Test Peugeot 308 2,0 HDI BVA: Chýba mu niečo?

Peugeot 308 je ešte stále držiteľom titulu Auto roka 2014. Zosadí ho až niečo ďalšie v marci budúceho roka, kedy na autosalóne v Ženeve vyhlási porota výsledky hlasovania o nástupcu. Model 308 je štvrtým Peugeotom, ktorý sa môže prestížnym titulom pýšiť. Posledný pred ním bol jeho predpredchodca, 307 v roku 2002.

Ale toto je už história, síce s vplyvom na súčasnosť, ale aj tak je to za nami. Pred nami však čaká Peugeot 308. Na rozdiel od prvého testovaného s benzínovým turbomotorom 1,6 THP, tento ukrýva naftové srdce. Dvojliter HDI má celkom netradičné, alebo pri pohľade na testované MPV 5008 tradičné spojenie s automatickou prevodovkou.

Aby biela bielou bola

Súčasný Peugeot 308 dostal tvary, ktoré skoro ani v náznakoch neodkazujú na minulú generáciu. Keby ste vedľa seba postavili obe počiatočné verzie, jediné, čo by ich spájalo by bol vzdialene tvar svetlometov, trojuholník. Ale na novej 308-mičke získali zospodu jemné vykrojenie. Ale to nie je na nich to najdôležitejšie. Z nižšej strednej triedy Peugeot vyhodil xenónové reflektory. Nahradil ich Full-LED svetlami. Nemajú síce natáčanie ako moderné xenónové svetlá, ale ich parametre sa nedajú popísať iným slovom ako vynikajúce. Na tlmených svetlách ponúkajú dostatočný dosvit, rovnomerný lúč, bez akýchkoľvek anomálií a naviac ani neoslepujú protiidúce autá, ako to vedia zle nastavené xenóny. No a na diaľkové to už hraničí v určitých miestach so svetlom za dňa. Nás neraz zachránili od prebehujúcej zveri.

Keď už sme začali porovnávať s predchodcom, nová generácia získala výrazne dynamickejšie tvary. Spredu pôsobí dravo, zboku zase dvíhajúca sa línia okien vytvára dojem pohybu, ktorý len umocňuje rovnobežný prelis na dverách v úrovni kľučiek. Už to nie je ležérny postoj prvej tristoosmičky, toto je naozaj lev. Zadná časť sa zase nezaobišla bez výrazne tvarovaných svetlometov, ktoré najviac vyniknú na odtieňoch sivej a modrej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dostali sme sa k farbe. Pri 308 to nie je ľahká úloha, vybrať tú pravú. Najskôr sa biela perleťová javí ako ideálna, aj vzhľadom na to, že predné a zadné svetlá viac vyniknú, ale nie každý je ochotný zaplatiť viac peňazí ešte oproti klasickej metalíze.Lenže akú inú. Ak sinú, tak tie sú rovno štyri, len akosi výraznejšia farba vo vzorkovníku absentuje. Jediná možnosť je tak červená Rubi, ktorá síce trochu zatieni zadné svetlá, ale zase na ceste nezanikne. A s LED svetlami už určite nie. Z pohľadu osvetlenia v noci sa naozaj oplatí porozmýšľať nad najvyššou výbavou Allure.

Návrat do budúcnosti

Kruhové prepínače na klimatizáciu? Kdeže, to sú osemdesiate roky. Tlačidlá na automatickej klíme? Späť do deväťdesiatych rokov. Peugeot 308 je tým futuristickým zástupcom triedy, ktorý rúca konvencie a všetko ovláda cez dotykový LCD displej v strede prístrojovej dosky. Na stredovej konzole zostalo reálne len 5 tlačidiel. Zamykanie, vyhrievanie okien, varovné blikanie, ale najmä tlačidlo vnútornej cirkulácie vzduchu. Volant si tiež nechal len nevyhnutné tlačidlové zlo, ktoré sa ale veľmi príjemne ovláda.

Pocit futuristickej vesmírnej lode ešte umocňuje malé kormidlo a prístroje až vpredu pod čelným sklom. Ďalej to dotiahol len nemenovaný americký muscle car, ktorý ich mal vo výčnelku na kapote. Zobudenie do každodennej reality však spôsobí páčka ovládania tempomatu. Kde sme to už takú videli? Jasné, v Citroëne C3 Picasso a ten ich má z prvej a jedinej generácie Peugeotu 307. Tie sú historickou relikviou. Kritiku na interiér odbijeme v jednom odstavci. Auto roka by si zaslúžilo mäkkú spodnú časť prístrojového panelu, presne tú, kde je tých 5 tlačidiel a otvor na CD. Použitý plast sa ľahko poškriabe. Jedinou náplasťou na tento problém je použitie sivej farby interiéru. Plast nebude mäkší, ale bude na oko krajší. Ostatné materiály však môžu ísť príkladom, či už chytíte mäkčený plast na vrchu prístrojovej dosky, alebo metalický povrch okolo radiacej páky.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sedadlá s čalúnením v kombinácii kože a alcantary sú ideál na každodenné jazdenie svojou tvrdosťou. V prípade potreby ponúkajú aj dostatočné bočné vedenie a nespôsobujú problémy pri vystupovaní. Zvolené čalúnenie má len jednu nevýhodu. A to, že v lete sa na ňom potí nielen zadok, ale aj chrbát. Avšak, na ktorom čiernom čalúnení to tak nie je, iba na ventilovanej koži a tú v nižšej strednej triede ponúka málokto.

