Test Renault Espace: Kráľovský balík

Renault Espace bol po väčšinu svojho života klasickým MPV, zameraným výhradne na praktickosť a priestor. V akuálnej, šiestej generácií, sa ale pravidlá hry menia. Priestor zostal, avšak zo segmentu MPV sa Espace presunul do kategórie veľkých SUV. My sme s ním jazdili s moderným, 200 koňovým hybridom pod kapotou.

Espace

Renault Espace je vernou kópiou svojho menšieho súrodenca, ktorým je model Austral. Dizajnovo sú tieto dve auta takmer identické, odlišuje ich však veľkosť. Rázvor Espacu je totiž dhší o 7,1 cm a samotný nárast dĺžky predstavuje až 21,2 cm. A to rozhodne nie je málo. Už samotný Austral nepôsobí ako malé auto, ale Espace so svojou dĺžkou takmem 4,8 metra je skutočne masívnym a neprehliadnuteľným kusom auta. Má to svoj význam, keďže k dispozícií má až sedem miest. My sme mali kus v mimoriadne elegantnej, tmavomodrej farbe s veľkými, 20″ diskami. Môžete si povedať, či to nie je príliš veľa. Nám sa to tak ale nezdalo, keďže Espace je fakt veľké auto. Malé kolesá by na ňom pôsobili komicky a tak sú tu dvadsiatky na mieste. Dizajn majú tiež veľmi vydarený v čierno-striebornom prevedení. Vpredu je rozmerné nové logo Renault a maska s decentnou striebornou linkou, ktorá plynule prechádza do matrix LED svetiel. Tie majú, pre nové Renaulty typický, tvar pretiahnutého C. Nárazník má po bokoch otvory pridávajúce svalnatý a športový dojem, podobné „žiabre“ nájdeme aj vzadu. Na strednom stĺpiku je decenetne zakomponovaná plaketa s nápisom 4Control. Tá jasne informuje, že tento Espace disponuje aj natáčaním zadnej nápravy. Tvar zadných svetiel kopíruje tie predné, avšak C je tu ešte viac pretiahnuté a zatmavené. Oceňujeme, že sa Renault vzdal skratiek v podobe falošných výfukov a namiesto nich sú v nárazníku iba citlivo zakomponované dve strieborné lišty. Musíme uznať, že Renalt Espace v takejto špecifikácií a na veľkých kolesách s tmavými oknami pôsobí na pohľad majestátne a draho. Zároveň na to ňom ale nie je nič, čo by naznačovalo nejakú vulgárnu nadradenosť z titulu veľkosti. Po stránke vonkajšieho vzhľadu teda pred Renaultom musíme dať klobúk dole.

Espace

Kabína je samozrejme obrovská, ale aj elegantná a plná kvalitných materiálov, evokujúcich dojem luxusu. Bledá koža je vždy z hľadiska praktickosti a udrživania čistoty tak trochu riskom. Esteticky vie ale veľmi dobre vypáliť, pokiaľ je navrhnutá s citom. A to je prípad tohto Espacu so sedadlami z bledej kože, lemovanými hnedou. Majú krásne prešívanie a perforovanie a v tmavom interiéri s obkladom z imitácie tmavého dreva skvele vyniknú. Nechýba im funkcia masáže, vyhrievanie ani ventilácia. Výborné! Pozorné oko si všimne reproduktory prémiového audia Harman Kardon. Stredový tunel je mimoriadne mohutný a jeho špecilaitou je posuvná polička s masívnou rukoväťou. Centrálny displej infotainmentu je orientovaný nastojato a, rovnako ako celé auto, to hrá na veľkosť. Má až 12″ a je skutočne prehľadný a graficky krásne spracovaný aj reaktívny. Oceňujeme aj ľahkú a intuitívnu orientáciu a mierne natočenie na vodiča. Plne digitálny je taktiež displej pred vodičom, ponúkajúci variabilitu náhľadaov a taktiež solídnu čitateľnosť aj grafiku. Z tohto je jasné, že Espace sa spolieha na takmer úplnú digitalizáciu kokpitov. Zopár fyzických tlačidiel tu predsa len zostalo a dobrou správou je, že sa nimi ovláda klimatizácia. Volant je na pohľad aj dotyk kvalitný, s troma ramenami a novým logom Renaultu. Dá sa povedať, že výbava tohto Espacu je kráľovská a prémiová. Spracovanie aj materiály sú fakt na slušnej úrovni a tak zasa použijem to otrepané klišé o prémiovom pocite. Priestor vpredu ale aj vzadu je brutálny. Ťažko si vzadu predstaviť dvojicu dospelých, ktorým by tu bolo pritesno. Zadné sedadlá sú polohovateľné, priestor na nohy je tak možné škálovať do skutočne nadpriemerných rozmerov. Schválne hovorím o dvojici pasažierov, keďže stredné sedadlo obsahuje rozmernú lakťovú opierku a tak nie je na dlhé trasy rovanko pohodlné ako tie zvyšné dve. Tretí rad je skôr pre detských pasažierov či kratšie presuny. Nie je vyslovene zlý či stiesnený, ale rozhodne sa nedá ani hovoriť o plnohodnotných miestach. Ak ich použijete, zostane vám iba 159 litrov pre batožinu. Bez nich ale máte gigantických 777 litrov.

