Test SEAT Arona REDline TSI manuál: Stále to vie

Najmenší crossover SEATu, Arona, je na trhu už nejaký ten čas a za ten historický vývoj prišiel model s faceliftom. Novinkou je úplne nový predok, ktorý má síce evokovať Formentor, ale nemusíte ho mať pre každú výbavu. Arona je však s okrúhlymi hmlovkami omnoho zaujímavejšia a vytvára dojem športovejšieho auta.

My postupne doplňujeme do nášho testovacieho harmonogramu jednotlivé verzie. Aktuálne k nám prikvitla výbava z limitovanej sekcie REDline s litrovým trojvalcom spárovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Práve toto môže byť optimálna voľba pre 90% zákazníkov.

Monochromatická je, v tomto prípade, super

SEAT Arona po facelifte získala teda novú tvár. Sú však aj výbavy, spravidla nižšie stupne, ktoré ju nemusia mať a vyzerajú takmer ako pred faceliftom. Inak tých zmien veľa nebolo a ani ich nebolo treba. Arona stále vyzerá veľmi moderne a veľmi dobre. Ostro rezané predné svetlá doplňujú tie menšie kruhové úplne perfektne. Táto sústava má odkazovať na úspešný model Cupra Formentor. Toto je baby Formentor! Ďalšia zmena, ktorá pribudla modernizáciou je nový nápis na kufri. Je skôr písaným fontom ako tlačeným a prepožičiava tomuto pohľadu väčšiu mladistvosť.

Bočný pohľad na výbavu FR, z ktorej vychádza aj limitovaná REDline je okorenený dvojfarebnou karosériou. Tá sa osvedčila aj v prípade červenej farby, ale čiernej karosérii veľmi dobre sekunduje biela strecha. Predel medzi týmito dvoma časťami je strieborný na treťom stĺpiku karosérie. V ňom je štylizované X, aby bolo jasné, že Arona je vlastne crossover.

Ak by sme porovnali ostatné dve Arony, ktoré sme mali v testoch, tak by okrem motora a farby bol rozdiel aj v predných svetlách. Táto Arona má drahšie príplatkové LEDky s výraznejším svetelným podpisom. Svietia rovnako dobre ako aké iné LEDkové systémy konkurencie a majú automatické prepínanie diaľkových svetiel. Tu sa nemusíme hrať na adaptívnosť lúčov, je to stále lacné auto, ktoré musí ponúknuť v prvom rade veľa hodnoty za rozumnú sumu.

Celkový pohľad na Aronu vytvára dojem nesmiernej kompaktnosti. Môže za to aj celková dĺžka 4,138 metra a stále kompaktná šírka 1,78 metra. Tieto veličiny Aronu automaticky pasujú do segmentu malých vozidiel, či skôr segmentu B. Nie na rozhranie, ale úplne presne. SEAT sa nepotrebuje na nič hrať. Jediné, čo môže trochu mrzieť je absencia výbavy, či skôr verzie Cupra s aparátom z Pola GTI.

Arona má väčší interiér ako by sa mohlo zdať

Interiér modernizovanej Arony sa zmenil výrazne k lepšiemu. Aktuálne ponúka síce samostatnú klimatizáciu s inovovaným tvarom, ale zároveň ponúka aj nový systém na displeji informačno-zábavného oddelenia. Je v strede prístrojovej dosky a tu fungoval akosi príliš dobre. Kým doteraz sa mohlo stať, že občas sekne, počas celého textu to spravil len raz. Vtedy stačilo vypnúť a zapnúť auto a všetko fungovalo tak ako malo. Musíme si počkať ešte na jeden update a všetko bude fungovať dokonale.

A teraz k systému samotnému. Má klasické šikmé widgety, ktoré slúžia na prepínanie jednotlivých funkcii a majú pripomínať šikmú ulicu v Barcelone, Avinguda Diagonal. Ovládanie dotykom je intuitívne a najbližšie sa ponáša na najnovší systém BMW. Dajú sa medzi nimi určite nájsť niektoré paralely. Okrem bezdrôtového zrkadlenia telefónu to je práve systém dlaždíc a aplikácií v menu. Ovládanie je výlučne dotykové, čo však nevadí, lebo reakcie displeja sú celkom slušné. Arona sa použitím tohto zobrazenia posunula z miernej minulosti do súčasnosti, prípadne ľahkej budúcnosti.

Jednu vec som však dlho hľadal. SEATy Leon majú prepínanie jazdných režimov cez displej. Nenašiel som ho. Tak som celý týždeň jazdil so zobrazením nápisu Sport na displeji. Až niekedy v piatok som si uvedomil, že toto prepínanie je možné priamo tlačidlom pri radiacej páke. Facepalm! Občas sa to stáva. Múdrejší už nebude nikto. Nabudúce to budem vedieť hneď. Celkovo má Arona stále dostatok atribútov, ktoré sa dajú zvoliť dedikovanými plochami a dokonca aj tlačidlami.

