelých 40 minút z nuly do plného stavu. Posledné percentá už síce idú pomalšie, ale stále idú.

GLE350de

No a čo ak sa minie šťava v batérií a ostane vám iba jazda na naftový štvorvalec? Aj to je úplne bez problému, lebo v takom prípade viete jazdiť do 8 litrov na sto. Reálny akčný rádius tak viete dostať až na takmer 1000 kilometrov pri plnom nabití a plnom natankovaní. Vlastne s naftovým štvorvalcom dáva plug-in hybrid zmysel. Často sa mi stávalo aj to, že som celý deň spaľovací motor ani len nespustil a išiel som výhradne na elektrickú energiu. Tu všetko záleží od vašej pravej nohy a od práce s pedálmi. No a, úplne samozrejme, aj od toho ako ďaleko idete.

S pedálmi ale nemusíte príliš manévrovať, spustíte adaptívny tempomat a už máte pokoj, znamenite funguje predsa aj udržiavanie v pruhoch. O veľkú dynamiku sa netrhá ani podvozok. Je extrémne pohodlný. Vzduch je asi na najlepšej úrovni zo všetkých Mercedesov, ktoré som v rukách mal a nerobia mu problém ani náhle zmeny v podobe priečnych nerovností. Jediné, čo je na tomto aute zvláštne je to ako pôsobí v rukách a v ostatných vnemomvých orgánoch. Toto auto je ťažké. Je ťažké v rukách a vôbec nemaskuje svoju hmotnosť. Veď má takmer 2,9 tony bez posádky. A to sme sa kedysi smiali, že Hummer H1 už ašpiruje na vodičák typu C. Teraz bude hmotnostných extrémov len pribúdať.

Hmotnosť nie je všetko, ale nie je málo

Keď už zaplatíte 120 000 € za auto, tak je možné, že chcete čo najlepšiu cenu za kg. Takto sa aspoň ráta mäso, zelenina, šaláty v Kauflande na pulte a všetko ostatné. Tak prečo nie autá? To naozaj získavate za svoje peniaze reálne veľa hmotnosti, ale hmotnosť vytvára aj pocit, že je vozidlo absolútne bezpečné. Máte predsa okolo seba enormnú masu a cítite, že máte enormnú masu. Dokonca baterka vzadu trochu pomohla rozloženiu hmotnosti a GLE350de je relatívne neutrálne aj keď pneumatiky kričia o pomoc.

Pre koho je vlastne toto auto určené? Pre niekoho, kto vie nabíjať doma. Ak dokáže doma nabiť baterku, tak vie jazdiť výlučne na elektrickú energiu a ak sa to spojí ešte s fotovoltaickou sústavou panelov, tak jazdí vlastne za slnko. Lenže ak dotyčný nemá možnosť nabíjať, tak aj napriek lákadlu vo forme dvojročných odpisov je vhodnejšie stiahnuť radšej po šesťvalcovom naftovom motore.

Mercedes-Benz GLE350de

Motor R4 nafta+elektromotor
Objem 1993 cm3
Výkon Benzín: 145 kW (197 k) pri – ot/min
Elektro: 100 kW (136 k)
Celkovo: 245 kW (333 k)
Krútiaci moment Benzín: 440 Nm pri – ot/min
Elektro: 440 Nm
Celkovo: 750 Nm
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4924 mm
Šírka 2010 mm
Výška 1795 mm
Rázvor osí kolies 2995 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2850/3280 kg
Batožinový priestor 490/1915  l
Palivová nádrž 65 l / 31,2 kWh brutto (23,3 kWh netto)
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h (EV 135 km/h)
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,9 s
Spotreba (WLTP) 0,6-0,9 l/100 km (dojazd na nabitie 89-105 km)
Emisie g CO2/km 16-23