Priestorovo sa vôbec nezdá, že hatchback patrí medzi menších zástupcov triedy. Vpredu sa o dostatku priestoru netreba ani baviť a vzadu to vyzerá na nadpriemer. Dvaja úplne bez problému, traja sa budú sťažovať na úzky priestor a ten v strede aj na miesto nad hlavou, vzhľadom na tvarovanie sedáku. Pri toľkom priestore by sa mohlo zdať, že skrátka prišiel kufor. To však nie je pravda. Nepatrí do teritória Octavie, ale hatchback liftbacku konkurovať nemôže. Ak by sa však málilo, tak sa stále dá spoľahnúť na väčšie kombi.

Aj keď nie je čln, časť z neho by sa hodila

Dvojlitrový naftový štvorvalec sme už skúsili vo veľkom, sedemmiestnom Peugeote 5008. V menšom hatchbacku má síce o 13 koní, čiže 10 kW menej, ale pracuje s menšou hmotnosťou. A tiež vlastne pracuje znova so šesťstupňovým manuálom. Žiadne variátory, žiadne dvojspojkové automaty, len klasický, poctivý jednospojkový automat.

Takto špecifikovaný hatch dvihne ručičku na váhach na cifru 1535 kilogramov, čo je o 160 kíl viac ako 1,6 THP s manuálom. Tam pramení aj menšia ochota v zákrutách a ľahší únik predku von. Takáto konfigurácia asi nebude častým súťažiacim v slalomoch.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ale svižnú jazdu zvláda bez zaváhania. Teda, bez zaváhania… Chcelo by to člnkový prvok, 308 HDI BVA6 potrebuje pádla pod volantom. S nimi by sa dal potrebný prevod zvoliť ľahšie ako pomocou páky. Znova je to len o zvyku. Ku koncu testu sme vedeli veľmi svižne prehodiť pri predbiehaní automat do manuálneho režimu a absolvovať potrebný manéver. Na takú parádu však stačil športový režim, ktorý si rozumel s celým spektrom otáčok, čiže koketoval aj s tými hornými piatimi tisícmi.

Ak sa pýtate na spotrebu, tak tu to začína byť trochu zložitejšie. Je len o pol litra nižšia, ako tá, ktorú dosahuje agilnejší benzínový protipól s automatom. Takže ušetriť 4200 eur a siahnuť po benzíne? Alebo ostať pri nafte. Aj jedno je dobrá voľba, aj druhé, ale skôr by sme odporučili manuálnu prevodovku, s ňou si dvojliter rozumie lepšie, stojí o 1700 eur menej a má o niečo nižšiu papierovú spotrebu. V reále však predpokladáme, že by mohla byť aj o pol litra nižšia, čím by nafta ušetrila oproti benzínu liter.

Ťažká úloha našpecifikovať

Peugeot 308 patrí ovládaním na špičku triedy, ale musí byť vpredu ľahší benzínový motor. S naftovým časť agility stráca a nepôsobí až tak vyvážene. Ale bežný šofér, rovnaký jav ako bežný prací prášok, si tento fatk asi nikdy nevšimne. Tomu je ale zase zbytočný aj dvojliter, tomu stačí 1,6 HDI, ak viac najazdí. Ten bude považovať aj LED svetlá za diabolské a radšej si občas vymení žiarovku v halogénoch. Ale my, ktorí máme autá radi by sme volili práve 1,6 THP 155 s výbavou Allure, sedemnástkami, svetlým koženým interiérom, presklenou strechou a bielou Nacré perleťou. Prípadne by sme farbu vymenili za červenú Rubi. Avšak ešte Peugeot stále nepredstavil ostrú verziu R, či GTI. Takže tá by potom nahradila náš top model. So súčasnou konfiguráciou by sme sa dostali na cenníkových 25 tisíc, teda tesne pod. A skúste si spočítať, koľko by stálo podobné ľudové auto z Wolfsburgu s menom po hre zahrňujúcej malú loptu, palice, dávku snobstva a špeciálne elektromobily.

Motor R4 (nafta)
Objem 1997 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4253 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1457 mm
Rázvor osí kolies 2620 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1535/1900 kg
Batožinový priestor 470/1228 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 214 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/3,7/4,1
Emisie g CO2/km 107

 

One thought to “Test Peugeot 308 2,0 HDI BVA: Chýba mu niečo?”

Comments are closed.