Volkswagen Passat Variant B9 eHybrid

Test Volkswagen Passat B9 eHybrid: Keď elegancia zatieni šport

Svet sa zmieta v ťažkých úvahách a manažérske kroky dokázali, že Passat už nie je sedan. Prečo je to tak? Veď sa pozrite na ponuku jazdených Passat-ov. Koľko percent je sedanov? Asi toľko percent, koľko sa predalo nových ako sedanov. Takže je logické, že Passat B9, ako je kódovo označovaný, bude už iba s prevedením kombi nazvaným Variant. A čo je ešte zaujímavejšie, Passat Variant by mohol čiastočne nahradiť aj Arteon s karosériou kombi Shooting Brake. Je totiž dostatočne veľký a dynamicky vyzerajúci.

No a pri načrtnutí dynamiky treba spomenúť, že si môžete prečítať aj test verzie R-line s 2,0 TDI. Ak chcete ale vedieť viac o tomto kuse, ktorý má prevedenie Elegance a plug-in hybrid, tak ste na správnom mieste. Keď preskočím všetky detaily, Elegance je omnoho príjemnejším vozidlom ako R-line, ale proti gustu…

Touring Specification pre Passat

Touring Specification má vo svojom portfóliu automobilka Bentley. Takže je to v rámci koncernu. Touring Spec pre Passat sa volá Elegance a prináša výzor, ktorý nie je príliš športový a je hlavne elegantný. Veď tak by to aj malo byť. Passat Elegance má chrómové lišty prednej masky a v tomto prípade stojí na veľmi decentných 18-palcových zliatinových diskoch. Svojou veľkosťou, ale výzor ich opticky pasuje na väčší.

To, že Passat bude dostupný už iba ako kombi je každému jasné, bude iba Variant. Ale marketingové oddelenie vie dobre čo robí, lebo tým pádom bude vozidlo stopercentne praktické. Ak by ste chceli niečo, čo má byť náhradou za sedan, tak to prináša model ID.7.

Aj keď sivá nemusí sadnúť každému, Passat Variant bude práve v tejto farbe najčastejším zjavom. A tento konkrétny odtieň s jemným náznakom modrej je pre auto výbornou voľbou, lebo ladí so všetkými jeho líniami. Určite všetkému pomáhajú aj disky, ale aj tu sa treba pozrieť na fakt, že niekto rozmýšľal, kým ich na auto dal. Prečo? Jednoducho preto, že nie sú príliš veľké a nespôsobujú zhoršený komfort aj napriek adaptívnemu podvozku.

Volkswagen Passat Variant B9 eHybrid

VW Passat Variant B9, ako znie celé označenie, môže byť vybavený sadou reflektorov IQ.Light. V každom prípade odporúčam priplatiť si za ne, lebo sú výborným pomocníkom v noci. Pre Elegance sú štandardom. Dokážu osvetliť vozovku nadštandardne a zároveň sú schopné aj v rýchlom vypínaní lúčov, ktoré by oslepovali ostatných účastníkov cestnej premávky. Predné IQ.Light sú ale prepojené a sú spojené aj so zadným svetelným pásom, ktorý na privítanie spraví zaujímavú animáciu.

Volkswagen Passat aj s jednou karosériou dokáže zastať každú jednu manažérsku úlohu a vyzerá pri tom celkom honosne. Môže za to asi najmä prevedenie Elegance, ktoré prináša chrómové lišty a jemné odlíšenia. Dynamickejšou častou vozidla tak ostávajú príplatkové zliatinové disky s priemerom 18 palcov, aj keď vyzerajú väčšie. Zvonka je takto nakonfigurovaný Passat jedným z tých najlepších, ktoré môžete zvoliť. Často si hovorím, že sa mi páči aj R-line, na minulej generácii bol vynikajúci, ale v prípade tejto novej by som ho vôbec nepotreboval.

