BMW vylepšilo model iX, hlavne má väčší dojazd

Nemecká automobilka BMW je medzi európskymi automobilkami jednou z tých, ktoré sa môžu titulovať inovátormi medzi výrobcami elektrických vozidiel. Príkladom je BMW iX, ktoré je vlastne vrcholom ponuky, najmä medzi SUV. Teraz prichádza, po predstavení v roku 2020, s prvou výraznejšou zmenou nielen technickou, ale aj vizuálnou.

BMW iX bude mať nový predok. Nie úplne, veľké ľadvinky na ňom ostanú, ale budete si môcť priplatiť za BMW Iconic Glow, čo je vlastne osvetlenie okolo masky chladiča v jemnej kontúre. Takisto budú nové predné svetlá, ktoré už teraz odkazujú na to, ako bude vyzerať predná časť podľa konceptu Neue Klasse. No a ako čerešnička na torte sa objavuje aj vylepšený nárazník s vertikálnymi otvormi na prívod vzduchu. Takto to vyzerá elegantnejšie ako napríklad prevedenie s balíkom doplnkov M pred modernizáciou.

Vzadu sa toho veľa nezmenilo, maximálne sa zmenil zadný nárazník, ktorý tiež môže byť v rámci balíka M Sport Package vybavený výrazným difúzorom. Pre vrcholné prevedenie s najvyšším výkonom bude práve M Sport difúzor štandardnou výbavou. A ešte treba spomenúť, že v ponuke bude aj balík BMW M Sport Professional Package, ktorý prinesie ešte naviac ďalšie Shadowline prvky a hlavne Shadowline svetlomety. Vpredu aj vzadu.

Interiér BMW iX ostáva rovnako priestranný, ale menia sa použité materiály. V balíkoch M Sport Package budú aj športové sedadlá, ktoré doteraz BMW iX nemalo. A budete ich môcť konfigurovať aj s ventiláciou. Vnútri bude už štandardne zakrivený štýl displejov natočených ku vodičovi. BMW iX toto používa už od začiatku a z tlačidiel a ostatných vecí sa tu nič nemení.

Mení sa ale operačný systém na verziu 8.5, ktorý dokáže ukazovať aj streamované filmy ak auto stojí, dokáže púšťať hry pri nabíjaní, alebo dokonca vie aj spolupracovať s navigáciou a optimalizovať trasy podľa toho, kde máte nabíjať. V tomto plánovači si dokonca dokážete zvoliť aj preferované nabíjacie stanice, alebo preferovaného dodávateľa energie.

BMW iX 2026

A keď už som načal tú energiu, tak základné prevedenie už nebude BMW iX xDrive40, ale xDrive45. Zmena čísla súvisí so zmenou výkonu. Prevedenie xDrive45 bude mať výkon zvýšený o 60 kW (82 k) až na 300 kW (408 k). Aj vďaka tomu sa dokáže BMW iX so základným pohonným systémom dostať na stovku za 5,1 sekundy, čo predstavuje zlepšenie času o celú jednu sekundu.

Maximálna rýchlosť je obmedzená na 200 km/h a maximálna rýchlosť nabíjania batérie s kapacitou 94,8 kWh je 175 kW. Práve batéria zažila najväčší skok vďaka väčšej energetickej hustote nových palivových článkov. Nabíjanie striedavým prúdom bude možné výkonom 22 kW. Na nabitie tohto vozidla dokážete prejsť 490 až 602 km.

Zaujímavý skok sa udial aj pri prevedení xDrive50, ktoré sa mení na BMW iX xDrive60. Bude mať tiež zvýšený výkon o 15 kW (21 k) a celkovo sa tak dostane až na 400 kW (544 k). Týmto výkonom dokáže stovku dosiahnuť za 4,6 sekundy a maximálna rýchlosť bude rovnako obmedzená. Ale môžete rátať s batériou s kapacitou 109,1 kWh, ktorú dokážete nabíjať výkonom až 195 kW. Práve toto prevedenie dokáže prejsť najväčšiu vzdialenosť, ktorá variuje medzi 563 a 701 km. 

Absolútnym vrcholom ostáva naďalej prevedenie označené písmenom M. Ale už to bude BMW iX M70 xDrive. Tento model dostane tiež zvýšený výkon, ktorý sa posunie o 30 kW (40 k) a dostane sa na 485 kW (659 k). Maximálny výkon bude ale dostupný iba v nastavení My Mode Sport. Maximum krútiaceho momentu 1 100 Nm budete mať zase dostupné len v prípade použitia Launch Control. S týmto vozidlom, s batériou s kapacitou 108,9 kWh, už tou netto, dokážete prejsť na nabitie tiež takmer 600 kilometrov. Pre vrcholný model platia rovnaké nabíjacie výkony ako pri xDrive60.

BMW spravilo z iX vozidlo také, ktoré určite bude mať ten punc novátorského modelu. Už pôsobí ale trochu konvenčnejšie vďaka novým svetlám a novým nárazníkom. Stále však ukazuje, že chce vyčnievať.