Mini Aceman SE nie je malý Cooper, ale ani plnohodnotný Countryman. Je to kompaktný crossover na novej platforme, ktorú Mini označuje „Charismatic Simplicity”. Hatchback má dĺžku 4,08 metra, čo mu stále zaručuje ideálny mestský rozmer, no zároveň prináša priestorový komfort trochu nad štandard segmentu. Naša, plne elektrická testovaná verzia SE mala výkon 160 kW (218 k), čo sa javí veľmi použiteľne aj na dlhé trasy.
Exteriér si zachováva typický charakter značky MINI s primeraným odkazom na minulosť, ale nepodlieha prílišnému pátosu a nostalgii za každú cenu. Naviac, toto auto malo balík John Cooper Works plný atraktívnych detailov vonku aj vnútri. Ostré línie, šesťuholníkové bi-LED svetlomety a veľká čierna predná maska s výduchmi na bokoch. V lesklej čiernej je aj lemovanie blatníkov a prahy, strecha či zadný difúzor. Na čiernu sa Aceman celkovo dosť spolieha a kombinuje ju s výrazným oranžovým lakom karosérie. 19″ disky päťlúčové disky v čierno striebornej tu výborne pasujú, avšak obúvajú pneumatiky Goodyear Assurance, ktoré trochu znižujú istotu jazdných vlastností. Aceman je ale stále to imageové a atraktívne Mini, ktoré sa nedá zmýliť s inou značkou. Záleží mu na detailoch, ako napríklad grafika zadných svetiel v štále vlajky Union Jack. Krátke previsy, veľké kolesá v rohoch a vyšší a široký profil Relatívne malé ale robustné a svalnato pôsobiace auto. A to je super, veď je to MINI s paketom JCW a presne taký dojem z neho má ísť.
Interiér je minimalistický ale nápaditý. Stredový 9,4″ OLED kruhový displej s MINI OS 9 je jasnou dominantou a stredobodom pozornosti, združuje totiž takmer všetko ovládanie. Ponúka aj náhľad kamier okolo celého auta, vstavanú navigáciu či menu pre údaje o jazde. Graficky je výborný, farby sú príjemné a ponúka rôzne “experiences” meniace charakter auta aj vizuál displeja. Lenže, všetko to vyzerá super, ale práve logika ovládania je u Mini z tých, ktoré potrebujú trochu dlhšie zvykanie si a na prvý dojem pôsobia chaoticky. Toto je ale dojem užívateľa- novinára, ktorý auto používa týždeň. Z pohľadu majiteľa jazdiaceho autom dlhodobo to nebude výrazný problém. Fyzických tlačidiel je úplné minimum a namiesto prístrojového panelu je tu e iba head up displej. Ten v zásade stačí a zobrazuje všetko nevyhnutne potrebné pre jazdu, vrátane pokynov navigácie. Neodvádza teda pozornosť ale nie každému takéto radikálne minimalistické riešenie sadne. Volant je poriadne hrubý a masívny a špecialitou je spodné textilné rameno z balíka JCW. Nám sa tento detail veľmi páčil a sadol nám aj samotný tvar a rozmery volantu s veľkými a presnými tlačidlami. O zvuk sa stará výborná aparatúra Harman/ Kardon. Z výbavy je tu bezdrôtové nabíjanie aj konektvita smartfónu, dve zóny klimatizácie, USB C či panoramatická strecha a vyhrievanie sedadiel. Štartuje sa transparentným zabudovaným “kľúčikom”, podobným sa radia prevody aj prepínajú spomínané “experiences”. Krásnym detailom sú rukoväte dverí a otvárateľná textilná kapsička v strede. Rovnakým textilom s ambientným podsvietením je obložená aj palubná doska, ako aj vrch sedadiel. Spodná časť je kožená, ale sú veľmi pohodlné s dobrým bočným vedením, nie však príliš úzke. Materiály sú tu kvalitné, veď je to prémiovka od BMW a nič iné by sa tu ani nepatrilo. Mini sa ale nebojí experimentov, akými su spomínané textilné obklady. Celkový dojem z kabíny je tak aj napriek extrémnemu minimalizmu veľmi kvalitný a nadštandardný, ergonómia tiež nie je zlá ale pomerne svojská a tak si na ňu chvíľu musíte zvykať. To ale patrí ku charakteru Mini. Priestorovo je to niečo medzi Cooperom a Coutrymanom. To sme ale vlastne nepovedali nič 🙂 Sedadlá vzadu sú celkom pohodlné, ale priestor na nohy je pre dospelých skôr na kratšie a stredne dlhé trasy. Na plnohodntný prevoz štyroch ľudí a dlhé trasy je proste o kus lepší Countryman, oproti Cooperu je ale samozrejme Aceman skokom. Povedzme to tak, že stále ide o mestské auto, ale štvormiestne. Pre takéto využitie stačí aj jeho 300 litrov batožinového priestoru.
