Toyota Prius má nezanedbateľné miesto v histórii automobilov. Veď práve tento model stál pri popularizácii áut s hybridným pohonným ústrojenstvom. Stál pri ošiali, ktorý nútil každého významnejšieho hollywoodskeho herca jazdiť v ekologickom vozidle. Toyota Prius má síce nezanedbateľné miesto, ale už má aj piatu generáciu, ktorá sa znova posúva ďalej.
Pre niekoho môže byť sklamaním, že Prius bude už iba ako plug-in hybrid. Aspoň u nás. V USA bude stále dostupný aj ako full hybrid. Lenže Toyota vie dobre čo robí a preto prichystala auto, ktoré je priam vynikajúce a svojím dizajnom bude určite na výslní tiež.
Nová tvár značky
Predchádzajúca generácia Toyoty Prius mala veľmi rozpačité prijatie. Mohla za to veľmi zvláštna predná časť a ani Prius plug-in hybrid vtedy nepomohol. Ale teraz? Teraz Prius vyzerá jednoducho fantasticky. Fantasticky, až vedecko-fantasticky. Vyzerá ako sci-fi auto, ktoré by malo prichádzať z budúcnosti a ukazovať budúce cesty dizajnu.
Presne tak to aj je. Toyota podobnú tvár použila aj na modeli C-HR a dokonca, čo je najväčší šok, aj na vylepšenom modeli Camry. Vpredu Prius predvádza široký úsmev zakončený dvomi céčkovými svetlami. Ferrari Purosangue? Napríklad! Predok je extrémne nízky a nízka silueta začína od predných svetiel a ťahá sa v rovnakom uhle až po béčkový stĺpik.
Za ním vrcholí a stáča sa smerom nadol. Všetko je v snahe o absolútnu aerodynamickú efektívnosť. Lenže takýto sklon stĺpika, skla a vlastne aj strechy prináša jeden problém. Musíte nasadať obozretne, lebo inak si na hlave občas nájdete nejakú hrču.
Ak je predná časť sci-fi, tak zadok je možno trochu triezvejší a môže sa zdať, že určité detaily sú podobné ako na Nissane 400Z, ale Toyota má predsa trochu svojskejší štýl. Dizajn už nerozdeľuje podľa toho, či by sa páčil, alebo nie, ale ako veľmi sa páči. Veď najnovšia generácia modelu vyzerá výborne.
Sú ale detaily, ktoré ešte viac vyniknú. V prípade testovanej verzie je takýmto detailom rozhodne strecha. Nie je presklená, je solárna. Toyota hovorí, že ak auto stojí na priamom slnku, tak dokáže doplniť až 8 km dojazdu za deň. Toho elektrického, nie vo forme benzínu. A zaujímavé sú aj zadné kľučky schované v ráme okien. Vytvárajú dojem, že Prius je ešte športovejší ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
Prius je o imidži
Toyota Prius má viacero rôznych prístupov v čase. Prvá generácia bola zameraná na úžitok, druhá už s karosériou liftbacku prezentovala trochu športovejšie prevedenie, tretia zase prišla aj s verziou Prius+, takže znova hlásila návrat ku praktickosti. Najnovší Prius, tento, piatej generácie, je hlavne o imidži a púta hneď na prvý pohľad. Nejdeme sa hrať na žiadne sťahovacie dodávky.
Začínam od kufra. Plug-in hybrid, ktorý je jediný dostupný Prius na našom trhu, predvádza objem batožinového priestoru iba 284 litrov a to rátajte ešte s káblami v kufri, ak ich budete potrebovať. Batožinový priestor rozhodne nie je lákadlom modelu. Ale lepšie to vyzerá na zadných sedadlách. Toyota Prius dokáže uskladniť aj dvoch pasažierov s prehľadom. Dokonca by som povedal, že zadní pasažieri majú nad hlavou viac miesta ako tí prední.
Vpredu, po úvodnom nastúpení, je všetko v poriadku. Stredový tunel má síce užšie plochy, ale stačia. Šok nastáva v momente, keď si uvedomíte, že Prius nemá bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov. Prečo? Lebo vraj žerie príliš veľa energie.
Ďalším trochu kontroverzným prvkom je vypustenie automatického zapnutia klimatizácie. Áno, na jednu stranu chápem, snaha o zníženie prísunu energie je enormná, ale aj moja snaha nespotiť sa v lete môže byť podobná. Pri teplotách okolo 25 °C sa zatiaľ klíma sama nepúšťa. Púšťa sa iba ventilácia.
No a keď už som začal ohŕňať nosom, tak ma ešte hnevá nastavenie rekuperácie. To nie je možné pádlami pod volantom, keďže na volante nie sú, ale iba v menu palubného počítača, iba ak auto stojí. Tú stacionárnu časť chápem, lebo je to celkom zložité, ale jedno pádlo pod volantom by spravilo rovnakú službu.
