Test Red Bull Zubor: Keď sa Hot Wheels stane realitou

Keď som dostal mail, že si môžem pozrieť naživo Red Bull Zubor, ktorý je pravým eventovým špeciálom, tak som zbystril pozornosť. Auto, ktoré je úplne unikátne a má špecifickú úlohu som dávno nešoféroval. Najbližšie tomu bol asi prototyp BMW iX1, ktorý sa ešte sériovo, v čase mojej jazdy, nevyrábal. Ale Red Bull Zubor je úplne z iného súdka.

Hovorí sa, že autíčka s logom Hot Wheels sú splneným snom dizajnérov, ktorí nemohli svoje vízie pretaviť do reálneho vozidla. Red Bull Zubor by bol presne takýmto vozidlom, ktoré by pôvodne nemohlo figurovať v sériovej produkcii, ale niekto mal gule na to, aby ho vytvoril a pustil na cesty. Je to naozaj Hot Wheels v reálnej veľkosti a s reálnou funkčnosťou.

Tvary karosérie s hranatými líniami mi celý čas podvedome niečo pripomínali. A potom sa mi rozsvietilo. Keď som bol dieťa a fungovali počítače s označením 386, ale hlavne 486 a prvé Pentium, existovala hra s neviditeľným stíhacím lietadlom, ktoré svojimi ostrými líniami a mnohými hranami odráža radarové lúče tak, že ho nie je vidno. F117-A Nighthawk! Dalo by sa pokračovať vtipom, čo sa stane, keď sa táto stíhačka stretne s veľkým americkým pick-upom, výsledok by bol asi toto. Ostré línie, matná sivá farba, vojenské pocity z dverí a ich pevnosti, masívne pneumatiky. Toto auto je odsúdené na veľkú pozornosť všade, kde sa zjaví. K tomuto faktu sa určite pridávajú aj polepy Red Bull.

Ja by som si Zubra vedel predstaviť aj ako brutálny karavan, ale jeho účel je trocha iný. Jeho účelom je spraviť párty všade, kde to treba a nie sú na to podmienky. Má na to všetko potrebné zariadenie priamo na palube disponuje dokonca aj generátormi elektrickej energie, ktoré by dokázali nabiť aj Teslu na dojazd k verejnej nabíjačke. A ako dokáže spraviť párty? Nie, nie je to o otvorených dverách a pustenom rádiu, prípadne bluetoothovej streamovacej službe. Po otvorení zadného krytu na pravej strane je možné stlačením dvoch tlačidiel vysunúť strechu a po stlačení ďalších dvoch vysunúť dve obrovské obrazovky na kĺbe. Desať minút a z toho, čo vyzerá ako hračkárske auto postavené do reálnych rozmerov sa stáva plnohodnotné vozidlo premenené na DJ-skú pracovnú stanicu s brutálnym ozvučením masívnymi reproduktormi JBL.

Reálne to znamená, že párty môže Red Bull so Zubrom usporiadať kdekoľvek. Potrebujete mať ozvučenie na pláži? Bez problému. Takisto sa bez problému dostane aj do menej prístupných terénov, čo je výbornou správou, lebo Red Bull spolupracuje aj s producentom motoriek KTM a sponzoruje ich motokrosový tým. Prečo KTM? Súvislosť je veľmi očividná. Odkiaľ pochádza firma Red Bull? Odkiaľ pochádza KTM? No vidíte! Možností využitia je extrémne veľa a celý setup sa dá predpripraviť, že stačí prísť, a naozaj do 10 minút beží hudobná a vizuálna produkcia. Samozrejme, ak nie ste nováčikom. Ak ste, tak zapojenie a všetko možné okolo trvá približne pol hodiny. Teda, za taký čas by som to, po úvodnej inštruktáži, zvládol ja.

