Test Peugeot 308 PureTech GT: Shine on you crazy diamond

Atraktívny Peugeot 308 GT sme v priebehu iba pár mesiacov testovali v oboch karosárskych aj palivových motorizáciách. Najprv to bol špičkový a silný hybrid v karosérií hatchback, potom naftové kombi. Oba vo vrcholnej výbave GT. Pri tej zostávame aj v tomto teste. Vraciame sa ku karosérií hatchback a pod jej kapotou bol silnejší benzín 1.2 PureTech so 130 koňmi. Základná verzia tohto motora je totiž naladená na 110 koní.

Tentoraz sme mali Peugeot 308 GT k dispozícii v krásnej zelenej farbe Olivine, ktorá na svetle doslova žiari a práve na to odkazuje aj nadpis tohto testu, pochádzajúci z kultového diela kapely Pink Floyd. Vizáž všetkých testovaných kusov sme chválili, avšak táto farba pôsobí asi najviac exkluzívne a neopozerane. Ako sme spomenuli, išlo o výbavu GT, korú prezradia aj veľké 18″ disky v čierno-striebornom prevedení. Čierna lemuje aj okná a nechýba ani v grafike prednej masky, ktorá je tvorená malými striebornými elementami. Tie plynule nadväzaujú do LED svetiel, ktorým po bokoch nechýbajú ostré úzke „zuby“ denného LED svietenia. Zadná optika svetiel je zatmavená a bočným prelisom sa tiahne ich zaostrený tvar. V strede sú svetlá po celej šírke piatych dverí prepojené čiernou lištou a zadok dopĺňa lesklý difúzor s dvojicou otvorov pre výfuk. Sexy faktor tohto auta je skutočne nad bežným priemerom svojej triedy a neraz sa stalo, že sa aj náhodní okoloidúci pristavili a bližšie sa naň pozreli. Tomuto Peugeotu sa fakt nedá za vzhľad nič vyčítať, hrá diazjnovo tú najvyššiu ligu vo svojej kategórií a pôsobilo vyslovene draho a exkluzívne. Oproti predchodcovi sa natiahol rázvor o 55mm, predĺžila sa kapota a tak celé auto pôsobí akosi elegantnejšie, aj keď základné kontúry s predchodcom zdieľa.

Kabína pôsobí na prvý pohľad prémiovo a aj keď je toto slovo už až otrasne sprofanované, nenapadá nás nič výstižnejšie. Moderné  tvary, kvalitné materiály a celkovo spracovanie na vážne tej najvyššej úrovni, aká je v tejto kategórií dostupná. Tretia generácia systému i-Cockpit kombinuje široký prístrojový 3D panel za malým volantom a špičkový, 10″ infotainment doplnený o programovateľné dotykové tlačidlá i-Toggles. Mimochdom, 3D funkcia je vypínateľná, keďže nie každému sa páči a to považujeme za výborné riešenie. Späť k tlačidlám. Tie sú veľké a presné a tak im nehrozia typické neduhy tohto typu ovládania. Displej má inák veľmi vydarenú grafiku aj bleskové reakcie, takže opäť ide o špičku svojej triedy. Bezdrôtová konektivita Apple aj Android je tu samozrejmá, rovnako ako možnosť nabiť smartfón taktiež bez kábla. Špecialitou sú kožené sedadlá s ergonomickým certifikátom a masážou v netradičnej, petrolejovomodrej farbe, ktorá skvelo pasuje aj k zelenej karosérií. Decentné ambientné podsvietnie neruší a v noci vyvoláva útulný pocit. Kabína je celkovo nadizajnovná veľmi progresívnym a moderným spôsobom a nebojí sa odvážnych zakrivení, avšak pri žiadnom z detailov nemáte pocit, že to Peugeot prehnal a tlačil na pílu až príliš. Jedným z takýchto unikátnych detailov je aj výduch ventilácie, ktorý je zakrivený a tiahne sa po celej šírke palubnej dosky. Auto má inak aj výborné audio Focal či štartovanie tlačidlom. Priestorov je 308 skôr priemer, ale to nie je výčitka, skôr konštatovanie. Vpredu je to úplne v poriadku a kabína vás príjemne obopne, vzadu záleží na tom, kto sedí pred vami. Ak vodič či spolujazdec nie sú zrovna basketbalistického vzrastu, dvaja dospelí sa vzadu odvezú na stredne dlhej trase v pohode. Batožinový priestor má 413 litrov, čo tiež nie je zlé a na kategóriu hatchback to úplne stačí.