Keď už som načal prednú časť, tak sedadlá sú veľmi schopné, ale tiež priestranné. Volant dostal veľa ovládacích prvkov a v strede prístrojovky je displej informačno-zábavného systému, ale aj samostatné ovládanie klimatizácie. Takto to má byť, toto je úplne bezproblémové interiérové nažívanie. Prius je jedným z tých áut, ktorých sa nemusia zľaknúť ani priaznivci tradičného ovládania.
Pohon funguje aj bez nabíjania
Prius je plug-in hybrid. To znamená, že má rovnaký otvor v karosérii na ľavej aj pravej strane. Na jednej strane je nabíjanie, na druhej strane je tankovanie. Prius PHEV využíva batériu s kapacitou 13,6 kWh, na ktoré dokáže prejsť 71-86 kilometrov podľa WLTP. Mne sa podarili dojazdy s hodnotami okolo 70 kilometrov absolútne bez problému. Určite za to môže aj solárna strecha, ale hlavné nabíjanie bolo stále cez zásuvku.
Papierový výkon 164 kW (223 k) vyzerá sľubne, ale tu je jedna otázka. Je dostupný vždy? Áno je, ale nepôsobí až tak razantne. Zrýchlenie na stovku za 6,8 sekundy môže byť pravda, ale pocitovo je Prius pomalší. Hlavne je pomalší podvozkom. Určite za to môžu zimné pneumatiky, ktoré už v plusových teplotách veľmi pracovať nechcú. Auto posúvajú po predku von zo zákruty.
Trochu nedotáčavosti potvrdzuje, že auto nie je, aj navzdory dizajnu, navrhnuté ako športové. Je navrhnuté hlavne ako efektívne. Predsavzatie efektívnosti plní do bodky, nielen kvôli dojazdu na elektrickú energiu, ale aj kvôli úspornosti systému. Toyota Prius zvláda bez nabíjania jazdiť v meste a mimo neho do 4,5 litra benzínu na 100 km a aj po diaľnici jak sa viete stále vopchať do 5,5 litra. Ak nenabíjate. Ak nabíjate, tak sú hodnoty ešte nižšie.
Až na tú nedotáčavosť spôsobenú pneumatikami znova všetko vyzerá vynikajúco. Ale aj pri jazde sa našla jedna vec, ktorá mi neskutočne vadila. Nie je to vec Toyoty, je to vec trhu a použitých systémov. Veď Prius musí mať upozornenie na prekročenie rýchlosti, musí mať upozornenie na blížiace sa autá, musí mať všetky možné druhý upozornení a ak jemne prekročíte rýchlosť, tak jednoducho pípa. Pípa už pri 2 km/h nad limit v danej oblasti. Je to trochu mätúce, lebo niekde funguje zrušenie limitu pri križovatke. To Prius do úvahy neberie.
Toto je hi-tech auto
Prius je znova zameraný hlavne na imidž. Je zameraný na to, aby spôsoboval otáčanie hláv, aby bol stredobodom pozornosti minimálne ako spomenuté Ferrari. A hlavne toto tvrdenie platí v prípade, že je žltý. Prezentačná farba mu naozaj sekne a Prius s ňou vyzerá veľmi dobre. Veľmi dobre, má rozumné jazdné vlastnosti, nízku spotrebu, pokročilý plug-in hybrid, vlastne na základe hybridu piatej generácie a čo za to?
Takto vybavená verzia stojí viac ako 50 000 €. Ak si myslíte, že je to veľa, tak máte pravdu. Ale stále musíte rátať s tým, že o pohon sa stará plug-in hybrid s relatívne veľkou baterkou a to znamená jediné. Batéria zhltne časť rozpočtu. Reálne si môžete Prius zaobstarať aj lacnejšie, od 41 990 € s nižším stupňom výbavy, alebo, čo je ešte zaujímavejšie, Toyota, v rámci svojej divízie Kinto, prináša výhodný operatívny leasing.
Toyota Prius PHEV Executive
Motor | R4 benzín + elektro |
Objem | 1987 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 122 kW (152 k) pri 6000 ot/min Elektromotor: 120 kW (163 k) Celkovo 164 kW (223 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 190 Nm pri 4400-5200 ot/min Elektromotor: 208 Nm Celkovo: – Nm |
Prevodovka | bezstupňová e-CVT |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4599 mm |
Šírka | 1782 mm |
Výška | 1430 mm |
Rázvor osí kolies | 2750 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1570/1845 kg |
Batožinový priestor | 284/- l |
Palivová nádrž | 40 l, batéria 13,6 kWh |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 177 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Spotreba (WLTP) | 0,5-0,7/100 km |
Emisie g CO2/km | 11-16 |