Red Bull Zubor je teda monštrum, ktoré dokáže prejsť aj cez terén. Je to vďaka použitiu základu z amerického picku-pu RAM 1500. Pre vodiča je výbornou správou použitie jeho luxusnej verzie Laramie, ktorá má použiteľný informačno-zábavný systém s podporou Apple CarPlay a Android Auto, aj keď len káblovo a má tiež komfortné kreslá čalúnené kožou s vyhrievaným a ventiláciou. Základ disponuje motorom V8 s objemom 5,7 litra a cez automatickú prevodovku poháňa buď výlučne zadné kolesá, alebo všetky štyri kolesá. Práve táto funkcia sa hodí pri prejazde terénnych nerovností. RAM 1500 má dokonca aj možnosť zamknúť diferenciály a táto funkcia zostala aj pre Zubra. Kabína, čiže priestor pre vodiča a spolujazdca, keďže toto auto je iba dvojmiestne, je naozaj priestranná. Na šírku je miesta naozaj veľa, lebo už samotný RAM má minimálne 40 cm širokú lakťovú opierku, ale vďaka väčšej šírke vozidla je teraz obrovská vzdialenosť aj medzi sedadlom a dverami. Otvárať dvere je vlastne celkom zaujímavý zážitok. Je to ako v obrnenom transportéri, akurát tu nie sú až tak ťažké. Rozhodne nie sú ľahké a treba s nimi poriadne šľahnúť pri zatváraní, ale to len umocňuje dojem z masívneho vozidla. Najväčšou zmenou oproti interiéru RAM je však vzdialenosť medzi začiatkom prístrojovej dosky od vodiča a čelným sklom. Tu pribudlo tak 70 cm, ktoré sú utilitárne kovové. Tento až steampunkovo industriálny ráz má však jednu nevýhodu. Občas sa kov trochu odráža v čelnom skle. Ale haló, toto nebudeme riešiť, toto auto je špeciál, nie je určené na každodenné cestovanie a to, čo by sa pri obyčajných autách mohlo zdať ako tŕňom v akejkoľvek časti tela, je perfektne ospravedlniteľné a vytvára ešte komiksovejší dojem.

Po prvej polovici jazdy, kedy som bol na sedadle spolujazdca som mal tú česť posadiť sa aj za volant tejto masívnej monštruóznej veci. Cítil som sa skoro ako v bežnom RAM 1500, akurát som mal ďaleko okno a jazda bola trochu iná, lebo pri konštrukcii zmizol vzduchový podvozok a miesto neho je klasický s pružinami a tlmičmi, ale s možnosťou nastavenia tuhosti.

Ten, kto šoféroval veľkú dodávku bude s jazdou úplne stotožnený a nebude mu vadiť ani šírka 2,3 metra. Dĺžka rozhodne nie je problém, lebo vzadu pri cúvaní asistuje parkovacia kamera a slušnú odvahu vodičovi, podvedome, pridávajú aj kovové nárazníky vpredu a vzadu. Vpredu by sa možno hodila druhá kamera, ale odhad nie je až tak náročný. Pred čelným sklom je maximálne 70 cm vozidla. Pri slušne veľkej bočnej ploche je jednoznačná náchylnosť na bočný vietor, znova ako pri dodávkach. S týmto všetkým treba rátať a optimálna cestovná rýchlosť je do 120 km/h. Povedzme si to ešte raz. Rýchlosť 120 km/h vo vozidle, ktoré dokáže priniesť párty ozvučenie a vizuálnu produkciu takmer kamkoľvek, kde sa koná konkrétny event. To už je zrazu celkom šokujúco brutálne.

Brutálny je aj zvuk. Zubor má síce ozvučenie obrovskými reproduktormi JBL, v počte kusov 4, ale zvuk výfuku je úplne iná akustická lahôdka. Kým v štandardnom nastavení má tichý mód a dokážete s ním spraviť aj 500 kilometrov v kuse, v hlučnom režime dotvára efekt z auta a predvádza ešte väčšiu jedinečnosť. Zubor nie je príliš hlučný, ale má charakteristický a masívny hlboký zvuk. Ten kooperuje s ôsmimi valcami motora pod kapotou a podfarbuje prejav neprehliadnuteľného vozidla.

Toto auto rozhodne nie je určené pre každého, kvôli zadnej zástavbe. Ale keby ho chce Red Bull niekedy posunúť ďalej, tak by z neho mohol byť fantastický karavan. Stačí prehodiť miesto aparatúry pár postelí a na výsuvnú časť natiahnuť tie sieťkové steny ako majú výsuvné strechy napríklad vo Volkswagene California. Azda jedinou nevýhodou auta, teda okrem odleskujúcej sa prístrojovej dosky je, zabudol som čo. Aha, servisovanie vozidla. Motor je na pôvodnom mieste a okolo neho, teda skôr nad tým je úplne nová skleníková konštrukcia interiéru a kabíny, čiže celé predné čelo treba vyklopiť na pántoch, aby sa mechanik dostal k agregátu. Ak vám tento prístup evokuje trajekty, či skôr legendárny Antonov AN-225 Mriya, tak ste na správnej adrese. O tomto je auto, ktoré by mohlo byť hrdinom v postapokalyptickom filme, ale oplatilo by sa aj ako autíčko Hot Wheels.

Ďakujem Red Bullu za zážitok!

Red Bull Zubor