Automobilka Škoda má v ponuke niekoľko áut, ktoré sú na rozhraní tried. Možno to tak nevidno na Škode Octavia, ale na Škode Superb to vidno úplne dokonale. Má totiž takú dĺžku ako mávali kedysi autá vyššej strednej triedy. No a najnovšia generácia je aj luxusná dostatočne na to, aby už mohla balansovať na okraji toho, čo sa dá považovať za prémiové prevedenie vozidla. Má totiž výbavu Laurin & Klement, ktorá tróni na úplnom vrchole ponuky.
Čo je vlastne nový Superb? Superb je štvrtou generáciou, ktorá pokračuje v sviežej ponuke vozidiel strednej triedy, blížiacej sa ku vyššej strednej triede. To sme si už asi povedali. Ale toto auto je aj vrcholom toho, čo spolu s Kodiaqom automobilka ponúka. Má všetky zaujímavosti, má všetky detaily, ktoré chcete a má všetku výbavu, čo požadujete. Najmä ak máte verziu Laurin & Klement. Tá stojí na vrchole vrcholného modelu automobilky. Nič lepšie mať nemôžete.
Ľadový čaj
Škoda Superb má v ponuke stále dve karosárske verzie. Jedna má prevedenie kombi s tradičnými úžitkovými hodnotami, ale nemenej dôležitá a nemenej praktická je aj verzia liftback. Nie je to sedan, Superb je už od tretej generácie výlučne s otváraním kufra vrátane okna. Tento štýl Octavie sa preniesol po tom, čo prvá generácia bola v štýle sedanu a druhá mala otváranie aj aj. Lenže načo veci komplikovať, stačí toto a stačí ak to funguje normálne. To sa automobilke podarilo a vrátane elektrického ovládania veka batožinového priestoru je táto partia úplne dokonalá.
Prevedenie Laurin & Klement sa od ostatných Superbov líši malým nápisom na blatníkoch vpredu, ale aj inými zliatinovými diskami. Sú to síce malé rozpoznávacie znamenia, lebo už platí fakt, že Laurin & Klement môže mať akúkoľvek farbu. A farba je pritom úplne z tých najlepších. Volá sa Ice Tea a je taká žltá s nádychom zelenej. Presne ako keď si nalejte zelený ľadový čaj od nemenovanej značky. Superb s dĺžkou 4 912 milimetrov pôsobí ako veľké auto, čiže sa svoju veľkosť nesnaží maskovať. Nepotrebuje to. Veď veľkým autom aj má byť.
Dôležitým faktom ale je, že Superbu sa s novou generáciou podarilo prejsť ku jednoduchému zadnému tvaru. Jednoduchšie ale v tomto prípade neznamená lepšie, lebo predchádzajúce prevedenie malo aj pekné chrómové prepojenie svetiel nad evidenčným číslom. Práve vo výbave Laurin & Klement toto chrómové líniové usporiadanie trochu chýba.
A zvonka, nech je všetko akokoľvek výborné, nech je nová maska pekná, svetlá svietia veľmi schopne maticovým systémom, niečo mi chýba. Chýba mi taký ten vizuálny finiš, lebo práve prevedenie s pohonom 4×4 mi pripadá slušne vysoké. Nemeral som svetlú výšku, ale na zadnej náprave bude enormná. Alebo skôr, o nejakých 4 až 5 cm väčšia ako by bolo treba. Je to z dôvodu, že toto auto musí mať aj nejakú nosnosť, Ale vizuálna harmónia by bola skôr v momente ak by bolo auto vyrovnané.
Luxus a vietor pre Superb
Interiér Superbu je v prvom rade priestranný. O tom sa nemusíme vôbec baviť. Jeho dĺžka je síce jedna vec, ale dôsledne treba kontrolovať aj rázvor 2 841 milimetrov, ktorý hovorí práve o mieste na zadných sedadlách. Je to auto, v ktorom si takmer môžete dať nohu cez nohu, máte dostatok priestoru a vyhrievanie aj na zadných sedadlách. Máte aj zaujímavú lakťovú opierku s výklopným držiakom na telefón. Superb tu naozaj exceluje.
A exceluje, samozrejme, aj v prípade batožinového priestoru. Veziete deti na lyžiarsky? Nemusíte mať ani tunel na lyže. Dokonca aj vlastné lyže, ak sú do 150 cm, dokážete do kufra natlačiť bez akýchkoľvek nutností sklápať sedadlá. Ale aj to je možnosť a potom sa v aute môžete pripraviť na reálne obrovské proporcie. V takom prípade do kufra zmestíte všetko, čo vám dovolí tvar karosérie. Áno, liftback je trochu menej praktický ako kombi, ale mnohým sa páči viac, aj keď to štatistiky predaja vôbec nehovoria.