Tlačidlový aj volant a nikoho asi neprekvapí ani mechanické nastavenie sedadla. Je stále použiteľné stále dobré a stále funkčné. Sedadlá sú celkom príjemné aj na dlhšie trasy a to nielen tie vpredu, ale aj vzadu. Na to akú má Arona vonkajšiu veľkosť je interiér až prekvapivo priestranný. Vzadu sa usadia dve osoby vysoké meter-osemdesiat a nebudú až toľko nadávať, takmer vôbec. V tejto triede sú rozhodne aj menšie vozidlá. To, čo je však devíza Arony je, že má nahradiť aj predchádzajúcu Ibizu kombi. Má na to aj dostatočne veľký batožinový priestor. Na niektorých fotkách to tak možno nevyzerá, ale povedzme si to na rovinu, kolegovia z iných redakcií nezriedka nechali podlahu vo vyššej polohe. Ja som ju dal do tej nižšej a preto je vidno, že kufor je veľký, má úctyhodný objem 400 litrov. To už stačí nielen na každodenné presúvanie, ale aj na dlhší výlet. Na dva mesiace v Nórsku to síce nie je, ale letnú dovolenku s Aronou zvládnuť dokážete a to úplne bez problému.

Liter, či radšej 1,5-ku?

A teraz poďme k tomu, čo sa nachádzapod kapotou malého auta. Malý crossover využívaná na pohon malý motor. Radový trojvalec s objemom presne 1 liter je evolučne lepší ako bola kedysi štvorvalcová 1,2-ka a aj lepší ako 1,4-ka, tá s reťazou. Nie je to len o výkonoch, ale aj o tom, že nový litrový trojvalec nemá poddimenzované rozvodové reťaze, ale spolieha sa výlučne na klasický remeň. Spoľahlivosť tohto motora je teda výrazne vyššia a výkon neutrpel až tak zásadne. Staršia 1,4-ka mala 92 kW (125 k) a tento nový model má 81 kW (110 k). Rozdiel 11 kW (15 k) nie je zásadný, lebo práve nový agregát ide ľahšie do otáčok a má dokonca o niečo zaujímavejší zvuk. Veď je to predsa polovica motora V6. Dobre, toto bol žart, ale zvuk je trochu chrapľavejší a má charakteristickejšie tóny.

Trojvalec je spojený s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá má tie klasické dráhy Volkswagen Group. Sú síce presné, ale majú taký zvláštny doraz. Nie je to mechanické cvaknutie, ale ani gumovina od PSA. Je to niečo medzi a dobré zaradenie dáva pocit slušne vykonanej práce. Je to úplný štandard a aj odstupňovanie je adekvátne motoru. Ani na diaľnici sa nestane, že by motor točil extrémne vysoké otáčky, ako tomu bývalo v prípade 5-stupňových prevodoviek kedysi.

Vhodne zvolené stupne prevodovky sú zárukou rozumnej spotreby. Bežne sa dá jazdiť, aj s diaľnicami, s priemerom 6,3 litra, ale ak vynecháte diaľnice, tak sa viete pohybovať niekde v okolí piatich, možno 5,3 litra na sto. Ale musíte si dávať pozor na rozumné využívanie akceleračného pedálu. Tieto hodnoty sú však až príliš blízko ku väčšiemu štvorvalcu s vyšším výkonom a automatickou prevodovkou. Toto je už na zváženie. Či neskočiť rovno do drahšieho agregátu a mať väčšiu výkonovú rezervu. Je tu však nezanedbateľný cenový rozdiel.

Jazda v Arone je celkom príjemná, avšak odporúčame príplatok za adaptívny podvozok. Ten sa dokáže vysporiadať lepšie so športovou jazdou a taktiež sa dokáže lepšie vysporiadať s bežným komfortným nastavením. So štandardným podvozkom pôsobí totiž Arona trochu tvrdšie, čo je ale aj následok väčších zliatinových diskov. Našťastie pre REDline je v základnej výbave.

Arona je nápaditá a celkom dostupná

SEAT Arona je auto, ktoré je naozaj výborné na každý deň. Nezaberá príliš veľa miesta na parkovanie, ale zároveň ponúka dostatok vnútorného priestoru, ak nechcete cestovať piati. Na niektoré nápadité riešenia, napríklad podsvietenie červených kruhových výduchov na krajoch prístrojovej dosky, ktoré pri vyhodení smerovky jemne stmavne. Je to cool a za cenu približne 20 000 eur sa Arona naozaj oplatí. Má aj nízku spotrebu, akurát treba zvážiť, či nepriplatíte 3 070 eur za verziu s väčším motorom a automatom. Za tieto dva prvky dáte síce viac eur, ale budete, ktoré vydrží naozaj na veky. A okrem toho bude príjemné a pohodlné na cestovanie na akékoľvek trasy. Je to vlastne len na vás, ale v zásade je výborná aj táto alternatíva. Dá sa pritom vybrať aj zo skladových áut.

SEAT Arona REDline TSI 110

 

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5000-5500 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4153 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1537 mm
Rázvor osí kolies 2566 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1237/1690 kg
Batožinový priestor 400/1280 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (komb.) 5,3-5,4 l/100km
Emisie g CO2/km 120-121