Priestor a displeje

Vnútro nového Volskwagen Passat musí byť logicky väčšie ako vnútro toho predchádzajúceho, lebo samotné auto je o niečo väčšie. Čo to znamená v reálnom svete? Znamená to aj fakt, že plug-in hybrid bude mať zmenšený batožinový priestor kvôli umiestneniu batérie v zadnej časti. Miesto pre batériu je v zadnej časti a je jedným z kritických prvkov vozidla.

Ale nie kvôli tomu, čo by ste si mohli myslieť. Takto má batožinový priestor objem 510 litrov, čo je skok z klasických spaľovacích 690 litrov. Môžete stále meniť veľkosť aj sklápaním sedadiel, ale vlastne to ani netreba. Ak sa vám veci nezmestia do batožinového priestoru takto, tak potrebujete dodávku. Ale po sklopení máte až 1 770 litrov (ICE má 1 920 litrov).

Dôležité je, že znova treba pochváliť konfiguráciu tohto konkrétneho kusu. Jasné, veľa ľudí bude hovoriť, že kombinácia bledej sivej farby Mistra s pasažiermi vzadu a kdekoľvek inde nie je praktická. Áno, je to tak. Ale interiér pôsobí vzdušne a vďaka farbe vyzerá ešte väčší ako reálne je. Mal som možnosť vyskúšať aj Passat s kompletne čiernou interiérovou špecifikáciu a v ňom som sa cítil trochu klaustrofovbicky. Bledé čalúnenie, dostatok miesta vzadu, lakťová opierka s vyklápacím držiakom na mobilný telefón, prípadne na tablet, toto auto je premyslené, podobne ako Superb.

Volkswagen Passat Variant B9 eHybrid

A predná časť je práve v prevedení Elegance správnym miestom na trávenie času. Nielen bledá farba zväčšuje priestor, ale vynikajúce sú aj sedadlá s rôznym nastavením, aj keď napríklad vzdialenosti nastavujete manuálne. V týchto sedadlách sa cítim fakt dobre a dokážem v nich spraviť aj mnoho kilometrov v rámci jedného dňa. Vlastne s Passat-om by som zvládol veľa kilometrov aj z iných pohľadov.

Tak ako je už teraz novou tradíciou, prepínač prevodovky je pod volantom, čo umožňuje veľký priestor v strede. Vidno tu aj výstupky na otváranie fliaš z automobilky Škoda, ale vidno tu aj masívny dotykový displej združujúci aj klimatizáciu. Passat sa nehrá na žiadne externé kolieska, všetko je čisté, prázdne a minimalistické.

Možno je to trochu na škodu, ale zase, okrem toho displeja vás v noci nebude otravovať vôbec nič. Druhý displej pred vodičom a je spracovaný úplne vynikajúco. Nie je to ten malý, čo majú elektrické vozidlá. Passat Variant si necháva veľký displej s klasickým zobrazením. A to je super. Aj napriek tomu, že zobrazuje aj elektrické toky.

Aj na zrazy

Tu začnem najhoršou možno vecou. Batéria je umiestnená v zadnej časti vozidla, čo trochu mení rozloženie hmotnosti. A mení ho natoľko, že vzadu nie je vyvážená dostatočne prednou častou a pri akcelerácii z jemného briežka je jasné, že vám predok bude pretáčať kolesá. Musíte si veľmi dávať na akceleračný pedál pozor, aby ste s vašim vozidlom nevzbudzovali rozruch. Ale ak chcete robiť burnout, tak je Passat plug-in hybridom absolútna bomba.

Sústava pohonu sa spolieha na najnovší druh plug-in hybridného systému. Pozostáva z elektrického motora s výkonom až 85 kW (115 k), veľkej batérie s čistou kapacitou 19,7 kWh, ale aj z nového spaľovacieho motora 1,5 TSI Evo, možno že aj Evo 2. Celkový výkon sústavy má byť 150 kW (204 k), ale ja som vôbec netrval na využívaní maximálnych výkonov už len kvôli spomenutému pretáčaniu predných kolies.

