Prvá jazda: Leapmotor B10 je dostupné elektroauto s krídlami európskeho koncernu

Čínska automobilka Leapmotor postupne preniká na náš trh. Začalo to všetko modelmi T03 a C10, ale teraz prichádza aj horúca novinka za veľmi konkurencieschopnú cenu. Je ňou model B10, ktorý je plne elektrický. A má pribudnúť aj REEV, čiže verzia s Range Extenderom.

Leapmotor B10 je vozidlo postavené na platforme Leap 3.5, ktorá je moderná a obmedzuje potrebu výrazného počtu riadiacich jednotiek. V praxi to znamená, že konštrukcia je jednoduchšia a auto bude fungovať rýchlejšie aj vďaka sieti ethernet miesto siete Canbus. Táto platforma má mnohé možnosti, ale motor B10 využíva pohon zadnej nápravy, čo je vzhľadom na hmotnosti elektrických áut optimálna voľba.

Tvary predvádzajú štandardné viacstupňové usporiadanie predných svetiel, ktoré ale nie sú adaptívne. Sú štandardné, ale predpokladám, že svietia celkom rozumne. Vrchný pás patrí dennému svieteniu, v strede sú štandardné svetlá a v spodnej časti nárazníka zase hmlovky. 

Takto trojstupňové usporiadanie, ako má B10, už raz v priestore bolo a vtedy úspech nemalo. Teraz už ho má viacero vozidiel a majú rozumné predaje. B10 chce tiež zaútočiť na trh a vzadu predvádza aktuálny trend s pripojenými svetlometmi so svetelným pásom. Majú len malé dizajové rozdelenia v strede.

Leapmotor B10 Design Max

Na výber je 6 farieb, ale táto fialová je rozhodne najlepšia. Volá sa Dawn a slnko z nej dokáže vytiahnuť tie najlepšie efekty. Je prekvapivé, že za farbu sa pri modeli B10 pripláca iba 750 eur. Cenníková cena je, s farbou, finálna a nemáte vlastne žiadne možnosti ako ju upraviť, čo znamená výraznú jednoduchosť ponuky.

Zvonka ešte určite záujmu bočné výstupky, v ktorých môžu byť senzory a na verzii pre domáci činsky trh je vidno aj kupolu na streche schovávajúcu lidar. V Európe toto ešte nie je zatiaľ legislatívou upravené, tak máme aspoň nižšie ceny bez tohto doplnku. 

Kľučky B10 sú zapustené, podobne ako na modeloch Tesla. Stlačíte jeden koniec a druhý potiahnete. Nie je to nič zložité, už kedysi Fiat Barchetta mal podobný systém. Na odomykanie dokážete použiť NFC kartu, ktorú priložíte ku bodu na zrkadle.

Poďme sa pozrieť do interiéru B10. Začnem pekne batožinovým priestorom. Objem 25 litrov pod prednou kapotou je akurát na káble, vzadu je 420 litrov, ktoré sú relatívne dobre využiteľné. Ďalším bodom do skladačky je masívny rázvor, ktorý hovorí o priestore na zadných sedadlách. Priestor je veľmi štedrý a to nielen na dĺžku ale aj na výšku. V podstate by sa dalo povedať, že toto je crossover dokonca aj s MPV.

O ležadlovej úprave auta asi teraz nemusím veľmi hovoriť, dôležitejšie je, že predné sedadlá sú, v rámci možností, relatívne pohodlné, ale dobrým bodom bude, že majú nielen vyhrievanie, ale aj ventiláciu pre výbavu Design Max, ktorá je najbližšia v hierarchii.

Leapmotor B10 Design Max

Interiér je jednoduchý s otvormi na prichytenie doplnkových držiakov pred spolujazdcom. B10 má uhlopriečku stredového displeja 14,6 palca a displej používa systém s procesorom Qualcomm Snapdragon 8155, ktorý dokáže aj grafické operácie zvládnuť s prehľadom. Preto náhľadovej obrazovke môžete mať auto v danej farbe, ale aj s reálnym dažďom, ktorý sa mení podľa vonkajšej situácie.

