Test Volkswagen Golf GTI Clubsport: Najlepší hothatch 2021?

Kategóriu hothatchov som opustil pred viac ako rokom, pár mainstreamových aj nemainstreamových som ich dlhšie jazdil. No priority v živote sa menia a presedlal som na naftové kombi, resp. SUV. A tak neplánovaná ponuka vyskúšať najnovšie GTI v tej správnej konfigurácii úprimne potešila. Neboli k tomu ideálne podmienky ani čas. Rád by som tu napísal krásny článok o tom ako sme s kamarátmi išli na roadtrip do Álp, realita však bola oveľa všednejšia. Behačky po Bratislave, dlhšie nudné presuny po diaľnici a podarili sa aj okresky, akurát za počasia ktoré malo od ideálu ďaleko. Proste skutočný život.

Začnem tým najlepším – podvozok. Skvele fungujúci adaptívny podvozok, ktorý robí z tohto auta dokonalý (bez akéhokoľvek ale) hothatch. Na 19kach tento Golf vyzerá super, pritom v komfortnom režime je dostatočne pohodlný na jazdu po meste, jedine na obrubníky si treba dávať pozor. Na kvalitných okreskách alebo okruhu sa tlmenie dá pritvrdiť v režime šport, alebo teda aj nastaviť individuálne v naozaj veľa stupňoch. Ale! Je tu aj režim Nurburgring, ktorý je vlastne šport, len s tlmením nastaveným na prekvapivo zlý povrch Nordschleife – ehm, akejkoľvek slovenskej okresky. A teda v praxi to funguje a funguje to skvele. Viacero hothatchov (áno, hovorím o tebe Megane RS) sa už príliš vzdialilo myšlienke „bežného auta s ktorým sa zabavím aj cez víkend“ a sú príliš ultimátne, nastavené na okruh alebo naozaj rýchlu jazdu kde ide o stotiny.

A pokračujeme ďalej, motor nijako nezaostáva za podvozkom. Má pekný, brblavý zvuk – taký ako hothatch má mať, príplatok za Akrapovič a Edition 45 by som neriešil. Ale opäť, na diaľnici je GTIčko v rámci triedy tiché a bez otravných rezonancii. Výkon je podávaný pekne lineárne, motor ma bavilo točiť, čím vyššie otáčky tým viac fun, žiadna umelá nuda. No v kombinácii s 7st. DSG si super rozumeli, ale to nie je nič nového. A palec hore pre VW, že motor má stále 2litre objemu, ono oproti 1.6kám alebo 1.8kam v konkurencii to je cítiť, je živší, s lepšou odozvou a menšou turbodierou. Otázka na VW – aký to má prosím páni výkon? Lebo nie je 300 koní ako 300 koní, týchto išlo veeeeľmi príjemne.

Testovať takéto auto v zime je samozrejme trochu škoda, keďže sa nedá užiť si naplno jeho potenciál – GTI Clubsport mal (pochopiteľne) problém preniesť výkon na mokrú cestu, myslím, že najvyššia rýchlosť kedy mi pretočili predné kolesá bola 135kmh, a pri každom výjazde zo zákruty som musel čakať na vyrovnanie kolies. Aj keď má GTI samosvor vpredu, nemal som pocit, že by reálne pomáhal zatáčať. Celkovo riadenie je hothatchové, teda rýchle a športové, dokonca v rámci možnosti som tam cítil aj náznak spätnej väzby. Čo mi pri rýchlejšej jazde vadilo bolo dotykové ovládanie na volante, vyhrievanie volantu som si zapol a vypol častejšie ako by som chcel.

Veľmi som bol zvedavý na infotainment v aktuálnej generácii Golfu, nemal som doteraz možnosť si ho vyskúšať dlhšie a overiť si tak čo je pravda na internetových rečiach o zasekávaní o hroznom ovládaní. Začnem tým negatívnym, dotykové ovládanie klímy je blbosť, skoro tak veľká ako dotykové ovládanie vyhrievania sedadiel. Ako toto niekomu mohlo prejsť? Inak systém funguje bez problémov, ovládanie, mne ako cieľovke so smartfónom, príde intuitívne a baví ma hrať sa s nastaveniami, systém štartuje odhadom maximálne do desať sekúnd. Navigácia pracuje tak, že som nemám potrebu využívať CarPlay, moje obľúbené miesta pozná bez toho, aby som musel zadávať presnú adresu. Budíky, teda displej pred vodičom vyzerá proste cool, GTI, aj Clubsport, má inú grafiku, ktorú si vie človek vypimpovať podľa seba. Moja obľúbená je rýchlosť a otáčkomer v strede, výkon vľavo a Géčka preťaženia vpravo.

Do testu hothatchu sa to nehodí, ale musím pochváliť VW za ich asistenčné systémy. Nestáva sa mi často, že by som u nejakého auta nemusel do menu a hľadať ako sa vypínajú všetky warningy a assisty, ale tu fungujú skvele a stojí si za ne priplatiť. Tesla to predáva ako svoj super „autopilot“, a robí okolo toho haló, tu to proste len funguje.

Interiér je príjemné miesto, cítiť, že to nie je obyčajný Golf, sedadlá s alcantarou a špeciálnym vzorom, červené prešívanie… A pritom je GTI Clubsport auto dobrých rozmerov do mesta, kde sa zmestia štyria dospelí ľudia aj s normálnou batožinou.

Golf GTI Clubsport ma fakt bavil. Pekne vyzerá, zvonku, zvnútra. Je to niečo výnimočnejšieho, ale zároveň nekričí do sveta, že mám druhú pubertu. Jazdí tak, že 95% áut mu nielen, že neutečie, ale ešte ich aj vyškolí. Sú pritom emócie, zábava, ale aj pohoda pri rannej jazde do škôlky a na služobku do Prahy. A pritom v testovanej konfigurácii, ktorej nič nechýba stojí cenníkových ani nie 44-tisíc a priemerná spotreba s bláznením sa držala na úrovni 9l. Za mňa 10/10, najlepší hothatch na trhu.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 221 kW (300 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000-5200 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4295 mm
Šírka 1789 mm
Výška 1455 mm
Rázvor osí kolies 2628 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1498/1930 kg
Batožinový priestor 374/1230 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,6 s
Spotreba (WLTP) 6,6 😀 😀 😀
Emisie g CO2/km 151