Sú autá, ktoré dávajú úplne bezproblémovo zmysel, také ako Ford Focus, ale niektoré autá sú iné. Sú také, že neponúkajú dostatok racionálnych dôvodov, ktoré by hovorili áno. Ale emocionálne dôvody sú iná vec. Niektoré autá proste chcete a musíte mať, aj keď logika velí niečo úplne iné. Vitajte v svete M-kových BMW.
Mať v jeden mesiac dva kusy BMW s logom M je celkom sen. Po M2 Competition som mal mať síce M550i, ale tá už odišla z flotily, tak som mal dostať náhradu. Vraj sa k nej mám správať ako človek. Nepýtal som sa, čakal som na prekvapenie pri odovzdávaní. A že to nebolo malé prekvapenie! Veď X5 je celkom veľkým kusom auta. Päť metrov dĺžky a dva metre šírky sú takmer ako dodávkové rozmery.
Kľuče od X5M Competition som ale naozaj nečakal. X5, to veľké monštrum má aj monštrózny motor, ale o tom neskôr. Tanzanite modrá farba doplnená o celkom veľké disky a dynamickejšie pôsobiace doplnky je celkom nenápadná. Naviac keď má čierne prvky miesto chrómových. Nenápadné auto stojí na diskoch s priemerom 21 palcov vpredu a 22 vzadu. Michelin Pilot Sport 4S majú však okrem šialených rozmerov aj niečo iné brutálne postavené na hlavu. Na boku je časť, ktorá je ako zo semišu. Čítate správne! Michelin sa asi tiež trochu zbláznil a vymyslel niečo, čo je úplne zbytočné, ale zároveň núti dotknúť sa pneumatiky. Kto by to inak robil, okrem teda zisťovania, či je prehriata úplne?
Keby však na kufri nie je nápis X5M Competition a X5M na prednej maske, tak by toto stále mohla byť obyčajnejšia X5, kľudne s naftovým motorom. Vlastne podobne vyzerala už X5 M50d, ktorú som testoval minulý rok. Viete o tom, že BMW muselo zastaviť produkciu trojlitra so štyrmi turbami kvôli emisným normám? Postavené na hlavu, veď s tým sa dalo jazdiť do 9 litrov a stále dynamicky. S tým však asi nič nespravíme. Aspoň, že pod kapotou ostal osemvalec. S ním za 9 nebudete jazdiť ani omylom. Teda v tomto naladení. Skôr sa budete pozerať na hodnoty od 15 litrov vyššie. Rekord pri ležérnej jazde sme mali do 11 litrov, ale to bolo naozaj len raz a náhodou.
Keď však dám do jednej vety hmotnosť 2,5 tony, veľkú čelnú plochu a mohutný 4,4-litrový motor V8 s dvomi turbami, tak je spotreba až prekvapivo nízka. A pritom je to celkom civilné auto. To som si myslel. Odomkol som, nasadol do pohodlných sedadiel s vyššími bočnicami, zapol chladenie a masáž a naštartoval. Všetko príjemne, v tichu. Až teda kým sa mi nestalo, že som naštartoval s otvorenými dverami. Zvonka je to všetko počuť viac. Je to vlastne celkom brutálna zvuková kulisa. Štart osemvalca je počuť. To je super, ale ak máte blízko susedov a štartujete o pol piatej ráno, tak môžete čakať, že sa zopár okien rozsvieti a susedia pôjdu skontrolovať, či ide búrka.
Vždy poctivo zahrievam, tak chvíľu trvá, kým začnem reálne používať akcelerátor. Po jemnom hladkaní a zmiznutí oranžových paličiek z otáčkomera pridávam. Ten prísun sily je priam drastický. Na stovku dokáže toto monštrum vyskočiť za 3,8 sekundy. Na papieri to tak dobre ani nevyzerá, ale v realite, keď tam prevodovka dáva jeden stupeň za druhým, motor kričí, všetko funguje a X5 akoby sa chcela odtrhnúť od vozovky… To už je iná káva. A prudko návyková. Káva s koksom minimálne.
