Test Peugeot e-Boxer: Takto to dáva zmysel

Áut ako je toto nemávame na testy veľa, pretože sa tak trochu vymyká tomu, na čo sa zameriavame. Teda, viac ako trochu a to hlavne rozmermi. Peugot Boxer v takmer najväčšom karosárskom prevedení L4H2 sme testovali s výkonným elektromotorom s 280 koňmi. Tento model sa príznačne nazýva e-Boxer.

Boxer nie je na trhu žiadnou novinkou a je koncernovým súrodencom iných vanov zo Stellantisu. Táto karoséria meria na dĺžku až 6363 mm a na výšku má 2524 mm so 4070 mm dĺžky nákladného priestoru Ten pojme až 15m³ nákladu s maximálnou hmotnosťou 590kg, čo sa nezdá až tak veľa, avšak pre potreby kuriérov to stačí. Maska Boxera je moderná s veľkým novým znakom Peugeot, ktorý ho odlišuje od koncernových súrodencov. Svetelná optika je zatmavená vpredu aj vzadu a za príplatok môžete mať aj LED svetlomety. Sivá kovová farba Iron je tiež sympatickou voľbou a je fajn, že všetky dodávky už nie sú iba biele ako kedysi. Inak ide o klasický Boxer aký poznáme už dlhé roky, silueta a profil karosérie sa veľmi nemenia a pri klasickej dodávke toho niet veľa na vymýšľanie. Farba karosérie a moderná maska z neho ale robia rozhodne jednu z tých sympatickejších.

Kabína má typický, dodávkovo vysoký posed a teda tým pádom má vodič  skvelý prehľad o dianí na ceste pred krátkou kapotou. Sedadlá sú dostatočne pohodlné ale aj pevné, takže by mali zvládnuť aj časté nasadanie a vysadanie. Dotykové displeje si našli cestu už aj do tohto segmentu, čím samozrejme myslíme centrálny infotainment. Ten má v základe 7″ a v zásade úplne stačí a dokážete na ňom zrkadliť smartfón. Reaktivita aj grafika sú úplne v norme, nejde o žiadnu prémiovku ale pre daný segment je to viac než dobré. Rovnako tak chválime digitálny prístrojový štít pred vodičom, ktorý je prehľadný a zbytočne nehýri farbami. V ovládaní sa ľahko zorientujete a viete prostredníctvom neho vypínať jadzné asistenty a nastavovať rôzne funkcie auta. Nezabudnime, že e-Boxer má aj parkovacie kamery, ktoré sú pri takomto aute nevyhnutné. Super je, že automatická klimatizácia má fyzické tlačidlá a neteba sa tak preklikávať cez displej. Z každého druhu USB portov je tu jeden kus a samozrejme bohato dimenzované odkladacie priestory na fľašu s vodou aj drobnosti. Samostatný výklopný držiak na nápoje je aj v spodnej strednej časti palubnej dosky a tiež nechýba lakťová opierka či zatváracie schránky na dokumenty. Proste všetko, čo vodič takéhoto auta potrebuje je na dosah ruky a je očividné, že Peugeot má s týmto typom áut bohaté skúsenosti a vie čo robí. Dá sa povedať, že na dodávku ide o veľmi pohodlnú a dobre vybavenú kabínu.

Pod kapotou pracoval elektromotor s výkonom na dodávaku až šokujúco vysokým. 205kW a 280 koní rozhodne nie sú bežné čísla tohto segmentu v prípade spaľovákov. Pri elektromotoroch je to ale samozerjem o inom. Takto výkonný motorom je vybavený aj skutočne veľkou, až 110kW baterkou, čo rozhodne oceňujeme a považujeme za úplne správne. WLTP dojazd karosérie L4 H2 by sa mal pohybovať na úrovni 376 km, čo znie fajn. Berme do úvahy, že toto je primárne kuriérske auto, ktoré rozváža zásielky v nižších rýchlostiach v meste a tak aj spotreba nie je tak vysoká ako na diaľnici a taktiež kilometrový nájazd je relatívne nízky. Tento pohon nám teda dáva zmysel, má dostatok výkonu, slušnú dynamiku aj krútiak 410 Nm a taktiež nabíjanie je veľmi rýchle s maximom 150 kW. Z 0 na 80% sa tak dostanete tesne pod hodinu, čo je vzhľadom k veľkosti baterky slušné. Kombinovaná spotreba by sa mala podľa výrobcu pohybovať medzi 29,4 kW – 31,2 kW. My sme jazdili hravo aj pod 29 kW v kombinácií, avšak je pravda, že bez zaťaženia. Tieto hodnoty sú ale vzhľadom ku kategórií a výkonu auta úplne v poriadku a samozrejme nemožno ich porovnávať s osobákmi, veď e- Boxer má aj väčšiu batériu, ktorá je adekvátna k spotrebe. Jazdné režimy sú eco, sport a normal a eco sa vyznačuje obmedzením maximálky na 90 km/h a veľmi nízkym nástupom výkonu, takže ide skôr o dojazdový režim. Oceňujeme ale, že auto má vo výbave pádla pre intenzitu rekuperácie prakticky zabudované pod volantom a tak pri častom brzdení v meste viete veľmi dobre pracovať s rekuperovaním energie.

Peugeot Boxer ako taký je na trhu stálicou a jeho úžitkové schopnosti je ťažké spochybňovať. Ide o rokmi overený van, ktorý slúži v kuriérskych fleetoch. Pointou tohto testu bolo skôr zistiť, ako vhodný je preň výkonný elektrický pohon s veľkou baterkou. Musíme povedať, že nás príjemne prekvapil dojazdom aj výkonom a tak celkovo prívetivou užívateľskou ľahkosťou. Elektrický pohon pri takomto aute zmysel rozhodne dáva, avšak iba s veľkou baterkou a výkonom, čo je presne tento prípad. Slušná dynamika a sila aj pri zaťažení, pre mestský a prímestský rozvoz absolútne dostatočný dojazd aj rýchle nabíjanie. Tichý prejav, nízke emisie a celkovo vhodnejšia koncepcia pohonu do mesta než spaľovák, keďže studené štarty ani krátke trasy elektromotoru nevadia a tak nám dáva zmysel. Cenovka za takéto auto začína na 47 830 eurách s DPH v akcii.

Peugeot e-Boxer L4H2

Motor

 elektromotor FWD

Kapacita batérie 110 kWh 
Výkon 205 kW/280 k
Krútiaci moment 410 Nm
   
Prevodovka

automatická s pevným prevodom

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 6363 mm
Šírka 2690 mm
Výška 2592 mm
Rázvor osí kolies 4035 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2910 kg/590 kg
Batožinový priestor 15m³
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 130 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h N/A 
Spotreba (kWh/100km) 29,4 kW – 31,2 kW
Dojazd 376 km WLTP (nabíjanie 150 DC kW)