Test Peugeot 308 SW e-HDI: Kraľovanie ešte neskončilo

Aj keď už nie na dlho, ale stále je Peugeot 308 Auto roka 2014. Vlastne to platí aj pre verziu 308 SW, ktorá ku všetkému dobrému na hatchbacku pridáva ďalšiu pozitívnu veličinu. Ale nie je to prvý model SW, ktorý automobilka medzi vozidlami nižšej strednej triedy umiestnila.

Prvé SW bolo postavené z modelu 307 a spôsobilo pozitívne ohlasy, najmä kvôli výbave a možnosti siedmich sedadiel. Nasledovalo po 306 Break. V tom období nebola situácia úplne vykryštalizovaná, lebo popri 307 SW automobilka ponúkala stále aj 307 Break so slabšou výbavou a slabšími motormi.

S príchodom modelu 308 už Break skončil, zostalo len dvojpísmenové označenie. Nebudeme si klamať, tvary boli neštandardné a zvláštne. Ale posledný model je úplne iný. Medzi prvou a druhou, tou súčasnou, 308 SW je asi taký rozdiel ako medzi televízorom CRT a LED s 3D. Jednoducho je o dve generácie vpredu.

Narástol

Kombi je vždy väčšie ako hatchback. A ak je hatchback 308 pekný, tak SW zbiera ďalšie body pri pohľade zboku. Veď predný previs nie je dlhší ako zadný a vďaka tomu auto pôsobí viac vyvážené. To je však pri kombíkoch úplne bežný jav, keď sa porovnávajú s menšími verziami.

Nárast 332 milimetrov sa ukázal nielen na predĺženom zadnom previse, ale aj na rázvore. Tam pribudlo presne 110 milimetrov. Tie sa pretavili do dlhších zadných dverí uľahčujúcich nastupovanie na zadné sedadlá. Vizuálne je však táto novinka kombíku celkom prehliadnuteľná. Nekričí tak ako na predĺženom sedmičkovom Báve.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Treba však brať ohľad aj na to, že rozdiel vo vzhľade robí aj výbava. Kým základné dve, Access a Active sú rovnaké, Allure už nie je. Získala iný nárazník, v ktorom netreba integrovať denné svietenie, pretože to sa presťahovalo do Full LED svetiel.

Niekomu sa môže práve kombi zdať naozaj veľké, ale tak iba pôsobí. Veď dĺžkou len o kúsok preskočilo 4,5 metra. Pôsobí tak kvôli chrómovému lemovaniu okien a strieborným nosičom, na ktorých vidno, že karoséria cestou k zadnej časti postupne klesá. Pohľad na svetlá na kufri jasne určuje príbuzenské pomery, aj keď z veľkej diaľky a priamo zozadu môže neznalým pripomenúť Audi A4 Avant. Ale ako sa posunie neznalý trochu zboku, tak akákoľvek tvarová príbuznosť s olympionikom skončí.

Vzhľad ako celok pôsobí tak dobre, že pri ňom hatchback začne zaostávať. Ale to sa nestáva len pri 308 SW.

Pocit výnimočnosti

Sadnete do Mercedesu a máte ho, sadnete do BMW a tiež. V Bentley je to už o niečom inom. Ale naozaj prekvapivo, Peugeot sa dostal poriadne dopredu. Keď sadnete do vnútra, tak nemáte pocit, že sedíte v bežnom aute, ktoré konkuruje napríklad Škode Octavia. Áno, pre Octaviu je konkurent 308, nie 508, to si treba zapamätať. Je to taký dobrý pocit z dizajnovo neroztriešteného auta.

Ba priam by sa dalo povedať, že ten pocit hraničí s cítením niečoho skoro luxusného. Ak neveríte, tak odporúčame navštíviť niektorého z predajcov. Lebo 308 SW je naozaj postavená zodpovedne a využíva väčšinou naozaj kvalitné materiály.

