Test Cupra Formentor 1,5 TSI: Diétna kola

Cupra prišla najskôr s najvýkonnejším Formentorom. A to len kvôli tomu, aby neskôr mohol prísť ešte výkonnejší päťvalec, ktorý ale bude limitovaná edícia a špecialita pre znalcov. Lenže čo ak chcete dynamické tvary modelu, ale netreba vám toľko výkonu a vlastne trochu rozmýšľate aj v spotrebových súvislostiach? Cupra má riešenie aj pre takúto situáciu.

Formentor je prvým modelom športovej automobilky, ktorý predznamenáva kompletný modelový rad a má niekoľko rôznych motorov v ponuke. Práve 1,5-litrový štvorvalec TSI je základným agregátom. Je však dôstojným vstupom do sveta tejto športovej značky. Vlastne rovnaký výkon má aj dvojlitrový naftový motor. Ale toto je jediný, ktorý je dostupný len s pohonom prednej nápravy.

Je to stále Formentor

Biela mu sekne, to sa nebudeme hádať. Vyzerá výraznejšie ako sivý ekvivalent vo vzorkovníku. Normálne sa k nej extrémne dobre hodia aj sivé lemy okolo celej spodnej časti. Vlastne aj tie môžu za dynamický vzhľad tohto crossoveru. Formentor nie je SUV, nie je klasický hatchback, je niekde medzi týmito dvoma karosériami a verziami. To znamená, že nedostáva ťažisko príliš vysoko, ale má aj slušnú priechodnosť na poľných cestách.

Predok s výraznou maskou chladiča necháva ešte lepšie vyniknúť logo automobilky. To je medenej farby a v kontraste s bielou žiari ešte viac. A okolo masky žiaria naozaj obstojne LEDkové svetlá. Vlastne tie sú v základnej výbave. Toto je predsa celkom základná výbava, ktorá nič naviac ani nepotrebuje. Vyzerá super a to má len zopár doplnkov.

Prekvapením je, že bočný pohľad nie je v ničom iný od Velozu. Dokonca čierno-biela schéma je brutálna. Disky s kombináciou čiernej a lesklej brúsenej striebornej sú fakt pekné. Na boku ale najviac kričia prelisy nad predným a zadným kolesom. Tie vyjadrujú jasne potenciál auta. Ale ten nie je vždy úplne naplnený. Veď k tomu sa ešte dostaneme.

Tak ako ostatné modely automobilky má aj Formentor spojené zadné svetlá. Celý pás svieti, ale iba v prípade, že svietia hlavné svetlá. To však znamená, že ak je šero, ale ešte nie dosť tma z pohľadu svetelného senzoru, tak denné svietenie vzadu proste nesvieti. Svieti iba podpis vpredu. Preto nie je na škodu zapnúť si normálne svetlá, ak je dážď, či zhoršená viditeľnosť.

Športový duch, ale menej

Vnútri Formentoru je dosť miesta aj na zadných sedadlách. Pri kufri je už na pohľad jasné, že tento je najväčší zo všetkých Fromentorov. Oproti verziám s pohonom všetkých kolies má o 30 litrov viac. Celkovo sa tak dostáva na 450 litrov. Ak by ste však poľovali na čo najmenší kufor v tejto karosérii, tak je jedinou správnou voľbou PHEV, ktorý má iba 345 litrov.

Ale poďme na miesto vodiča, ten rozhodol, že chce Formentor. Je to tu však trochu inak. Volant je skôr bežný, chýba mu tlačidlo na prepínanie režimov a štartovacie tlačidlo. Tie sú však v rámci príplatku za volant Supersport dostupné aj pre iné verzie, ale nie pre 1,5-ku. Nevadí, štartovať sa dá aj pred malým prepínačom chodu prevodovky. A režimy auta sa zase dajú prepínať cez displej. Jasné, je to omnoho jednoduchšie samostatným tlačidlom.

Treba poznamenať, že systém, ktorý zobrazuje informácie na displeji v strede je celkom premakaný. Užívateľské prostredie je pekne rozdelené na widgety, medzi ktorými sa dá úplne ľahko prepínať. Systém podporuje aj bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Jediné, čo vlastne chýba je bezdrôtové nabíjanie telefónu. A ak len vytiahnete kábel a budete ho chcieť zapojiť, tak máte smolu, ak nemáte redukciu na USB-C. Iné konektory totiž v aute nie sú.

A teraz trochu kritiky. Sedadlá sú také normálne, nenadchnú, neurazia. Sú také obyčajné. Sedí sa v nich príjemne, nič im vlastne nechýba. Ale sú to sedadlá, ktoré nechajú informácie o tom, že Cupra je športová značka niekde úplne vzadu. Toto je štýlové auto, nepotrebuje byť aj celkovo športové. Je skôr pohodlné. Až prekvapivo.

Keď štýl predbehne kone

Toto je oficiálne najslabší model značky Cupra. Nie, nehovoríme len o Formentore, toto je najslabší model celkovo. A aj tak má 110 kW (150 k). Je to málo? Nie je to rozhodne veľa, ale boli doby, kedy ostrejšie autá nižšej strednej triedy mali tento výkon a stačilo to. Teraz má Formentor 1,4 tony a je to tak akurát. Jasné, lepšie spravíte ak vezmete 2,0 TSI s pohonom všetkých kolies, ale ten stojí o 4 760 eur viac.

Veľké prekvapko je pri pohľade do cenníka. Základný motor je v ponuke aj s manuálom. Avšak DSG je dobrou voľbou, radí pekne a príjemne. Vlastne v tomto aute nebudete ani veľmi potrebovať športový režim. Veď podvozok nemá adaptívne tlmiče a reakcie motora sa až tak veľmi nemenia. Jediné plus športového režimu je, že nenecháva motor v príliš nízkych otáčkach. Pre Formentor však nízke otáčky nie sú problém ako v ostatných koncernových autách. Akosi ich má vyššie a hotovo.

Jazda na základnej verzii je trochu uskákanejšia ako v prípade štvorkolkového modelu s adaptívnym podvozkom. Ale stále je veľmi príjemná. Zadná náprava nie je ako v ostatných koncernových značkách vlečná jednoduchá, ale má viacprvkové zavesenie. Tu neexistuje pravidlo 110 kW (150 k), nad ktorou hranicou je lepší podvozok.

A teraz ku tomu, čo by malo byť devízou tohto auta. Spotreba. V nízkom Leone Sportstourer bola spotreba úplne super. A tu bude o niečo vyššia. Ale nie o veľa. Reálne sa dá s Formentorom jazdiť s priemerom do 7 litrov, pri troche snahy dokonca pod 6,5 litra táto verzia vlezie. A diaľnice normálnym tempom zoberú 7,5 litra.

Prečo diétna kola?

Tento Formentor je naozaj ako diétna kola. Má všetky tie imidžové prvky, ale nemá spotrebu a nemá výkon ako Veloz. Ale niekedy je imidž viac ako výkony, lebo, buďme k sebe úprimní, nie každý dokáže 300 koní využiť. Ak sa taký jedinec nájde, tak bude s týmto Formentorom naozaj spokojný. Vizáž je pútavá, auto je výborné, výkon je ako v trojkovom Golfe GTI. Všetko super. A to, že stojí 33-tisíc tiež nie je zlé. Ak však máte rozpočet, tak zvážte aj dvojliter s pohonom všetkých kolies.

Auto nám na fotenie vyumývali v Level Up Detailing Center. Ďakujeme!

CUPRA Formentor 1,5 TSI DSG7

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4450 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1528 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1463/1980 kg
Batožinový priestor 450 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (WLTP komb) 6,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 152