Test Peugeot 308 SW GT HDi: Voľba srdca z rozumu

Po nedávnom teste atraktívneho hybridu Peugeot 308 GT tu máme ďalšieho zástupcu tohto modelu. Tentokrát ale išlo o kombi, teda Peugeot 308 SW s naftovým motorom 1,5 Blue HDi, avšak opäť v najvyššej výbave GT pack. Máme teda takmer priame porovnanie oboch karosárskych verzií a zároveň opozitných motorov.

Či je krajší hatchback alebo kombi SW nechávame na vašom posúdení, za nás platí, že hatchback vyzerá športovejšie a kombi elegantnejšie. Obe verzie sa ale mimoriadne vydarili. Balík GT a červená farba Elixir sú voľbou na istotu, vykrúti sa za nimi nejeden krk. K tomu veľké 18″ disky Portland, ktoré sú pre túto úroveň výbavy bez príplatku a razom máte pred sebou auto, ktoré vyčnieva. Nízky profil dlhej karosérie vytvára shooting brake dojem, čo z auta robí dizajnovo omnoho viac než len bežné kombi strednej triedy, ktoré má oproti hatchbacku až o 6 cm dlhší rázvor. Veľký znak Peugeot na prednom blatníku nechýba ani tu a v kombinácií s červenou karosériou to evokuje vzhľad akej značky? 🙂 Asi netreba hovoriť. Matrix Full LED vpredu, tesáky denného svietenia a veľký difúzor vzadu. Aj vpredu je veľký nový znak, pri teste predošlej 308 sme si naň už celkom zvykli, aj keď by sme ho asi stále radšej menili az ten menší, pôvodný. Autu po dizajnovej stránke opäť nie je čo vyčítať, podľa nás ide snáď o najkrajšie kombi v triede. Teda, v tejto špičkovej výbave, kedy vyniknú jeho avantgardné a pritom stále vkusné krivky.

Kabínu sme vychválili aj v predošlom teste hatchbacku, nie inak je tomu ani tu, keďže je prakticky totožná. Krásna architektúra a kvalitné mäkké plasty. V tomto aute doplnené ešte aj presklenou panoramatickou strechou. Skvelé prešívané sedadlá v kombinácií koža a alcantara majú aj tu výbornú funkciu masáže a ortopedický certifikát. Za volantom sme strávili takmer tisíc kilometrov, ale chrbáty nás neboleli. Za malým volantom nemáme problém nájsť si polohu, čo ale nemusí platiť pre všetky postavy. Aj tu je 3D displej, s ktorým sme my boli spokojní. Graficky je efektný a nám na ňom jeho trojrozmerná grafika nevadila ani z funkčného hľadiska. Veľkú pochvalu si aj tu zaslúží skutočne špičkový 10″ infotainment. Rýchle reakcie, intuitívne menu a najmä programovateľné dotykové tlačidlá i-Toggles, ktoré sú vážne veľké a tým pádom úplne presné a bezpečné na používanie.  Parkovacie kamery majú skvelé rozlíšenie, mobil nabijete bezdrôtovo a navigácia je tiež špička. Áno, povieme to zasa, ale takto nejako sa človek cíti v prémiovej kabíne, aj keď Peugeot nie je prémiovou značkou. Zastavme sa pri vnútornom priestore, ktorý je vďaka dlhšiemu rázvoru o poznanie bohatší než v prípade hatchbacku. Teda, je až prekvapivo dobrý, 308 SW konkuruje aj väčšiemu súrodencovi 508 SW. Batožinový priestor má veľmi slušných 608 litrov a veko sa otvára elektricky. Nevýhodou ale je, že môže byž problém naložiť vyššie predmety, keďže profil karosérie je veľmi nízky. Nuž, daň za krásu.

Pohonná jednotka tohto kusu je oproti predošlému hybridu v podstate úplne jednoduchá. Ide totiž o tradičné naftové Blue HDi s objemom 1.5 litra a výkonom 96kW/130 koní a krútiakom 300 Nm. Výkon neohromí, v praxi to ale vôbec nie je zlé a v spojení s osemstupňovým automatom ide o veľmi príjemné kombo. Motor je pekne utlmený a nevydáva žiadne výrazné, pre naftu typické zvuky. A to ani vo vyšších otáčkach či plnom zošliapnutí plynového pedálu. My sme s 308 absolvovali takmer deväťsto kilometrov dlhú trasu, vedúcu diaľnicami, okreskami aj obcami. Išli sme vo dvojici z Bratislavy do Krakova a naspäť a pri udržiavaní slušného, ale striktne predpisového tempa, sme sa dostali na spotrebu 5,2 l/100km. To samo osebe hovorí za veľa a nepotrebuje komentár. Ešte šokujúcejšie však je, že sme ani raz netankovali a rezerva sa ozvala až v pondelok ráno, tesne pred vrátením auta. S rukou na srdci teda môžeme konštatovať, že toto auto dokáže na jednu nádrž prejsť zhruba 1000 km. To je priam geniálne a tažko si vieme predstaviť lepšie auto na takýto druh roadtripu. Pohodlné, dostatočne veľké, skvele vybavené a jazdiace za minimálne náklady. Vo štvorici s batožinou by bola dynamika už predsa len trocha kompromisná, ale stále dostatočná. Vo dvojici sme ani raz nemali pocit, že by nám bolo treba viac výkonu, či už šlo o diaľnice alebo potrebu predbiehať. Osemstupňový automat tu radí precízne a takmer si jeho hladkú a plynulú prácu ani nevšimnete. Samozrejme, pocit z dynamiky plug-in hybridu s 225 koňmi je úplne inde, také zrýchlenie vam 130 naftových koní proste nedá. Lenže tá minimálna spotreba, šialene veľký dojazd a stále obstojná dynamika robia z tohto naftového motora tú najlepšiu voľbu rozumu, akú si v tomto aute môžete želať. Ako sme spomínali aj v predošlom teste, nová 308 jazdí veľmi sebaisto a to je aj prípad verzie SW. Žiaden tvrdý uskákaný podvozok, ale ani typický francúzsky „gauč“, ktorý je síce extrémne pohodlný ale v zákrutách skôr opatrný. 308 zatáča s istotou  a ocohotne nasleduje pokyny malého volantu vo vašich rukách.

Peugeot robí posledné roky skutočné veľké kroky. Dalo by sa vlastne hovoriť o skokoch. Aj model 308 SW v špičkovej výbave GT Pack je autom, ktoré zanechalo silný dojem. Skvelá výbava, krásna architektúra zovňajšku aj kabíny v kombinácií s kvalitnými materiálmi a extrémne šetrným motorom, ako stvoreným na tie najdlhšie výlety, aké si viete predstaviť. Je to štýlové a pritom veľmi praktické kombi s veľkým kufrom, ktorý ale nie je ideálny na prepravu vysokých predmetov, čo je daň za atraktívny nízky profil karosérie. Testovaný variant Peugeot 308 SW HDI vo výbave GT pack začína na približne 35 tisícoch eur s DPH, čo síce môže znieť ako veľa, ale auto sa za svoju cenovku vôbec nemusí hanbiť. Finálny dojem je prémiový a v takom prípade je cena úplne v poriadku.

Peugeot 308 SW Blue HDi GT 

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3720 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická osemstupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4636 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1442 mm
Rázvor osí kolies 2732 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1500/1950 kg
Batožinový priestor 608 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (WLTP) 4,5-4,7
Emisie g CO2/km 118-123