Test Honda Civic Tourer i-DTEC: Future today

Kedysi to bolo jednoduché. Ak by sme nebrali do úvahy autá na jadrový pohon a lietajúce autá, tak bola predstava o aute budúcnosti veľmi jednoduchá. Najmä ak sme brali auto pre rodinu. Muselo prepraviť pohodlne štvorčlennú rodinu, psa a veľa batožiny. A pritom malo mať spotrebu tri litre.

Honda Civic Tourer, kombi, ktoré sa vrátilo po trinástich rokoch po skončení výroby Aerodecku sa môže hrdo prihlásiť k titulu auto budúcnosti. Aspoň podľa kritérií, ktoré sme stanovili. Naviac k nim má aj futuristický dizajn. Dokonca ani tá spotreba nie je ďaleko od stanoveného limitu.

My sme testovali kombi s výbavou Sport a naftovým motorom 1,6 i-DTEC.

Blízke stretnutie

Honda Civic už ako hatchback púta všade pozornosť, ale ako kombi ťahá pohľady ešte viac. Oblé línie strechy neklesajú za druhým párom dverí, ale pokračujú ešte kúsok vodorovne, línia okien zase stúpa. Celkovo kombi nabralo 22 centimetrov na dĺžku. Rázvor ostal zachovaný a tým pádom všetok nárast zobral kufor.

Zboku Honda nechala aj zadné kľučky schované do rámu dverí. Jediné, čo pri určitých farbách bude trochu prekážať sú plastové lemy blatníkov. Ak by niesli farbu karosérie, tak by určite pôsobili s ostatnými časťami auta celistvejšie. V plastových sa stratia aj osemnásťpalcové zliatinové disky.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tvary auta sa nemusia páčiť každému, ale vzhľad ako celok pôsobí veľmi vyrovnane. Musí byť však správna farba. Ku kombi sa nám viac hodia bledé farby. Sivá ho aj napriek naozaj odvážnym tvarom spravila takmer neviditeľným. Ale taká biela, či dokonca aj strieborná…

Najväčší rozdiel medzi verziami hatchback a kombi je samozrejme pri pohľade zozadu. Aj keď aj tu vidno niektoré zhodné prvky. Napríklad spojené zadné svetlomety získavajú status poznávacieho znamenia. Pozitívne treba hodnotiť aj naozaj veľké zadné sklo, ktoré je praktické pri pohľade dozadu.

Väčší kufor ako Octavia

Hlavnou provnávacou kategóriou pri veľkej časti zákazníkov tejto triedy vozidiel je objem batožinového priestoru. Väčšinou to dopadne tak, že nech je odpoveď akákoľvek, tak koncernoví priaznivci zahlásia, že Octavia Combi má aj tak väčší. Ale práve Civic Tourer ich stopne a zmrazí. Ponúka totiž 624 litrov, čo je o 14 viac nielen ako Octavia Combi, ale aj ako Peugeot 308 SW. Aj keď pozeráte, že tá jaskyňa nie je veľká ako tá v ktorej sa našli prvé umelecké diela, máte jeden pašerácky priestor, o ktorom vie málokto. Nachádza sa pod dvojitou podlahou a strčíte tam čokoľvek. Niektoré páry by sa do toho priestoru vedeli zbaliť na týždňovú dovolenku. Plus v malom odkladacom priestore pri hrane kufra máte schovanú sieťku na oddelenie batožiny a tiež kompresor so sadou na utesnenie pneumatiky.

Ale nie je všetko len o veľkosti kufra. Variabilita je taká normálna, teda z pohľadu sklápania sedadiel. Ten proces zväčšovania však vyznie naozaj výborne. Potiahnete páčku a sedák sa posúva dole so sklápaním operadla, čím vznikne rovná plocha. Objem? 1668 litrov. Ale to nie je všetko. Ak potrebujete previezť niečo vysoké, napríklad nejakú izbovú rastlinu, lebo voziť ju na výlet je úplne bežné, môžete vyklopiť sedáky vzadu smerom hore.

Galéria od Martin Cyprian Photography

Ak máte radi svoju palmu, či fikus, tak len dvihnete sedák a zaistíte ho posunutím kovovej podpery smerom hore. A hurá na výlet do botanickej záhrady. Samozrejme, nemusíte prevážať iba Adélu. Môžete tam napchať aj veľkú LED telku aj s 3D.

V prípade päťmiestnej konfigurácie sú na tom prední pasažieri rovnako ako tí v hatchbacku. A zadní majú o niečo viac miesta nad hlavou. Komfort sa nezmenil, materiály tiež nie. Takže sa dá povedať, že všetko je stavané na výdrž, ale nie na úkor kvality. Aj poťahy sú veľmi príjemné na dotyk, ale chytí sa na ne každá menšia špina, takže sú náročnejšie na údržbu. Stále však máte možnosť výbavy Executive a kože.

