Faceliftová prvogeneračná Fabia mala tri valce už predtým ako to bolo cool. A tak to aj dopadlo, nebolo to organické latté machiatto. Ten motor mal zopár svojich zlých vlastností a nepríjemných medzníkov, ku ktorým sa postupne dopracoval. Motor sa zväčša triasol, zadýchal sa a ponúkal jeden parameter väčších motorov. Tým bola spotreba.
Lenže Ford s EcoBoostom začal novú éru troch hrnčekov pod prednou kapotou. K vlne sa pridal aj Renault. Peugeot však s objemom prišiel na inú cestu. Nedbá na hypermalý objem, ale rozbieha sa s kapacitou 1,2 litra. Motor ponúka v atmoférickej verzii, napríklad v 108. Teda je aj v 308, ale takému malému výkonu by sme sa v relatívne veľkom aute vyhli. PureTech 130 však už je o niečom inom.
Modrá?
Naposledy sme mali hnedý kombík 308. Ale hodí sa mu aj modrá. Len kým sa nezašpiní. Keď je auto čisté, vyzerá dokonale, ale už jemný prach na karosérii zhoršuje pohľady a 308 SW vyzerá ako s nemetalickou farbou. To ste mohli rovno ušetriť. Z ponuky sa nám asi na auto najviac hodí drahšia perleťová biela Nacré, alebo práve hnedá. Pre tých, ktorí chcú výraznejšie auto je v ponuke iba červená.
Ku nenápadnej farbe sa pripájajú aj nenápadné disky kolies. Šestnásťpalcové zliatinové disky sa pri kombi nižšej strednej triedy trochu strácajú. Pre vizáž by to chcelo sedemnástky, ktoré aj pri jazde ukážu nejaké fígle, ktoré šestnástky nepoznajú.
Ostatné tvary karosérie sa nedajú hodnotiť inak ako podarené. Začína to prednými LED svetlami, pokračuje nárazníkom špecifickým pre výbavu Allure, vyrovnanou bočnou líniou a končí zadnou časťou, ktorá opticky zmenšuje celé auto. V reálnom svete vyzerá kompaktnejšie ako naozaj je.
Peugeot očividne spravil s 308 dobre, lebo vozidlo získalo aj titul Auto roka 2014. Určite za to môže aj vzhľad, ktorý sa od predchodcu posunul nie o generáciu dopredu, ale rovno o dve. Z obyčajného auta sa stalo zaujímavé. Najmä to však vidno s adekvátnymi diskami a dobrou farbou.
Kufrová vojna
Octavia Combi vprace do kufra 610 litrov, Honda Civic Tourer až 624 litrov. Ale Peugeot 308 SW sa pri nich nestratí, lebo stále prichádza s hodnotou navlas rovnakou s českým služobným ideálom. K variabilite prispieva možnosť sklopenia deleného zadného sedadla. Po sklopení je plocha rovná, čo je určite prínosom.
Pravdu povediac, benzínový kombík sa vnútorným priestorom vôbec nelíši od naftového. Kufor rovnaký, vzadu miesta dosť, vpredu bohato. Spolujazdcovi prináša viac komfortu aj skosenie prístrojovej dosky pred kolenami. To umožní posunúť sa až o 10 centimetrov viac dopredu, ako keď je línia zvislá. Čiže bonus pre zadných pasažierov, vlastne toho vpravo je vpredu v oblasti odkladacej schránky.
Malý volant už preberalo veľa médií a ľudí. Reálne však zvyk na menší priemer trvá približne štvrťhodinu. Potom už nechápete načo sú tie veľké kormidlá v niektorých iných autách. Volant teda OK, ale prístroje pod oknom môžu vyvolať problém. Spodný riadok palubného počítača jednoducho vidieť nebudete. Ale to nevadí. V prvom momente bude jemne šokovať otáčkomer. Otáčky rastú opačným smerom ako rastie rýchlosť.
Ovládanie klímy na displeji nehodnotíme ako mínus, skôr prispieva k eliminácii ovládacích tlačidiel. Jedine by sa hodila rýchlejšia reakcia na dotyk, potom by už bolo všetko v najlepšom poriadku. Pochvalu si dizajnéri zaslúžia za hlavicu radiacej páky. Masívny kovový kus má síce v zime ešte nižšiu teplotu ako okolie a v lete priam horí, ale vyzerá a drží sa dokonale. O sedadlách so športovým očným vedením sa netreba zmieňovať, treba si ich nájsť na fotke. A prínosom k vzdušnému dojmu je aj panoramatická strecha s roletou.