Výkon Mini Aceman SE je 160kW/218 koní, ktoré živí batéria s hrubou kapacitou 54,2 kWh (49,2 kWh netto). Tá poskytuje podľa WLTP dojazd až 405 km, v realite však možno počítať s o niečo nižšimi číslami. Jazdili sme počas teplého leta a dosiahli priemer okolo 17,5 kWh. A to bez obmedzovania sa a so zapnutou klimatizáciou, čím sa dostávame na dojazd okolo 280 km. Tu ale treba povedať, že sme dosť jazdili aj po diaľnici s priemerom ľahko nad 21 kWh a mestských jázd bolo pomenej. Tie sa s ľahkou nohou pohybovali tesne pod 14 kWh. Celkový dojazd teda výrazne záleží od toho, aký mix trasy pre Aceman pripravíte. Tieto čísla sú síce relatívne priemerné pre elektromobily, avšak toto je primárne mestské auto, ktoré sa ale nestratí ani na diaľnici a nebudete mať úplne dojazdovú úzkosť. Nabíjací výkon je 11 kW pre AC a 95 kW pre DC. To už dnes nie je až tak veľa, ale pozitívom je, že tento výkon vie auto dosiahnuť bez výkyvov a tak nabitie z 10 na 80 % za deklarovaných 30 minút skutočne možné je. Nabíjací výkon teda v reči čísel neohúri ale v praktickom živote je úplne v pohode a bez problémov s ním viete žiť. Spomeňme ešte dynamiku, ktorá je v prípade SE o niečo nad priemerom. Na stovke je za 7,1 sekundy, čo je svižné tempo a rovnako tak výbušnosť auta v Go-Kart režime je zábavná a návyková. Keď hovoríme mierne nad priemerom, myslíme tým autá vo všeobecnosti. Na pomery auta do mesta je samozrejme až extrémna, ale výborne zabaví aj na okreskách a aj pri jazde vo štvorici má stále dostatok výkonovej rezervy za všetkých okolností. Jazdne je Aceman SE presný a agilný, na úrovni menšieho športového auta. Riadenie je príjemne tuhé a reaguje aj na jemný pohyb, jasne tu cítiť rukopis BMW. Aj samotné reakcie na plyn a rozbiehanie sú bleskové ale dobre dávkovateľné a plynulé, žiadne trhanie nehrozí. No a podovozok je samozrejme tuhší a v zákrutách sa drží s bravúrnosťou, rozhodiť ho vedia iba skutočne veľké diery a nerovnosti. No proste, extrémne zábavné motokárové auto, ktoré ale nie je prehnane tvrdé ani na to, čo je jeho primárne určenie Ešte dodajme, že Aceman SE má režim rekuperácie, ktorý je ale pomerne intnzívny a tak s ním treba v prvých kilometroch zaobchádzať opatrne, kým si nezvyknete.
Mini Aceman SE s balíkom JCW je extrémne štýlovy crossover, určený primárne do mesta. Je o kúsok väčší ako Cooper, ale vďaka dvojici dverí naviac je výrazne praktickejší a použiteľný aj pre viac ako dvojicu pasažierov. Výkon 218 koní je do mesta absolútnym luxusom a nadpriemerom, s ktorým sa auto nestratí ani na diaľnici. Dojazd aj kapacita batérie sú navrhnuté práve na mestské jazdy a kratšie trasy a do týchto podmienok bohato postačujú, avšak vôbec sa netrebá báť vyraziť aj mimo. Interiér je navrhnutý z kvalitných materiálov, má štýl ale treba si naň zvyknúť. Exteriéru nemožno vyčítať nič, je to proste typicky extrovertné Mini. Skvelý balík imageu, kvality, výkonu aj slušnej praktickej hodnoty. Háčikom je cena, testovaný kus sa totiž dostal na 52 447 eur s DPH. Jasné, na relatívne malé auto to je fakt dosť. Lenže toto je Mini, prémiovka s nepriestreľným štýlom a naviac s výkonným motorom a bohatou výbavou.
Mini Aceman SE
Motor |
Elektromotor vpredu |
Kapacita batérie | 54,2 kWh brutto/49,2 kWh netto |
Výkon | 160 kW/218 k |
Krútiaci moment | 330 Nm |
Prevodovka |
Automatická jednostupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4079 mm |
Šírka | 1754 mm |
Výška | 1514 mm |
Rázvor osí kolies | 2606 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1785 /2235 kg |
Batožinový priestor | 300/1005 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Spotreba WLTP (kWh/100 km) | 14,8- 14,0 |
Dojazd WLTP | 405-384 km (nabíjanie DC 95 kW) |