Pod kapotou sme tentokrát mali benzín 1.2 PureTech s výkonom 96kW/130 koní a 230 Nm. Motor má síce iba tri valce, ale je prekvapivo kultivovaný a má hladký, nerušivý chod. Nečakajte žiadne brutálne výkony, ale motor sa nebráni ani svižnejšiemu tempu a aj ochota predbiehať či udržovať vyššie diaľničné rýchlosti tu je. Na stovke je za 9,8 sekudny čo nie je úplne pomalé a naviac, s automatom s ôsmimi stupňami im to spolu perfektne ladí. Celkový prejav motora a automatu je vážne zamatovo čistý a ľahký. Ak chcete brutálne výkony, potrebujete silný hybrid. Nafta v predošlom testovanom kuse vyniká extrémne vysokým dojazdom a nízkou spotrebou. Tento motor je zasa skvelý v prejave chodu a prekvapivom dostatku výkonu pri bežnom použití bez výrazných športových ambícií. Jazdili sme predpisovo a prevažne po diaľnici a niečo menej aj po okreskách a meste a dostali sme sa na 6,8/100km. To samozrejme nie sú hodnoty porovnateľné s naftou a aj na benzín s týmto výkonom je to skôr priemer. Nie je to ale extrémne veľa a vyvažuje to spomínaný, návykovo príjemný jazdný prejav. V kombinácií s vynikajúco odhlučneným podvozkom, ktorý je zároveň veľmi pohodlný a krásne filtruje jamy bez prílišných náklonov karosérie ide o výborné kombo. Je až zarážujúce, že riadenie a auto ako celok veľmi ochotne zatáča a reaguje na volant a pritom si zachováva aj na 18″ koleasách vysokú mieru komfortu a ticha. Celý tento celok sa proste vydaril a zaslúži si poklonu a nadvihnutie klobúka.

Peugeot 308 GT je vážne perfektne postavené a krásne auto. Zasa raz zopakujeme, že Peugeot síce nie je prémiová značka, ale vo vrcholnej výbave GT môže 308 konkurovať aj omnoho drahším konkurentom a svojím interiérom aj exteriérom niektorých aj prekoná alebo sa im minimálne vyrovná. Jasné, to je čiastočne aj vec vkusu, ale Peugeot 308 GT fakt nepôsobí ako obyčajný priemerný hatchback. Benzín 1.2 PureTech je dobrým základom, ak je vašou voľbou práve tento druh paliva. Aj keď vlastne nejde o úplný základ, keďže pod ním je aj slabšia, 110 koňová verzia. Na bežný deň má ale tento agregát dostatok výkonu, spotrebu skôr priemernú ale nie zlú ale hlavne krásne hladký a tichý chod aj ochotu podávať zo seba všetko s ľahkosťou. Akciová cena 30 590 eur s DPH nie je za hatchback zrovna nízka, ale za to množstvo výbavy, štýlu, celkové spracovanie, image a pocit z jazdy je podľa nás primeraná a ak by sme si kupovali auto tejto kategórie, boli by sme ochotní ju zaplatiť.

Peugeot 308 1.2 PureTech GT 

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická osemstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4367 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1442 mm
Rázvor osí kolies 2675 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1476/1890 kg
Batožinový priestor 412 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Spotreba (WLTP) 5,7-6,9
Emisie g CO2/km 129-133