Keď jazdím opatrnejšie, tak sa s Volkswagenom Passat dá bez akýchkoľvek pískaní pneumatík fungovať. Dobre, Continental WinterContact TS870 nepískajú, ale viete, čo chcem povedať. Jazda sa dá nazvať komfortnou aj v športovom nastavení podvozka. Podvozok s adaptívnymi tlmičmi s dvomi ventilmi DCC Pro, ten nový, má síce občas svoje hlučnejšie momenty, ale funguje vynikajúco. Ak budete počúvať rádio, tak vám možno ani nepríde, že by bol podvozok hlučných.

Volkswagen Passat Variant B9 eHybrid

Veď toto auto si aj tak nekupujete kvôli žiadnej zo spomenutých charakteristík. Kupujete si ho kvôli tomu, aby ste jazdili na elektrickú energiu. Mne sa v zimných mesiacoch podarilo prejsť 104 km na nabitie. Z toho 25 km boli dokonca diaľnice, čo považujem za úplne fantastický výsledok. Je to možno aj kvôli tomu, že som batériu predtým nabíjal a tým pádom sa zohrievala, nebolo ju treba zohrievať počas jazdy.

Ak však jazdite bez nabíjania a máte to ako úplný služobák, tak vás Passat Variant s týmto pohonom vie odmeniť spotrebou 7,5 litra po diaľnici a okolo 6,2 až 6,5 litra pri mimodiaľničnom jazdení s kombináciu mesta a medzimestských ciest. To je diametrálne odlišné od minulej generácie hybridu s motorom 1,4 TSI. Aj ak nenabíjate, tak máte stále pod pravou nohou možnosť väčšieho kopanca vďaka elektrickému motoru. Je to z dôvodu, že motor si udržiava hladinku elektrickej energie schopnú priniesť krátkodobo maximálny výkon.

Nenápadne, ale s dobrými parametrami

Volskwagen Passat je jedno z najčastejšie vídaných áut na našich cestách. Sú to zväčša staršie generácie, čo je celkom logické. Ale ak sa budete chcieť oprieť o auto, ktoré vás pripraví z bodu a do bodu X, Y, ale aj Z, tak je možno práve toto vozidlo optimálne. S rozumnou výbavou sa tento kus dostáva na necelých 60 000 € (59 819 € s 23 % DPH). Znova to môže vyzerať veľa, ale treba mať na pamäti, že práve tento automobil ma plug-in hybridnú technológiu s batériou vlastne väčšou ako mal prvý Nissan Leaf.

Lenže do úvahy treba brať aj konkurenciu. Nejdem načierať do sekcií prémiových automobiliek, ale stále je v ponuke Škoda Superb Combi s podobným ústrojenstvom, vlastne takým istým. A to nie je všetko. Okrem kombi je Superb v ponuke aj ako liftback, alebo bude. No PHEV a kombi má predsa aj Peugeot 508 SW. Nie je tak veľký, ale patrí do rovnakej triedy.

Volkswagen Passat Elegance eHybrid

Motor R4 benzín + PHEV
Objem 1498 cm3
Výkon ICE: 110 kW (150 k) pri 5500-6000 ot/min
Elektro: 85 kW (115 k)
Celkovo: 150 kW (204 k)
Krútiaci moment ICE: 250 Nm pri  1500-4000 ot/min
Elektro: 330 Nm
Celkovo: 350 Nm
   
Prevodovka automatická 6-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4917 mm
Šírka 1849 mm
Výška 1496 mm
Rázvor osí kolies 2839 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1859/491 kg
Batožinový priestor 520/1770 l
Palivová nádrž 45 l /25,7 kWh brutto/19,7 kWh netto
Nabíjanie 11 kW AC/50 kW DC
Dojazd WLTP 124-133 km
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP) 0,4 l/100 km (15,98-16,74 kWh/100km)
Emisie g CO2/km 8-9