Octáfka f kombíku a f TéDéÍčku je modla. Je to inštitúcia, ktorá poháňa minimálne dva štáty už dlhodobo od deväťdesiatych rokov. Je to boh prepravy rodín a stavbárskej sekcie verejného života. Je to auto, ktoré prepravilo už nezriedka viac ako niektoré dodávky. Je to auto, ktoré vyrába naftu a ktoré musíte vypúšťať niekoľkokrát cestou k moru, aby vám nádrž nevybuchla. Toto je Octavia Combi.
Škoda Octavia Combi je vozidlo, ktoré patrí ku snom niektorých jedincov a vôbec sa tomu nedivím. Veď mať kompaktné auto, ktoré dokáže odviezť taký veľký náklad a nestratí sa ani ako služobné, ale ani v rodine, je univerzálnou záležitosťou. Áno, Octavia má konkurentov, ale nie sú takí zásadní. Najmä nie na našom trhu.
Policajná téma
Každý vie, že Slovensko má už tri polepy policajných vozidiel. Ale táto farba evokuje úplne iné policajné auto. Farba sa volá Blue Italy a je presne tým, čo by ste čakali. Je talianskou policajnou farbou. Už len pásy a niektoré ďalšie atribúty ako majáky a dojem vytvárajúci talianske policajné vozidlo je dokonalý.
Lenže za takýmto zaujímavým exteriérom sa skrýva tradičné vozidlo. Je to prevedenie Combi, ktoré patrí výbavou medzi tie slabšie. A vadí to? Nevadí. Akurát tá farba markantne zvyšuje cenu, lebo sa dostáva o 1 700 € vyššie ako by mohla byť. Lenže ďalší fakt hovorí, že takto nalakované vozidlo je jedinečné. Škoda má totiž špeciálne flotilové farby a musia sa nájsť dvaja, čo chcú rovnaký odtieň, aby sa lakovňa mohla pre danú farbu upraviť.
Škoda Octavia v základnej výbave svieti štandardne LED prednými svetlami a po modernizácii má teleso svetla potiahnuté hlbšie ku maske chladiča do nárazníka. Čo to znamená? Znamená to iba to, že Octaviu po modernizácii dokážete od pôvodnej rozoznať. Vzadu to až také jasné nie je, najmä ak máte priplatené za sekvenčné smerovky a iné LED svetlá.
Tu netreba žiadne plastové nárazníky. Vlastne Octavia mala lakované nárazníky už od roku 1996, kedy sa predstavila. Vtedy si pamätám, že to bol šok, lebo Škoda predstavila naozaj moderné vozidlo na relatívne modernej platforme.
Škoda Octavia Combi nie je deviáciu z okolitého sveta. Jediné, čo je trochu iné je vlastne táto farba. Inak aj zliatinové disky spĺňajú presne to, čo chce toto auto prezentovať. Chce prezentovať, že je normálne a pre každého. A to sa mu s prehľadom darí.
Priestorové hry Škody Octavia Combi
Čo by to bolo za vozidlo od tejto českej značky, keby nemalo výborne úžitkové vlastnosti. Teraz nehovorím o Simply Clever ako škrabka v nárazníku, ani o záťaži, ktorú vozidlo dokáže odviezť. Hovorím čisto o priestore. Jedna vec je batožinový priestor, ktorý ma úctyhodných 640 litrov a po sklopení zadných sedadiel ich dokážete zväčšiť ešte na 1700 litrov. Ale to nie je všetko, čo má Octavia zálohe. Mal by som spomenúť sucho-zipsové držiaky do batožinového priestoru, sieťky, všetky tieto Clever detaily, ale nie, znova som úplne v inom štádiu toho, čo Octavia Combi ponúka.
Prvá generácia Octavie bola nechvalne známa tým, že priestoru na zadných sedadlách nebolo veľa. To sa zlepšilo a každou generáciou sa to zlepšuje. Znamená to, že nová Octavia Combi má na zadných sedadlách toľko priestoru ako kedysi vozidlá o triedu vyššie. Ak si pamätáte tú o 8 cm predĺženú Octaviu pre Pražský hrad, tak tu je miesta ešte viac.
A pritom v základnej verzii niektoré detaily chýbajú. O čom teraz rozmýšľam? Napríklad o tom, že základná Octavia Combi nemá lakťovú opierku vzadu, nemá ani vrecká na zadnej strane operadiel, ale našťastie má aspoň výduchy pre zadných pasažierov.
Avšak vpredu je to auto, ktoré je použiteľné v akomkoľvek aspekte. Možno mi chýba adaptívny tempomat, možno mi chýba bezkľúčové odomykanie a zamykanie, ale štartovanie tlačidlom na stĺpiku volantu je, volant je príjemný s dvomi lúčmi. Sú na ňom tradičné tlačidlá, displej nie je príliš veľký a podporuje bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Prečo to spomínam? Lebo táto verzia nemá navigáciu. Nemá ani bezdrôtové nabíjanie, čo za problém nepovažujem, lebo niektoré mobily sa vedia prehrievať, ak podložka nie je chladená.