Druhý menší displej je pred vodičom a je rozumné prehľadný, akurát by si zaslúžil možno posunúť rýchlosť z ľavej strany do stredu. Myslím si, že rýchlosť je dôležitejšia ako zobrazovanie asistentov. Volant s dvomi ramenami rozumne padne do rúk a má ovládanie na štýl Tesly. Kolieska s možnosťou stáčania a posúvania do strán sú presne ako z tohto amerického vozidla a zároveň je podobný aj štýl radenia prevodovky, ktorý je pod pravou stranou na pravej páčke. Touto páčkou dokonca aj zapínate tempomat.

Všetko vyzerá ideálne, až na pár drobností. Systému zatiaľ nemôžem nič vyčítať, je stále relatívne v ranných štádiach, takže over the air updaty prinesú Apple CarPlay bezdrôtovo a aj Android Auto. Ale záleží od modelu. B10 by mal byť vo všetkom. Mňa trochu zaráža funkcia klimatizácie. Niekedy si nevie rady, niečo podobné som zažil v Dongfeng Forthing U-Tour. Ale bolo mi vysvetlené, že ak dám vnútornú cirkuláciu, tak sa bude správať úplne štandardne a bez takýchto výkyvov.

Druhou menej príjemnou vlastnosťou auta, najmä nového, je aróma z plastov a lepidiel. Jednoducho auto potrebujete vyvetrať a dať do vnútra nejaký parfém, aby bolo prijateľnejšie pre nos. Nie je to úplne hrozné, napríklad Dacia Spring bola na tom horšie a takisto aj väčšina ostatných čínskych automobiliek predvádza menej prijateľné arómy.

Ale ideme! Leapmotor B10 štartujete podobným štýlom ako Volkswageny. Stačí mať kartu na jednom mieste a len stlačíte páčku pod volantom a vyrazíte. Výkon motora 160 kW (218 k) poháňajúci zadné kolesá sa odzrkadľuje v nastavení pneumatík. 

Leapmotor B10 Design Max

Vpredu majú šírku 225 mm a vzadu 235 mm. To všetko sú parametre, ktoré vyzerajú v pohode, auto dokonca predvádza aj veľmi komfortný štýl jasný. S týmto autom jednoducho na pretekársku trať nemusíte ísť, lebo má krútiaci moment 240 Nm. To stačí na zrýchlenie na stovku za 7,5 sekundy. Na takto veľké auto je to rozumná hodnota. A rozumný je aj dojazd.

Elektrické auto s väčšou batériou predvádza, že dokáže prejsť na nabitie až 435 km. Pritom ako mi počas prvých jázd ubúdali kilometre a pribúdali tie najazdené sa vôbec nedivím. Priemernú spotrebu viete držať okolo 15 kWh, ale v momente použitia diaľnica dostávate bližšie ku 18 až 20 kWh. To je taký štandard, ale veľmi dobrý štandard.

A kde je chyba pri jazde? Vlastne nikde, keby má auto rozumnejšie pneumatiky. Samotný podvozok je síce výborný, ale pneumatiky Linglong v tejto špecifikácii akosi nemajú rady asfalt a niekedy sa stáva, že jednoducho začnú pískať, čo je predzvesť potenciálneho mierneho šmyku korigovaného asistenčnými systémami.

Leapmotor B10 má celkom rozumné asistenčné systémy, niektoré možno trošku príliš agresívne, ale funkčné. B10 mi príde ako veľmi rozumná alternatíva v tejto cenovej hladine, lebo dosahuje hodnôt obyčajných SUV konkurencie, ktoré majú spaľovacie motory.

Leapmotor B10 začína na našom trhu od 28 990 € so slabšou batériou a základným stupňov výbavy Life. Prevedenie Life Max stojí 30 490 eur a pri tomto vozidle, ktoré som si vyskúšal, sa pozeráme na 31 490 eur. Ako vravím, sú to ceny, za ktoré sú bežné benzínové SUV tejto veľkosti. A možno aj nie sú. Takže Leapmotor má veľkú šancu zaujať záujemcov o elektrický pohon. Veď aj kvalita spracovania je na veľmi dobrej úrovni a nevadia ani tvrdšie plasty.