Espace

Pod kapotou tohto Espacu pracoval moderný trojvalec. Áno, trojvalec v takto veľkom aute! Ak už toto nezbúra predsuky, tak nevieme čo. Motor má objem iba 1.2 litra a výkon 96kW/130 koní. To síce nie je veľa, avšak na pomoc má hneď dvojicu elektromotorov. Ten hlavný ma 50kW/68 koní a tiež je tu štartér generátor s 25kW/ 34 koňmi, pomáhajúci hlavne pri rozjazdoch. Celkový výkon sústavy je tak 147kW/200 koní. A to už je celkom slušná dynamika aj pre takýto kusisko auta s takmer 1800kg. Na stovke je za 8,8 sekundy a celkovo veľmi ochotný a svižný prejav motora s výkonom v celom spektre otáčok. Prevodovka má celkovo šesť stupňov- štyri pre spaľovák a dva pre elektromotor. Sústava pracuje hladko a bez akýchkoľvek nepríjemných prejavov. Máme tu teda trojvalec a dvojicu elektromotorv a žiadne typy neduhov či nekultivovanosti. Utlmenie je skvelé. V nižších rýchlostiach vie ísť auto na čisto elektrický pohon a pri potrebe prudšieho zrýchlenia či vo vyšších rýchlostiach sa nebadane pripojí aj spaľovák.  Napríklad v meste vie za určitých podmienok auto jazdiť väčšinu času na elektrinu. Podľa nás ide o mimoriadne dobre vyladený systém, ktorý má dostatok výkonu aj pre takto veľké auto a tiež sa vyznačuje kultivovanosťou chodu. A spotreba v kombinovanom režime sa nám po týždni ustálila na 5,7 litroch benzínu, čo je vzhľdom k veľkosti a výkonu vskutku vynikajúci údaj, ktorý snáď ani nepotrebuje ďalší komentár. Aby sme nezabudli, Espace disponuje prepínaním jazných režimov My Sense, ktorý vie do veľkej miery ovplyvniť jzdný prejav, dynamiku aj celkové využívanie elektromotorov. Ďalšou špecialitou je spomínaný 4Control. Najmä v nízkych mestských rýchlostiach výrazne ovplyvňuje manévrovateľnosť a vďaka natáčaniu zadnej nápravy je auto až prekapivo obratné a mrštné. Maximum natočenia kolies pri rýchlosti do 50km/h je 5 stupňov, nad túto rýchlosť je to iba jeden stupeň. Môže sa to zdať zanedbateľné, ale v praxi to pomáha celkom citeľne. Podovozok Espacu je mimoriadne pohodlný ale nie uhúpaný ale aj napriek takémuto naladenie v zákrutách funguje bez strachu a to vďaka pomoci 4Control. Podobne ako motor, aj prejav 4Controlu je závislý od režimu zvoleného v My Sense.

Espace

Nuž, nový Renault Espace v podobe SUV sa javí byť ešte silnejšm hráčom než v minulosti. Ponúka reprezentatívne elegantný vzhľad, ale hlavne kombináciu skvelého a sofistikovaného podvozku a pohonnej jednotky. Tá jazdí až za smiešne nízku spotrebu a kabína sa vyznačuje nenápadným luxusom a kráľovským priestorom. To najlepšie na koniec. Auto na obrázkoch stojí tesne pod 50 tisíc eur, konkrétne 48 950 s DPH. To nám za takýto extrémne štedrý balík ani náhodou nepripadá ako veľa.

Renault Espace E-TECH full hybrid 200

Motor R3 benzín + elektro
Objem 1199 cm3
Výkon Systémový 147 kW/200 koní 

Elektromotor 50kW/68 koní + 25kW/34 koní

Krútiaci moment 205 Nm pri 1750 ot./min. + 205 Nm + 50 Nm
   
Prevodovka multimódová automatická 4+2 stupne
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4722 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1645 mm
Rázvor osí kolies 2738 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1773/2360 kg
Batožinový priestor 159/777/1714 l
Palivová nádrž 55 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,8 s
Spotreba (WLTP) 4,7-4,8/100 km  
Emisie g CO2/km 106-109