Najmenší Jeep, Avenger, bude elektrický

Automobilka Jeep sa po pripojení do koncernu Stellantis dostáva k technológiám, ktoré znamenajú aj možnosť pohonu výlučne elektrickou energiou. Kým prvá generácia bežne dostupného systému mala výkon 100 kW (136 k) a batériu s kapacitou 50 kWh, nová verzia s lepšími ukazovateľmi sa dostane aj do nového malého Jeepu Avenger.

Prečo hovorím malého? Má dĺžku 4,08 metra, čo je o 16 centimetrov menej ako má doteraz najmenší Renegade. Malé rozmery však nekolidujú s odvážnosťou dizajnu. Auto stále vyzerá ako by Jeep vyzerať mal. Berie si síce inšpiráciu z nových veľkých modelov ako Gran Cherokee a Grand Wagoneer, ale predná maska je len na efekt. Nemá žiadne praktické využitie, lebo pri elektromobiloch netreba tak veľa nasávacích otvorov. Rovnaká téma ako majú väčšie Jeepy, konkrétne Renegade, pokračuje aj v zadnej časti. Svetlo má veľmi podobný tvar a aj stvárnenie ostatných detailov je veľmi príbuzné. Zboku konštruktéri a dizajnéri pristúpili k použitiu skrytej kľučky s miestom v ráme dverí.

Zaujímavý je aj interiér s výrazne horizontálne členenou prístrojovou doskou. Má štandardne displej na vrchu, ale menej štandardne volenie režimu prevodovky tlačidlami na samostatnom ostrovčeky na úpäťí stredovej konzoly.

A čo znamená fakt, že si nový Avenger berie základné prvky z najnovšej generácie elektromobilov Stellantisu? Jednoducho to, že bude mať rovnakú sústavu pohonu ako najnovší Peugeot e-308, čiže bude mať tiež motor s výkonom 115 kW (156 k) a krútiaci moment 260 Nm roztáčajúci predné kolesá. Batéria bude mať kapacitu 54 kWh a príde s dojazdom až štyristo kilometrov v kombinovanom cykle, podľa testovacieho režimu WLTP. Pritom v meste to má byť až 550 kilometrov. Neuverím, pokiaľ si to nevyskúšam. Automobilka však do malého elektrického off-roadu implementovala nabíjanie výkonom až 100 kW, ktoré hovorí o tom, že na vzdialenosť 30 km sa dokáže nabiť za 3 minúty. Ekvivalent natankovania 2 litrov paliva.

Jeep na aktuálnom autosalóne v Paríži predviedol aj koncept modelu s pohonom všetkých 4 kolies. Ten má druhý elektrický motor na zadnej náprave a ponúka celkový výkon 221 kW (300 k) a krútiaci moment až 500 Nm. Pri štvorkolke s vyššou hmotnosťou musí byť každému jasné, že dojazd bude menší ako pri predokolke. Zatiaľ je to jedno, lebo v poľskom závode v meste Tychy budú onedlho produkované Jeepy Avenger, ale zatiaľ iba s pohonom prednej nápravy.