Vodič sa nemôže sťažovať na nelogické ovládanie. Všetko má pevne svoje miesto, všetko je tam, kde by malo byť. A na všetko je veľký nápis. Zužujúca sa stredová konzola to zvláda bez problému, ale zvláštne veľké nápisy pôsobia na páčkach pod volantom. A keď už chceme kritizovať, tak môžeme namietnuť proti záslepke v mieste štartovacieho tlačidla. Tento Civic sa štartuje normálne kľúčom. A vlastne ešte na inak výbornom displeji zobrazujúceho palubný počítač, alebo audio informácie si v prípade pozerania na aktuálnu spotrebu môžete vybrať buď zobrazenie dojazdu, alebo priemernej spotreby. Lenže to je asi všetko, čo sa na interiéri dá kritizovať. Volant padne dobre do ruky a aj napriek futuristickému tvaru je všetko na svojom mieste.

Kombi má niečo naviac

Už pri prehliadke interiéru si ho všimnete, mysteriózne tlačidlo so zvláštnym symbolom pozostávajúcim z krúžkov, obdĺžnika a rovnobežiek. No, nie je až také mysteriózne. Piktogram má znázorňovať tlmič. Výbava Sport môže mať za príplatok adaptívne zadné tlmiče s tromi režimami, v skratke ADS. Je nutné podotknúť, že rozdiel medzi nastavením Comfort a Dynamic je naozaj brutálny. Z komfortného rodinného kombi sa po stlačení príslušného tlačidla stane dynamické auto.

Jediná vec, čo nám naozaj chýbala bol balík pomocníkov ADAS, ktorý integruje všetko od upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu po dokonale fungujúce prepínane diaľkových svetiel. S ním aj parkovacie senzory fungovali akosi promptnejšie. V prípade tohto kusu Toureru mali akosi na všetko čas. Síce ukazovali presne, ale vytvárali pocit, že pípajú neskoro. Lenže to mohlo byť čisto subjektívne zdanie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Samotné správanie auta bolo úplne neutrálne, čomu pomohlo viac hmotnosti vzadu, ako to už pri kombi nižšej strednej triedy býva. Prejazdy zákrutou však trochu degradovali zimné pneumatiky. Aj tak sa prejavovala najmä vyváženosť a snaha držať sa zvolenej stopy. Aj keď pri príliš rýchlo nájazde kombi reagovalo ako každé auto s usporiadaním všetko vpredu.

Malým zázrakom je motor. Druhý úplne nový agregát od Hondy spaľujúci naftu je jednoducho výborný. Patrí do rodiny agregátov s názvom Earth Dreams a má objem 1,6 litra. Dosahuje výkon 88 kW (120 k), čo je na kombi tak akurát a dokáže slušne rozhýbať auto. Ak teda nemáte spustený režim Econ. Po zapnutí úspornejšieho režimu máte slabšiu odozvu plynu a motor akoby bol priškrtený. Avšak spotrebuje o pol litra menej. My sme testovali najnižšiu spotrebu a podarilo sa nám 3,5 litra pri ozajstnej ľahkej nohe. Za celý test sme dosiahli priemer 4,5 litra, čo je na tak veľké auto výborná hodnota.

Tourer jasne víťazí, alebo?

Kombi je naozaj jasným víťazom v prípade porovnávania kufra. Ale my by sme predsa siahli po menšom a agilnejšom hatchbacku s benzínovým motorom. Má o liter vyššiu spotrebu a vynikajúci prejav. Pritom ani kufor nie je taký malý. Lenže by to bola ťažká voľba. Do kombi by sme jednoznačne volili túto motorizáciu, výbavu Sport, bielu metalízu a tie lemy blatníkov by sme nechali nastriekať do farby karosérie. Prípadne by sme ešte doplnili aerodynamický balík z ponuky automobilky. V tom prípade by sme mali vynikajúce auto nižšej strednej triedy s lacnou prevádzkou a geniálnou variabilitou vnútorného priestoru. A vlastne ešte by sme si priplatili okrem adaptívnych tlmičov aj za balík systémov ADAS. Bez Aero balíku by auto stálo tesne cez 24 tisíc. Ale za tie peniaze budete mať už dnes auto budúcnosti.

P.S.: Inšpiráciu na úvodnú fotku sme čerpali v sérii fotiek Rolls-Royce Phantom pre pohrebné služby, ktorú fotil GFWilliams.

Martin O. Gallery

Honda Civic Tourer Sport 1,6 i-DTEC

Motor R4
Objem 1597 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4535 mm
Šírka 1770 mm
Výška 1465 mm
Rázvor osí kolies 2595 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1412/1910 kg
Batožinový priestor 624/1668 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,2/3,6/3,8
Emisie g CO2/km 99