Test Seat Leon FR Black: Na zábavu netreba veľa

Seat Leon v aktuálnej generácii je rozumným hatchbackom pre každodenné použitie, ktorý má v sebe tradične seatovskú iskru dynamiky. Zároveň je jedným z úplne najpredávanejších modelov značky. My sme faceliftovaný model testovali vo veľmi pragmatickej ale pritom praktickej kombinácií v slušnej výbave FR so 150 koňovým benzínovým TSI a manuálnou prevodovkou. Minulú generáciu sme naposledy testovali v slabšej motorizácií s nižšou výbavou Style.

Nový Seat Leon vystihuje výrazná predná maska a ostrejšie línie a prelisy kombinované so svalnato pôsobiacim zaoblením. LED optika vpredu je zatmavená, vzadu je  zasa svetelný Infinite light LED pás tiahnúci sa celou šírkou. Proporcie karosérie a výrazne červený lak Desire z neho nerobia úplne nenápadné auto, skôr naopak. Stále však pôsobí decentne, zároveň ale dostatočne “seatovsky” športovo a dynamicky. A to len podtrhuje Verzia FR Black, ktorá je tou najatraktívnejšou v ponuke. Tá pridáva čierne spätné zrkadlá,  spojler, prahové lišty a 18” disky, ktoré farebne kontrastujú s karosériou . Naživo pôsobí Leon o trochu širším dojmom, za čo môže práve to spomínané svalnaté tvarovanie a tiež kratšie previsy a dlhší rázvor s nižším profilom dotvárajú ten prikrčene športový dojem. Pre úplnosť dodáme, že na dĺžku má auto približne 4,4 metra, takže vyslovene malé rozhodne nie je. K dizajnu ale nemáme žiadne námietky. Ak nechcete prísne konzervatívny ale skôr mladsitvo a športovejšie strihaný a sebavedomý hatchback, tu ho máte v plnej kráse.

Interiér je jednoduchý a bez zbytočných samoúčelných výstrelkov. Ergonómia je tradične špičková a orientovaná na vodiča, ako tomu už je v tomto koncerne je zvykom. Dominuje tu veľký 10,4”dotykový displej, pod ktorým sa nachádza taktiež dotykový panel pre ovládanie klimatizácie a hlasitosti audia. Displej reaguje rýchlo, grafika je prehľadná a intuitívna a v kombinácii s digitálnym prístrojovým panelom pôsobí celé rozhranie moderne a prehľadne. Textilné sedadlá vo verzii FR majú výraznejšie bočné vedenie ale stále sú komfortné a disponujú vyhrievaním. Oživuje ich červená niť, prítomná aj na volante a tiež károvanie. Kvalitatívne ide o veľmi slušný štandard a vyslovene tvrdých plastov nie je tak veľa. Farebne je kabína ladne do čiernej so sivou obkladovou lištou a ambientným podsvietením. Vo výbave FR dostanete parkovacie senzory vpredu aj vzadu s kamerou, USB C konektory, smartfón konektivitu bez kábla, trojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie volantu či indukčné nabíjanie. Leon sa štartuje tlačidlom v strede hneď vedľa páky šesťstupňového manuálu. Priestorovo je interiér miernym nadpriemerom triedy, čo sa pomerov vzadu týka. Pre dve osoby úplne v pohode aj na trochu dlhšiu jazdu. V strede je to ale menej pohodlné kvôli rovnému a úzkemu tvaru sedáku. To je ale v danej triede bežné a toto auto je, ako píšeme, stále tým lepším reprezentantom segementu, Do kufra naložíte 380 litrov, čo v zásade postačuje.

Pohon zabezpečuje benzínový štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW/150 koní. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou ide o motor, ktorý netreba zdĺhavo predstavovať, veď ide o zlatý a notoricky známy koncernový štandard. Reaguje plynulo a kultivovane s príjemne utlmeným ale sýtym zvukom. Pri bežnej jazde stačí využívať stred pásma otáčok bez výrazného vytáčania, pretože na hatchback tejto triedy má dostatok výkonu aj krútiaceho momentu. Vo dvojici má mierne nadpriemernú výkonovú rezervu a jazdí svižne, veď pred nie tak veľa rokmi mali takýto výkon hothatche. Na stovku zrýchli za 8,4 sekundy. Vo štvorici mu dych stále nedôjde a tak z nášho pohľadu ide o veľmi príjemnú a živú motorizáciu. A nepýta si ani prehnane veľa benzínu. Počas testu sa priemer spotreby pohyboval na úrovni 6,3 l/100 km a to aj s vyšším pomerom diaľnic. V kombinácii s výkonom motúra a manuálnou prevodovkou ide o rozumnú hodnotu, ktorú možno bez výrazného sebazapierania dosiahnuť aj pri svižnejšej jazde. Pri ustálených rýchlostiach dokáže motor pracovať v dvojvalcovom režime, čo tiež prispieva k úspornejšej prevádzke. Radenie je presné a dráhy páky sú krátke. Pocitovo ide o mechanicky dobre zvládnutú prevodovku, s ktorou vás bude baviť pracovať. Podvozok je naladený trochu tuhšie, čo je však pri verzii FR vítané. Nejde ale o vyslovene tvrdé auto a bežné nerovnosti zvláda bez problémov. Leon ale patrí medzi tie podvozkovo športovejšie autá v triede a vyslovene mäkké tlmiče musíte hľadať inde. Riadenie má primeraný odpor, reakcie sú presné a pri bežnej jazde pôsobí celé auto obratným a sebavedomým dojmom. Hothatch ani náhodou, ale zabaviť v rozumných rýchlostiach dokáže výborne. Dokonca si tvrdíme povedať, že táto motorizácia s manuálom je to vodičsky najzábavnejšie, čo si viete v Leone nakonfigurovať.

 

Seat Leon FR Black 1.5 TSI v tejto konfigurácii pôsobí ako vydarené auto pre niekoho, kto chce spoľahlivý každodenný hatchback, ktorý sa nebojí ani dlhších presunov. To vďaka dobrej výbave, výkonnému motoru aj celkovo vyspelému jazdnému prejavu a atraktívnemu baleniu. Cenovka testovaného kusu bola 26 740 eur s DPH, čo pri dnešných cenách v tomto segmente nie je nič neštandardné a už vôbec nie prehnané. Zodpovedá to tomu, čo auto ponúka. Dobrý technický základ, veľmi slušná výbava, overený a výkonný pohon aj dynamický a atraktívny dizajn exteriéru. Proste, poctivý a solídne postavený kus auta, ktorý bude verne slúžiť dlhé roky a jazdným prejavom aj zabaví.

Seat Leon FR Black 1,5 TSI

Motor R4 benzín 
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW/150 koní 
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4368 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1456 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1349/1860 kg
Batožinový priestor 380 l
Palivová nádrž 45l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 217 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (WLTP) 5,7-6,2/100 km  
Emisie g CO2/km 128-142