Test Peugeot 308 GT Hybrid: Leví princ

Nový Peugeot 308 prešiel celkom výraznými zmenami, vďaka ktorým dostal prepracovaný interiér a tiež nové, pomerne radikálne logo či dlhší rázvor. Avšak veľmi podstatným updatom je aj plug-in hybridný pohon, ktorý v našom testovanom kuse dosahoval výkon až 225 koní. Naviac, mali sme ho vo vrcholnej výbave GT a tak sme teda jazdili úplným maximom toho, čo je pre tento model dostupné.

Novú 308 GT v žiarivo modrom laku Vertigo si všimne na ulici každý, keďže v rade medzi sivými či čiernymi autami doslova svieti. Samotný dizajn zaujme novým veľkým logom, aj keď nám sa viac páčilo to predošlé, ktoré možno na seba nepútalo až toľko pozornosti. Prítomné je aj na bokoch za prednými kolesami, kde by sme ho my osobne volili menšie a decentnejšie. Tým ale výčitky končia, 308 GT proste vyzerá skvelo. Veľká predná maska s integrovanými šedými Full LED matrix svetlami, ktoré prechádzajú do výrazných LED „zubov“ denného svietenie je unikátna a nezameniteľná. Celý profil auta pôsobí nízko a prikrčene, čím vzbudzuje dojem kompaktnosti a dynamiky. Čierne 3D svetlá zadnej časti sú prepojené čiernou lištou a masívnym difúzorom s dvomi chrómovými koncovkami výfuku. Problém čiernych diskov je, že sa často v karosérií stratia, avšak päťlúčové vejárové osemnástky tohto Peugeotu tu sedia dokonale a striebroné si tu ani veľmi predstaviť nevieme. Peugeot 308 GT je určite jedným z najkrajších a dizajnovo najkreatívnejších áut svojej triedy a v súťaži krásy proste poráža aj niektoré tradičné prémiovky. A tým reči o prémiovkách nekončia, keďže toto auta úplne búra zaužívane škatuľky.

Totiž, keď sa posadíte do kabíny a nevideli by ste na volante logo Peugeot, asi by ste si boli takmer istí, že sedíte v aute, ktoré prémiovkou je. Peugeot totiž nikdy nebol a ani nie je prémiovou značkou v tradičnom ponímaní, lenže náš dojem z tohto auta skrátka prémiový je. Sadenete si do výborne tvarovaných ortopedických sedadiel s funkciou masáže a do rúk chytíte miniatúrny volant, ku ktorému existuje iba love alebo hate vzťah. My sme v prvej kategórií. Rozhliadnete sa okolo seba a vidíte mäkké plasty, krásny čistý a vkusne avantgardný dizajn a špičkové displeje. Po novom dostal Peugeot 308 iba malú páčku voliča prevodovky, ktorá nahradila pôvodný knipel. Nám sa páčil aj ten, avšak toto nové riešenie je dizajnovo ešte čistejšie, aj keď knipel nám prišiel praktickejší. Pred vodičom je nový 3D displej, ktorý v niektorých ľuďoch vraj vyvoláva mierne halucinácie, my sme ten pocit ale nemali. Je to extrémne efektné riešenie ale dá sa polemizovať o tom, či aj efektívnejšie ako predošlá 2D verzia, ktorá už vtedy bola graficky špičkou. Náš názor je, že nový displej je rovanko praktický, akurát zžitie sa s ním trvá o niečo dlhšie. Centrálny 10″ displej infotainmentu je špička a radikálny skok oproti predchodcovi, či už rýchlosťou reakcií, ale aj grafikou a celkovou ovládateľnosťou. Skvelé je, že mu pribudli dotykové programovateľné tlačidlá, ktoré si môžete zadefinovať podľa vlastných preferencií. Táto funkcia sa nazýva i-Toggles a tlačidlá sú skutočne obrovské, teda aj veľmi ľahko ovládateľné a presné. Za toto by sa nemusela hanbiť ani žiadna skutočná prémiovka. Infotainment má v sebe navigáciu, výborný set parkovacích kamier vpredu aj vzadu, plnú konektivitu Apple aj Android. Nechýba bezdrôtové nabíjanie mobilu, spomínaná masážna funkcia sedadiel, adaptívny tempomat či radenie pádlami pod volantom ale aj príplatkové audio Focal. Pekným prvkom je aj výduch vzduchu tiahnúci sa po celej šírke palubnej dosky a hliníkový obklad. Proste, jeden z najkrajších interiérov triedy. Priestorovo je 308 však skôr priemerom. Kabína vás vpredu príjemne obopne a doslova integruje do seba. Nemáte teda pocit extrémneho priestoru ale cítite sa útulne a pohodlne. Tým, že je však auto skôr nízke a prikrčené je aj priestor vzadu skôr priemerný a na extrémne dlhé trasy to pre dospelé osoby nie je. Aj keď samozrejme záleží, kto sedí vpredu. V prípade nižšieho a krátkonohého vodiča či spolujazdca, ktorí nepotrebujú mať sedadlo úplne vzadu, to bude stále fajn. Treba však mať na pamäti, že existujú aj praktickejšie a priestrannejšie autá v segmente. 