No ak chcete tie najlepšie miesta v aute, tak predné sedadlá majú, pre Laurin & Klement, nielen vyhrievanie, ale aj ventiláciu. Dokonca aj masáž, ale tú som použil asi raz, nepatrí medzi tie najlepšie, ale je tam, a môže pomôcť v prípade, že sa počas dlhej jazdy necítite úplne fit.
V prednej časti to nie je len o sedadlách, ale aj o obkladoch z imitáciou dreva a tiež o pekne spracovaných detailoch. Ak spočiatku boli problémy s kvalitou Kodiaqu, Superb bol už od začiatku funkčný bez kvalitatívnych nedostatkov a prevedenie Laurin & Klement toto tvrdenie ešte podčiarkuje.
Prístrojová doska ukazuje dva veľké displeje, ale najväčšie pozitívum je pod nimi v strede. Sú to Smart Dails, ktoré Superb používa ako jediný spolu s Kodiaqom. Žiadna iná automobilka takéto prepínače nemá a sú jednoducho vynikajúce. Prečo? Lebo máte stále po ruke kolieskové ovládanie teploty, vyhrievanie, ventiláciu, ale aj mnohé ďalšie nastavenia pod stredným tlačidlom. Je to návrat, síce malý, ale návrat ku ovládaniu auta bez nutnosti displejových seáns.
Najžiadanejšia pohonná sústava pre Superb?
Tento Superb je vybavený slovenskou modulou. Má totiž dvojlitrový motor TDI spojený s automatickou prevodovkou DSG a pohonom 4×4 s najnovším Haldexom. Je to tam naj, čo môžete v Superbe z naftového hľadiska mať. A v realite je to celkom príjemný druh pohonu. Zadok sa pripája veľmi jemne, nepozorovane a zároveň vás na snehu vie nakopnúť do jazdy bokom, ak sa poznažíte a obmedzíte trakciu.
Motor je už relatívne kultivovaný a zvýšenú hlučnosť môže mať maximálne po naštartovaní za studena. Inak je kabína tak utlmená, že maximum, čo počuť ide od zadných kolies. Veď predné okná majú dokonca dvojité zasklenie. A to je pre Superb absolútne vynikajúca správa. A vlastne ešte jeden hluk toto auto občas predvedie.
DCC Plus, ktoré je vlastne adaptívny podvozok s dvomi ventilmi na tlmič, je dobrým spoločníkom na cestovanie, ale požaduje trochu silnejšie nastavenie systému audia. Áno, toto DCC si občas zvykne buchnúť. Niektoré novšie prevedenia už tento neduh odstránili. Veď napríklad v Cupra Terramar je podvozok rovnaký, ale už je utlmený úplne dokonale.
Jazda so Superbom, ktorý má výkon 142 kW (193 k) a krútiaci moment 400 Nm dokáže byť reálne svižná. Nečakáte tu na žiadne prepnutnia medzi jednotlivými druhmi pohonu, toto je výlučne nafta. A má výlučne naftovú spotrebu. Čiže po diaľnici sa viete pohybovať za 6,3 litra až 6,8 litra, podľa hmotnosti pravej nohy, ale mimo diaľnic sa viete dostať aj pod 5 litrov, ak sa trochu posnažíte.
Mne celkový priemer vyšiel tesne pod 6,5 litra a to som prešiel cez 1000 km. Vlastne 1000 km toto auto zvládne na jediné naplnenie nádrže. To je veľká devíza aj v súčasnosti.
Kráľ ponuky vo vymierajúcom svete
Je extrémne sympatické, že automobilka Škoda vyrába stále toto vozidlo. Veď veľa ďalších výrobcov opúšťa kategóriu a venuje sa radšej modelom SUV. Superb je vlastne takým jednorožcom medzi mainstreamovými vozidlami. Veď už ani Passat nie je v tomto prevedení karosérie, jediný, kto ešte takéto niečo v ponuke má, je Peugeot s modelom 508, ale práve francúzsky zástupca triedy je na úplne opačnom konci škály segmentu.
Takto vybavený sú Superb stojí po zvýšení cien vďaka konsolidácii a vyššej DPH, 58 000 €. Ak si poviete, že veď za toľko je už aj niečo prémiové, tak máte smolu. Ako rastú ceny áut základných a tých orientovaných na veľkosť trhu, tak rastie aj cena luxusnejších vozidiel. Čiže nie, BMW radu 5 si za túto cenu rozhodne nekúpite, to bude stáť s podobnou výbavou niekde okolo 120 000 €.
Škoda Superb Laurin & Klement TDI DSG 4×4
Motor | R4 nafta |
Objem | 1968 cm3 |
Výkon | 142 kW (192 k) pri 3500-4200 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1750-3250 ot/min |
Prevodovka | automatická 7-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4912 mm |
Šírka | 1849 mm |
Výška | 1481 mm |
Rázvor osí kolies | 2841 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1739/626 kg |
Batožinový priestor | 645/1795 l |
Palivová nádrž | 66 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 238 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Spotreba (WLTP) | 5,7-6,1 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 148-160 |