Z nuly na stovku je to hneď, neviem, či to je 3,8 sekundy, neviem, či som to dal za 4. Je mi to jedno, zvuk osemvalca a prejav trochu podobný kroteniu toho mechanického býka mi stačí. Výkon 460 kW (625 k) v takomto aute je naozaj extrém. Toto je teritórium naozajstných superšportov. Ferrari Portofino M má v papieroch zrýchlenie na stovku za 3,45 sekundy. A to je športový roadster. Toto je obývačka s pohodlnými sedadlami vpredu, s veľkým priestorom kľudne aj pre troch na zadných sedadlách a s kufrom. S veľkým kufrom. Nechápem, že je toto fyzikálne možné.
O fyzikálnych javoch začínam pochybovať aj v zákrutách. To ako sa X5M vrhá do zakrivených častí cesty je šokujúce. Jasné, pneumatiky odvádzajú veľkú časť práce, ale v režime, čo som si dopredu nastavil a prepol pravým prstom pomocou červeného tlačidla M2 na volante sa zo zlovestného bublania auto preplo do agresívneho vyrývania. Taký krčmový štamgast, čo pije nealko a keď sa ostatní začnú biť, tak každému uvalí a posadí ich. Toto auto je vlastne Bud Spencer. Je veľké, ale keď sa rozohní, tak aj hothatche blednú závisťou a upracú sa pekne z cesty. Jasné, s nimi je to o niečom inom, ale to brutálne zrýchlenie z hory výkonu je podmanivé a fascinujúce.
Pri troche snahy sa dá X5M Competition dostať aj do jemného driftu, ale kto by to robil? Pre toto auto sa viac hodí presná stopa a zosmiešnenie všetkého, čo na zvolenej trati je. Je jedno, či to je kľukatá cesta v ústrety horskému priesmyku, alebo naozajstný okruh. Dobre, vodič má asi skôr ten bod, kedy sa začne báť ako sú reálne schopnosti auta. A tie schopnosti sú naozaj šialené. Dokáže ísť šialene rýchlo aj keď sa cesta zakrúti, dokáže v komforte prepraviť posádku na tisíc kilometrov. Ale toto dokáže aj M5. Prečo si teda kupovať X5M Competition? Lebo ju chcete. Rovnako ako M5. Obe sú autami, pri ktorých nebude nikto porovnávať veľkosť kufra s konkurenciou. Inak, konkurencia má celkom zvučné mená. Okrem Mercedesu-AMG GLE63S 4Matic to je Porsche Cayenne Turbo, ale to je trochu pomalšie, ďalej Lamborghini Urus, či Bentley Bentayga Speed s motorom W12 a ešte možno Range Rover, ale ten má aj s päťlitrom výkonový deficit.
Celkom chápem, že toto auto imponuje mnohým. Je to predsa superšport pre celú rodinu a s možnosťou prejsť aj na chatu, kde je trochu viac snehu, či poľná cesta. Nemá vzduchový podvozok, takže so svetlou výškou sa čarovať nedá. Ale vidím ako by som s tým výkonom na zasneženej poľnej ceste šiel ako s odhŕňačom. Na to by možno stačila aj tá M50d, čo sa už nerobí, ale toto je zvukovo a charizmou úplne niekde inde. Cool faktor na sto percentách. Racio faktor takmer na nule. A veľmi cool je aj dvojdielne veko batožinového priestoru. Vlastne cool je aj kryt motora za 1240 eur. Inak, v konfigurátore som narátal cenu tohto kusu na nejaký lepší byt v Petržalke, na 170-tisic eur.
BMW X5M Competition
Motor | V8 benzín |
Objem | 4395 cm3 |
Výkon | 460 kW (625 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 750 Nm pri 1800-5850 ot/min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4938 mm |
Šírka | 2015 mm |
Výška | 1748 mm |
Rázvor osí kolies | 2972 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2385/3000 kg |
Batožinový priestor | 650/1870 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h (290) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,8 s |
Spotreba (WLTP) | 13,0-12,8 |
Emisie g CO2/km | 296-291 |