Benzín, či nafta?
Pod kapotou testovaného auta bol trojvalec s objemom 1,2 litra a prepĺňaním. Nedôvera voči kombinácii objemu a počtu valcov je vďaka hipsterskej Fabii na mieste. Avšak nie je to také, ako sa dá na prvý pohľad čakať.
Kultivovanosť síce nie je na úrovni dvanásťvalca, ale občasné naftové prejavy sa dajú prežiť s prižmúreným okom, či skôr privretým uchom. Ak sa nad tento občasný neduh povznesiete, získate s agregátom PureTech 130 slušný výkon a spotrebu pod priemerom atmosférických výkonnostných rivalov.
Pri rýchlejšej jazde sa dokážete pohybovať spotrebou okolo 6,2-6,4 litrov. Na veľké kombi to je výborná hodnota. Najmä ak pod kapotou behajú v kolesách škrečkovia cucajúci benzín. Nám sa zdalo, že motor občas trhol. Dôvod? Tri valce. Ale toto nezaregistruje 90 percent vodičov. Viac ako tento mikromínus sklame prevodovka. Gumové dráhy sú síce relatívne presné, ale napríklad pri päťdesiatke sa neviete rozhodnúť, čo zaradiť. Buď necháte trojku a terorista zobrazujúci ideálny prevod bude stále dvíhať výstražný prst a navrhovať štvorku. Keď podľahnete, budete cítiť viac vibrácií, lebo trojhrnček podtočíte.
Podvozok sme už chválili. Len na zimných šestnástkach od Kléberu s vysokou bočnicou pôsobilo auto komfortnejšie. Na diaľnicu dobrá charakteristika, ale v zákrutách skôr prichádzalo nakláňanie a nervozita. Pneumatiky tiež spôsobili, že inak výborne ovládateľná 308mička kombi pôsobila menej čitateľne. V zákrutách sa logicky teda nedalo ísť tak ako na letných sedemnástkach.
V jedna-dvojke sme však nečakali športový režim Dynamic. A úprimne, k tomuto motoru by sme systém ani nepriplatili. Spočíva v priostrení reakcií volantu a plynu. Zatiaľ dobré. Zmena bieleho podsvietenia ukazovateľov na červené je už trocha diskutabilnejšia. Dorazila nás však väčšia intenzita zvuku derúceho sa k ušiam posádky. Žeby klapka vo výfuku? Ale figu! Reproduktory…
Ušetriť tisícku?
V teste sa nám objavilo viac motorov poháňajúcich Peugeot 308. Najskôr sme mali 1,6 THP 155, potom 2,0 BlueHDi a posledne 1,6 e-HDi. Úprimne, každý z nich bol lepší ako PureTech 130. Ale my by sme asi siahli po, zatiaľ najsilnejšom, benzínovom agregáte THP 155. Cenový rozdiel oproti PureTechu 130 je pri výbave Active presne tisícka a pri Allure 970 eur. Za to získate auto s nadpriemernou dynamikou a len o niečo vyššou spotrebou. Ak sa však rozhodnete pre trojvalec, tak vás nebudeme prehovárať, lebo ani to nie je zlá voľba. Keď už, tak ale skôr túto výkonnejšiu verziu, lebo má aj šesťstupňovú prevodovku. Takže sumár? Peugeot 308 je fakt vydarené auto. A ak správne trafíte kombináciu farby, diskov, motora, prevodovky a výbavy, tak budete mať za rozumné peniaze auto s pekným vzhľadom a dobrými vlastnosťami. Náš návrh teda je Allure kvôli perfektným Full LED svetlám, bledý látkový interiér, biela perleť a sedemnástky. Jedine o motore si nie sme príliš istí, bije sa v nás 1,6 THP s 2,0 HDi s manuálnymi prevodovkami.
Peugeot 308 SW PureTech 130 Allure
Motor | R3 |
Objem | 1199 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 230 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4585 mm |
Šírka | 1863 mm |
Výška | 1461 mm |
Rázvor osí kolies | 2730 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1420/1840 kg |
Batožinový priestor | 610 (660 bez rezervy)/1660 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,9/4,0/4,7 |
Emisie g CO2/km | 109 |