Možno za našim pocitom bola aj výbava. Tá okrem najvyššieho stupňa v cenníku obsahovala aj presklenú panoramatickú strechu a alcantarové čalúnenie sedadiel. Hovoríte si určite, že presklená strecha bez otvárania je úplne zbytočná. A nebudeme sa hádať. Žiadny z aspektov praktickosť neskrýva. Ale je naozaj pekná a presvetlí interiér. Zlepší pocit z auta. To isté sú alcantarové poťahy. Netreba ich, ale jednoducho ich budete na športovejšie tvarované sedadlá chcieť.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ako vodič máte tiež pocit auta budúcnosti. Nikde žiadne tlačidlá, až na 5 kusov pri mechanike na CD. Všetko riadite cez dotykový displej. Táto futuristická vymoženosť síce funguje veľmi dobre, ale problém je, že k funkciám sa musíte jednoducho preklikať. Ak máte rádio a chcete nastaviť klímu, tak ťuk na dotykové tlačidlo a znova dotykovo nastaviť. Peugeot v základe ponúka dve možnosti zobrazenia celého informačno-zábavného systému.

Ponuka priestoru sa vpredu nezmenila, ale vzadu je tých 110 milimetrov cítiť. Na kolená je naozaj veľa miesta. Menej je však na hlavu Za to môže roleta presklenej strechy s elektrickým ovládaním. Ale na oklamanie tohto javu sa dá zvoliť ležérnejší posed. Oba rady sedadiel však musia prekročiť pri nastupovaní mohutnejšie prahy, ktoré ale zlepšujú tuhosť karosérie.

Batožinový priestor je kapitolou sám o sebe. Jaskyňa v základnom stave konkuruje Octavii Combi. Veď má objem 610 litrov. Len Peugeot 308 SW má vo výbave aj koľajničky na bokoch batožinového priestoru s okami na uchytenie batožiny. Oká sa samozrejme dajú posúvať a ak ich netreba, tak sa dajú vyhodiť.

Diétny chod

Peugeot 308 sme chválili kvôli jeho jazdným vlastnostiam. A model SW s predĺženým rázvorom a 60 kilami naviac vzadu sa tvári ešte stabilnejšie. Len pri prejazdoch zákrut s roletovým povrchom má zadok tendenciu trochu poskočiť.

Až na tento extrém sa 308 SW ovláda veľmi dobre. Z ideálnej stopy sa nedá tak ľahko dostať. Ak sa to už podarí, tak len jemne nastupuje nedotáčavosť, ľahko korigovateľná ubratím plynu. Pocitovo sa príve kombi šoféruje o niečo lepšie ako krátka alternatíva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Najvýraznejší husársky kúsok je pod kapotou. Aj keď označenie 1,6 e-HDi nevyzerá lákavo, 85 kW (115 k) na auto s prevádzkovou hmotnosťou 1455 kilogramov stačí. Dokonca sa dá nazvať relatívne svižným. Len mu trochu podráža nohy prevodovka. Má síce dobre zvolené prevody, ale chod disponuje gumovým prejavom.

Zrýchlenie za 12 sekúnd naozaj nie je svetoborné. Ani maximálka 193 km/h. Ale spotreba… Tá dokáže privrieť oči nad všetkými negatívami, aj nad gumovými dráhami prevodovky. Pri bežnej jazde sa dá zvládnuť 4,7 litra. A pod bežnou jazdou v tomto prípade rozumieme dynamické využívanie výkonu.

LED sú nevyhnutné

Priznáme sa, na Peugeote 308 bez LED svetiel sme toho v noci veľa nenajazdili. Avšak vieme, že nesvietia zle. Ale Full LED sú jednoducho perfektné. Naviac ani neoslňujú vodičov v protismere, ako sa to z času na čas vie stať xenónom. Naozaj odporúčame výbavu Allure a k nej rovno aj alcantarový poťah a presklenú strechu. Motor by mohol zostať takýto, ale podľa papierov má dvojliter len o 0,1 litra vyššiu spotrebu. S voľbou motora by sme mali asi najväčší problém. Peugeot 308 SW sa už objavil vo viedenskej pobočke požičovní Hertz a neboli by sme prekvapení, keby sa stal flotilovým náhradníkom českého kombi.

Martin O. Gallery

Peugeot 308 SW 1,6 e-HDi Allure

Motor R4
Objem 1560 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 3600 ot/min
Krútiaci moment 270 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4585 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1461 mm
Rázvor osí kolies 2730 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1455/1850 kg
Batožinový priestor 610 (660 bez rezervy)/1660 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,4/3,5/3,8
Emisie g CO2/km 105