Pod kapotou bola najsilnejšia motorizácia, akú Peugeot pre toto auto ponúka. Teda 1.6 litrový štvorvalec PureTech, ktorý má v kombinácií s elektromotorom systémový výkon až 225 koní. Elektromotor má 81kW/110 koní, spaľovací motor 132kW/180 koní. Systémový krútiaci moment je viac než slušných 360 Nm a na stovke je auto za 7,5 sekundy. Batéria má kapacitu 12.4 kWh. Ak máte dostatok energie v batérií a v akcii sú tak oba motory, jazdí 308 GT takmer ako hothatch. Teda, toto tvrdenie treba brať s rezervou, avšak dynamika je výrazne nadpriemerná a dá sa povedať, že je to pomerne rýchly nástroj do bežnej premávky a to aj napriek tomu, že vezie extra záťaž v podobne baterky. Toto platí najmä v režime šport, kedy auto na povel plynu reaguje ukážkovo. Ak chcete mať neustále plný výkon, treba aktivovať funkciu e-save ktorá sa stará o to, aby v baterke stále zostávala aspoň minimálna úroveň nabitita, čo sa deje na úkor spotreby paliva, keďže spaľovák v takom prípade slúži ako akýsi generátor pre elektromtor. Samozrejme, plug-in hybrid sa má nabíjať, inak stráca zmysel a preto si treba pred kúpou rozmyslieť, či je toto pre vás logisticky aj časovo výhodné. Nabíjanie vie prebiehať rýchlosťou 7.4 kWh, čo je na plug-in hybrid slušné, keďže nabíjací čas sa tým pádom pohybuje okolo dvoch hodín a dojazd na samotnú batériu je v priemere nad 50 km. Ak máte napríklad v práci možnosť nabíjať, viete denný nájazd absolvovať čisto elektricky za minimálne náklady, čo je skvelé. V hybridnom režime sa spotreba pohybuje okolo 6,5 litra v kombinovanom režime. Teda, v našom prípade, kedy sme jazdili mesto, okresky a aj diaľnicu a nie úplne sa snažili o najnižšie čísla. Ak jazdíte s prádznou batériou, pripočítajte si zhruba pol litra navrch. Na auto s výkon 225 koní to nie je zlé. Jazdný prejav je mimoriadne vyspelý a kľudný. Kľudný v tom smere, že auto je stabilné, neodskakuje a krásne filtruje nerovovnosti a udržuje smer. Do veľkej miery za to môže aj ťažká baterka vzadu, ktorá práve pomáha rozloženiu hmotnosti . 308 GT má teda rýchly motor, ale aj dostatočne rýchly podvozok a riadenie.

 

Peugeot 308 GT 1.6 HYBRID v tejto špecifikácií a motorizácií je prémiový hatchback od značky, ktorá nespadá do prémiového segmentu. Vo Francúzsku proste vyrobili auto, ktoré hrá prvú ligu dizajnom exteriéru aj kvalitou a architektúrou kabíny. Výkonný, 225 koňový plug-in hybridný motor má výkonu nadmieru, avšak ako pri každom aute tohto typu, musíte ho vedieť správne používať a pravidelne nabíjať. Bez toho to proste stráca zmysel. Kameňom úrazu sa stáva cenovka nad 40 tisíc eur s DPH za testovaný kus. Za modernú hybridnú technológiu v aute, ktoré možno označiť za prémiu, to je akceptovateľné. Platíte proste aj za image, vizuál a celkové spracovanie. Otázkou však je, ako si auto do budúcna zachová hodnotu pri predaji, keďže Peugeot nie je tou skutočnou prémiovou značkou. Nuž ale, matematiku bokom, toto auto je zatiaľ jedným z najväčších highlightov nášho testovacieho roka 2022 a zanechalo skvelý výsledný pocit. Existujú aj praktickejšie autá v segmente, čaro osobnosti tohto konkrétneho je ale fakt unikátne.

Peugeot 308 Hybrid GT 

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1598 cm3
Výkon Benzín: 132 kW (180 k) pri 6000 ot/min
Elektro: 81 kW (110 k) 
Celkovo: 156 kW (225 k) 
Krútiaci moment Benzín: 250 Nm pri 1750 ot/min
Elektro: 320 Nm pri 2500 Nm 
Celkovo: 360 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4367 mm
Šírka 1559 mm
Výška 1441 mm
Rázvor osí kolies 2675 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1708/2120 kg
Batožinový priestor 361  l