Ďalším bodom, kde vidno, že toto je lacnejšie prevedenie, je displej pred vodičom. Ten vyzerá jednoducho až príliš jednoducho. Nečakajte žiadne pokročilé funkcie, máte na výber, či chcete čisto digitálne zobrazenie rýchlosti, alebo môžete mať aj simulovanú analógovú mierku otáčok a rýchlosti. Vlastne to stačí. Dôležitejšie je, že vidíte informácie o spotrebe a dojazde. Tieto dve veličiny vám dokážu vyraziť dych a povedať, že kedy máte na tej diaľnici zastaviť, aby ste prebytočnú naftu, ktorá sa produkuje v tejto fabrike na kolesách, vyliali.
Dvojliter nahradil menší motor a to je dobre
Škoda s modernizáciou modelu prišla s ponukou iných motorov. Naftové sú dvojlitre už dlhšie, ale základný litrový trojvalec ustúpil použitiu 1,5-litrového štvorvalca. Príjemná správa, ale aj tak je TDI tým motorom, ktoré bude v pracovnom vyťažení najviac.
Dvojliter v základnom prevedení má výkon 85 kW (115 k) a je spojený s mechanickou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom prednej nápravy. Zdá sa vám ten výkon ako málo? Vedzte, že pred 30 rokmi, kedy Octavia prišla do ponuky, bol výkon základného TDI iba 66 kW (90 k). Takže aj v tomto smere sa doba posúva a zlepšuje. Ja si myslím, že výkon je adekvátny tomu, ako auto chcete používať. Nie je určený na dynamickú jazdu, je na komfortné presúvanie, čomu sekunduje aj podvozok.
Podvozok základnej školy Octavia Combi je nastavený tak námornícky. Máte pocit akoby ste plávali na vlnách a auto vás jemne kolísalo v rytme vĺn na cestách. Zase si môžme položiť otázku, či je toto adekvátne a či nepriplatiť za adaptívne tlmiče. Áno, oplatí sa to, ak chcete jazdiť dynamicky. Ak ale chcete jazdiť normálne, tak vám to je asi aj jedno a oceníte v budúcnosti jednoduchšie výmeny s nižšími nákladmi.
Samotný dvojlitrový štvorvalec má veľmi kultúrny a kultivovaný chod. Nepredvádza žiadne nuansy z minulosti, veď toto je Common Rail agregát, nie komôrkový ako v prvých Octaviach. Zrýchlenie na stovku trvá 10,5 sekundy, čo nie je rozhodne veľa a prevodovka má relatívne presné dráhy s takým tým klasickým štýlom do tlačenia prevodov ako sme zvyknutí pri väčšine implementácií koncernu. Nič, čo by ma prekvapilo a každého kto je zvyknutý na radenie takouto prevodovkou práve toto určite poteší.
Lenže Škoda Octavia Combi TDI nie je až tak o jazdných vlastnostiach a o komforte, ale je o spotrebe. Aj ak sa budete extrémnymi rýchlosťami presúvať po diaľniciach, tak sa nedostanete nad 5,5 litra nafty na 100 km. Ak budete jazdiť s ľahkou nohou mimo obce, tak sa naopak dostanete až niekam ku 3,5 litrom nafty na 100 km, čo je na moderné auto so spaľovací motorom a všetkými AdBlue a DPF absolútne šokujúca hodnota. Preto stále hovorím, že toto auto by tiež mohlo naftu aj vyrábať.
Ako je to teda s cenovými hladinami
Každému je určite jasné, že takáto Octavia Combi už nebude za 20 000 €. Bude atakovať hodnotu 30 000 €, ktorá je odôvodniteľné tým, čo auto ponúka. Je to auto, ktoré je stále poctivé, stále vlastne lacné a spĺňa všetko, čo od neho môžete chcieť. Robí to bez reptania a bude mať roky takejto služby pred sebou.
Nie je však v triede osamotene. Veď len z koncernu treba myslieť na Seat Leon, či Volkswagen Golf s karosériami kombi. Ale stále máme aj Peugeot 308 SW, či Toyota Corolla kombi a Hyundai i30, dokonca aj Kia Ceed. Lenže Octavia Combi má stále auru národného auta, ktorá láka ľudí. Naozaj sa im nedivím.
Škoda Octavia Combi TDI Drive 130
| Motor | R4 nafta |
| Objem | 1968 cm3 |
| Výkon | 85 kW/115 k pri 2750-4250 ot/min |
| Krútiaci moment | 300 Nm pri 1600-2500 ot/min |
| Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
| Rozmery a hmotnosti | |
| Dĺžka | 4698 mm |
| Šírka | 1829 mm |
| Výška | 1490 mm |
| Rázvor osí kolies | 2686 mm |
| Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1450/575 kg |
| Batožinový priestor | 640/1700 l |
| Palivová nádrž | 45 l + 12 l AdBlue |
| Povinné údaje | |
| Maximálna rýchlosť | 206 km/h |
| Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,5 s |
| Spotreba (WLTP) | 4,4-4,7/100 km |
| Emisie g CO2/km | 115-124 |









